Ensamhet utan djur
Hej!
Detta inlägg har jag lagt på flera ”ifokus” sidor då jag inte hittar något allmänt för alla djur… (har jag missat att det finns?)
Jag bor i en större tvåa på 70kvm. Jag arbetar väldigt olika tider på hela dygnet och har även ett distansförhållande så ibland åks det iväg ett par dagar ibland. (Familjen bor nära och kan hjälpa till)
Nu till ämnet & frågan… under hela min uppväxt har det varit djur. Fiskar, ödlor, sköldpaddor, hundar och fåglar. Allt har varit otroligt och det finns inget större intresse för mig än djur. Så fort jag får chans går jag på mässor, utställningar och olika djurparker (medveten om att åsikter går isär angående det).
På grund av att min situation ser ut som den gör kan jag ju inte ha exempelvis en hund som vore drömmen. Men allt jag tänker & läser om är djur och jag känner mig så otroligt ensam utan djur när jag är hemma.
Vad hade ni gjort? (Utom dumpa tjejen, byt jobb osv hehe…) Finns det något som går att ha eller vad rekommenderar ni?
Ursäkta för långt och mvh.
#0: Först behöver du ju hitta djur som du är intresserad av.
Men spontant kan väl smådjur i flock/par funka för dig? Exempelvis gerbiler, möss, kanske råttor men de kräver lite mer mänsklig sysselsättning i min erfarenhet.
Om någon kan se till dem de dagarna du är borta så att mat och vatten funkar och de har en stor, väl berikad bur och sällskap av varandra så tror jag inte att de lider av att vara bara med varandra ett par dagar.
Mina gerbiler är visserligen nyfikna och kommer fram när jag öppnar terrariet, men de har också fullt upp med att sysselsätta sig själva. De är inte så beroende av dygnsrytm heller.
Men det gäller att någon kan kolla till dem när du är borta så att de inte ligger skadade eller något.
Många skulle nog säga att katt funkar, men jag håller inte med. Dels att lämna ensam med bara matning, dels för att innekatter behöver en hel del lek och stimulans för att göra av med energi och inte bli uttråkade. Inte ovanligt med katter som visar ångest beteende när de lämnas långa timmar, även om vi inte är så bra på att se det. Säger jag som visserligen har innekatt och jobbar på dagarna…
#0: det är svårt att ha djur om man inte har så mycket tid att vara med dem. Men om du är iväg några få dgr åt gången kan ett akvarie fungera, eftersom det går fint att ha iordning så det klarar sig självt, särkilt om någon kan titta till det. ☺️
Med hund finns alternativet att ta hjälp av ett hunddagis eller en dagmatte när du är iväg och jobbar. Samt att ta med den till flickvännen när du är där. Men den första tiden med en hund behöver du kunna lägga mycket tid hemma, är det en valp är det som att ha ett småbarn.
Två katter eller två kaniner kan ha sällskap av varandra de timmar du jobbar och även de kan ibland läras upp att åka med på utflykter till din flickvän.
Gerbiler skulle jag nog inte välja i förstahand om man är ute och flänger mycket. Även de klarar sig fint i varandras sällskap några timmar när du jobbar. Men de ska ha daglig tillsyn de också. Gerbiler är dock ganska smidiga att resa med (i en liten transportbur), men då måste din flickvän vara okej med att ha någon form av "semesterbur" till dem hos sig när ni anländer. Gerbiler är också små och bytesdjur, så att vara ute och flänga för mycket är nog inte heller så roligt för dem, men om någon kan passa dem någon gång ibland också så kan det nog gå bra!
En annan lite bökigare grej är gerbilernas livslängd. Då och då står man där med en ensam gerbil, där du behöver leta nya kamrater och introducera dem för varandra. Alternativt blir du sittande med en ensam gerbil som är gammal eller där du inte hittar nya kompisar och då blir det genast mycket viktigare med ditt umgänge eftersom du då är gerbilens flock.
Jag tror dock att alla djur har sina för- och nackdelar, frågan är vilka lösningar du kan ordna och vilket djur som kan passa bäst ihop med din livsstil. ☺️
- Redigerat 2025-01-13 20:48 av Suddgummit
#1: Tack för era bra svar!
Jag hade som sagt gerbiler när jag var yngre och de var alltid otroligt roliga och fina att titta på. Händer ju saker konstant. Jag hade först ett par som blev väldigt tama och var otroliga. Tyvärr gick de bort och jag köpte därefter 3 syskon (dock i djuraffär) de var total kaos, bråkade mellan varandra och bet i fingrarna när man skulle mata… det tog bort lite av glädjen… vad kan de bero på?
Finns det några bra burar nu för tiden för gerbiler, förr körde jag akvarie men de är ju inte alltid så fina då de gör en jäkla röra där i också haha 😁 men glädjande svar!
#2: Tack för era bra svar!
Du har så rätt i det du skriver. Tyvärr är nog hund och katt för långt borta just nu av anledningarna du nämner ja… kanin vore trevligt men hade inte haft mage nog att låta de sitta i bur så mycket…
#4: Kaniner kan man ju ha frigående, eller i ett eget rum om du har möjlighet. ☺️ Då kan du ha dem ute när du är hemma och sen ha en avdelad yta till dem när du är iväg.
Man ska helst undvika Att köpa gerbiler från djuraffär, men kolla på Smådjurschansen (de har haft en del inne nu om du bor i närheten av något av deras jourhem) eller efter uppfödare!
Mina brukar nafsa på mig när de är nya och vi inte har lärt känna varandra än. Det är helt enkelt för att de inte lärt känna min doft, olika tvålar eller lukter från mat jag tagit i. De vill smaka för att de tror att man har något i handen. Det är något som brukar gå över dock, man får lära sig att känna igen och förklara för dem att "jag har inget där" eller "det är slut", tills de lärt sig innebörden. Annars är det ovanligt att gerbiler bits och när de gör det så brukar det vara så det blöder. 😅 För mig har det hänt när jag och en ny gerbil inte har lärt känna varandra än och jag råkat klämma, eller göra en för hastig rörelse, när jag tagit upp dem.
Att din flock bråkade är inte heeelt ovanligt tyvärr. Men hanar ska överlag vara lättare att hålla i flock än honor! Det var lite det jag var inne på, att sånt kan hända också och då behöver du dela på flocken och hitta en ny vän om en av dem blir ensam. Det kan bli en del jobb med de små också, även om de är fruktansvärt söta, smarta och sociala små husdjur! ☺️
Det fungerar fortfarande fint att ha ett akvarium till gerbilerna! Alternativt kan du bygga en bur själv, göra om ett gammalt skåp eller använda ett vitrinskåp från IKEA som är poppis. Själv hade jag två i en plastlåda från IKEA på 130 liter som jag gjorde iordning ett lock till under en tid, den har sedan fortsatt tjäna som split cage här.😄
Men tänk på att de behöver mycket yta när du kollar efter bur, man brukar säga att två gerbiler ska ha minst 50 liter per gerbil tror jag. Det fungerar bra för många par om de får komma ut och springa av sig också och har mycket stimulans. Men det är bättre att tänka 100 liter per gerbil om det finns möjlighet, särskilt om du är iväg en del och vill vara säker på att de klarar sig bra sålänge!
Det finns också burar att köpa, men jag har nog bara sett mindre varianter på runt 100 liter. ☺️
- Redigerat 2025-01-14 22:06 av Suddgummit
#5: Tack för svaret!
Ja kaniner nördade jag in mig i ett tag och tänkte vilken dröm att ha en innekanin att bli bra vän med. Men jag kom fram till att ha de frigående enligt många ägare ledde till att det blir otroligt stökigt ofta och att det kommer lukta hö konstant i hela lägenheten… rädd att partnern hade blivit en ex-partner efter det… 🙄😂
Ja nej ska jag ha gerbiler igen blir det minst på 240 liter alternativt bygga något själv. Sist jag hade de så hade jag dem i ett 540 litet akvarium. 👍
Men ja finns det något framgångsrecept för att iallafall öka chanserna till att de ska fungera ihop? Väldigt kul var det att ha minst tre men som sagt var otroligt tråkigt när de började bråka…
Hur ofta gör ni rent era burar)
#6: Lite så är det nog med alla djur är jag rädd, det märks att de också bor där liksom! Så du behöver försäkra dig om att du både har tid och tålamod för dem (och att flickvännen stannar kvar då kanske, haha). 😊
Jag såg att du skrivit i Marsvin också och svaret du fick där är ju liknande också. Även med gerbiler behöver du kunna ge dem daglig tillsyn, för även de är duktiga på att dölja om något är fel. Och som sagt, om olyckan är framme och de blir osams, eller att någon av dem går bort, kommer du behöva lägga mycket tid (om du har riktig otur flera veckor) på att föra ihop två gerbiler som är främmande för varandra genom split cage.
Det går inte att säkerställa att dina gerbiler inte kommer att börja bråka en dag eller att de inte ska bli sjuka tyvärr, även om man kan hoppas att de trivs ihop och att allt bara flyter på (vilket också kan hända)! 😊
Att ha två gerbiler är som sagt ett sätt att minska risken för framtida konflikter.
I övrigt är det bästa du kan göra nog att läsa på om hur du kan hantera olika situationer när de uppstår, samt spendera tid om dagarna med dem. Desto mer du lär dig deras beteende och ju mer du umgås med dem, desto tidigare kan du också upptäcka om något är fel och försöka hjälpa dem. Ibland kan man faktiskt lyckas förhindra framtida olyckor genom att vara uppmärksam och se signalerna i tid. 😊
Men om gerbilerna börjar bråka med varandra och bits, som de du hade tidigare, visar de ganska tydligt att något är fel. I en sån situation kan det t ex kanske vara läge att dela flocken och besöka veterinären för att säkerställa att alla är friska och mår bra.
Men din gamla bur låter ju toppen, har du kvar den är det bara att köra på! 😊
Angående städning av buren varierar det mycket beroende på hur stor bur man har och hur många gerbiler. Men för att jämföra så storstädade (byte av allt bottenmaterial och städ av hela buren) jag en gång i veckan när jag hade två gerbiler i en 130 liters bur. När jag har haft två gerbiler i ett skåp på runt 400 liter så har jag storstädat ur allt en gång i månaden istället. Utöver det kör jag mest småstäd därimellan, att man byter och diskar ur vattenflaskan, torkar av någon yta, byter ut leksaker osv. Hoppas det är till någon hjälp! 😊