Hur många i en bur?
Hej!
Kommer mer och mer in på gerbil igen. Hade det som yngre, då först 2 honor som var helt fantastiska, tama och bråkade aldrig. De dog av ålder och jag köpte då tre (vad som sades vara 3 hanar kullsyskon) från djuraffär tyvärr… det slutade med att de bråkade och bet mig…
Jag vill inte göra om misstaget men saknar de små rackarna. Jag skulle helst vilja ha fler än två då jag gillar flockdjur & beteende att studera. Jag skulle aldrig låta någon bo på mindre än 400 liter heller.
Hur ska jag tänka?
Mvh
#0: Enklast är att hålla två, det är minst risk för att konflikter blossar upp då. Men på minussidan är väl att när dagen kommer och en av dem går bort så blir den andra ensam och du tvungen att hitta en kompis.
Hanar ska vara lättare att hålla i flock (honor i flock avråds ofta, så det är nog bra om man har mycket erfarenhet när man ska testa det). Om du ska ha en flock med hanar är 4 ett bättre tal än 3 och om det blir konflikter inom flocken kan du då dela flocken i två. Så du behöver oavsett vara beredd på att kunna hantera konflikter mellan gerbilerna, ha en split cage redo och fundera över plan A och plan B-lösningar.
Gerbiler brukar som sagt inte bitas, så anledningen att de bet dig är svårt att sia om. De kan ha blivit stressade av dig om ni inte kände varandra tillräckligt bra och det var oroligt i flocken. Men det kan också vara så att en av dina gerbiler blev sjuk. När en av dem blir blir sjuk, eller gammal, kan det uppstå konflikter i flocken då de behöver göra upp om en ny rangordning.
Så jag skulle nog rekommendera dig att skaffa två st igen i första hand, lära känna dem och deras beteenden. T ex hur man hanterar konflikter, hur man ser konflikterna komma, varför de bits (har de ont någonstans/är stressade osv). En flock kan vara jättemysigt, men det innebär också mer jobb, så om du är iväg mycket är det lättare att du missar om en konflikt är på gång t ex. Men ta och kolla runt efter gerbiler som behöver nya hem. Har du någon bra uppfödare i närheten kan du rådfråga där, de brukar vara väldigt kunniga och kan säkert hjälpa dig i alla de där frågorna som kommer när man funderar på att införskaffa nya familjemedlemmar! 😄
- Redigerat 2025-01-20 00:00 av Suddgummit