Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etiketterallmänt-om-gerbilergerbilen-som-husdjurom-gerbilengerbilungar
Läst 60 ggr
lo.arnell
2025-10-20 10:36
0

Para ihop 2 gerbiler med ensam gerbil

Jag har en ensam gerbilhona som är ungefär 15 veckor gammal. Hon bodde först med sin syster men tyvärr gick hon plötsligt bort några dagar sedan. De var köpta i djuraffär.

Så jag bestämde mig för att skaffa en kompis till henne. Jag hittade en uppfödare som hade 2 ungar till salu, och som självklart inte ville sära på dem. Så jag köpte ungarna (som är 6 veckor gamla för tillfället). Jag har gjort lite research, och det ska vara lättare att sätta ihop ungar med äldre gerbiler, vilket gjorde att jag tänker chansa! Jag ska prova sätta ihop de med ”split cage metoden”. (Eftersom systern hade något sjukdomsbesvär (förmodligen) så finns kanske risken att även hon som ör kvar har det, därav tänkte jag att det oavsett kan vara bättre att skaffa 2 till, utifall att något händer med henne också..)

Har någon några tips eller erfarenhet från liknande situation? Är det en dålig idé?
(Om det verkligen inte funkar så får jag sätta de i två olika burar helt enkelt :))

Suddgummit
2025-10-20 16:48
0

#0: Jag har bara kört split cage med 2 st vuxna gerbiler förr, men håller tummarna att allt ska gå bra! Min erfarenhet är att honor kan vara lite mer revirhävdande och när jag satt ihop honor har de försökt slåss genom gallret i början. Däremot gick det otroligt bra tillslut när jag satte ihop två vuxna honor! Vad jag gjorde var att jag hade ett litet lager spån, gav dem papper att boa med, en liten toarulle-bit att tugga på ibland och sen lät dem ha tråkigt. Jag bytte sida på dem några ggr per dag, de sov på olika sidor varje natt. Jag började inte släppa ihop dem förrän de helt slutat attackera nätet och börjat sniffa på varandra istället och lugnat sig lite. I början släppte jag bara ihop dem korta stunder. De blev helt ihopsatta först när jag märkte att de "gjorde upp" om vem som bestämde helt lugnt och sansat (min äldre hona ville bestämma och den nya, som var lite rädd för henne till en början, hade inga problem med det vid det laget). Vid de laget sov de också i samma "säng". Det ska gå lättare med små, icke könsmogna, dock så förhoppningsvis går det utan större problem för dig! En sak att tänka på är att rangordningen kan ändras när de blir könsmogna, alternativt när den äldre går bort. Bara så du är beredd på att det KAN bli en kamp om rangordningen igen längre fram. Men du är ju förberedd på att kunna dela på dem också om det skulle vara så, så jag tror det kommer gå fint för er! 🙌

• Redigerat 2025-10-20 16:49 av Suddgummit