Gerbiler som stökar mycket
Mina två gerbiler har en stor del av buren med bara massa högt spån så att dom kan gräva massa (dom ÄLSKAR det). På den delen av buren där maten, vattnet och sanden står är det inte så mycket spån för att det inte ska komma smuts där. Men problemet är att när man precis fixat sanden så tar det bara några minuter innan dom har skvätt över mängder av spån i hela sandbadet (man ser inte ens sanden längre) samma sak med deras vatten plats, dom har både flaska och skål men dom drar i flaskan så att det rinner ut massa vatten i spånet och sen lägger dom en hel hög framför vattnet. Vi har lagt höga avdelare över allt där det inte ska komma skit men det hjälper inte alls. Tips?
Sajtvärld på "ödehus ifokus".
Gerbiler är lite stökiga, jag känner igen det där! 😄
Jag brukar ha ett annat bottenmaterial på ovanvåningen (där mina har mat, sandbad och vatten). T ex alspån eller hampaströ, som inte är lika gräv-vänligt.
Ett ytterligare alternativ är att inte städa undan åt dem direkt när de stökar ner i sandbadet (förrän dagen därpå/när det är dags igen). Kanske är det så att de inte ser något problem med att det kommer spån i sandbadet eftersom du städar undan det åt dem. När jag själv slutade att städa upp det direkt åt mina så insåg de rätt fort att de inte kunde bada mer den dagen om de inte själva såg till att hålla badet rent. 😄
Beroende på burstorlek finns lite olika alternativ till sandbadet. När mina bodde i en bur på 130 liter utnämnde de själva en blomkruka med höga kanter till sitt sandbad (skålen jag hade tänkt ratades). De älskade den där krukan och att skutta ner i den. Det visade sig också vara ett bra alternativ med de höga kanterna för att skydda badet.
Idag har jag en större bur och då har jag istället gjort ett stort sandbad direkt på burgolvet, det har också underlättat eftersom de då har valt ut olika delar av badet till olika ändamål (utvald toalettplats osv).😄
Flera vattenflaskor är också bra, då kan man känna sig trygg med att de alltid har vatten även om något händer med en av flaskorna (skål med vatten gav jag upp, men en hylla/höjd att ställa en skål på borde också funka)!
Sen sist men inte minst - buren är gerbilernas rum, jag brukar tänka på det när jag tycker det verkar stökigt hos mina. Att de ändå måste få ha det som de vill och ofta har jag hittat lösningar just genom att iaktta dem och låta dem lära mig hur de vill ha det. 😊
- Redigerat 2025-01-03 20:15 av Suddgummit
#1: tack. Vill du lägga in en bild på buren?
#3: vad fint!! Hur har du gjort våningarna. Super smart ju! Mina gerbiler bor dock i ett vitrinskåp, liggande alltså. Vet inte om det skulle funka men man kan testa.
#4: tack! 😄 Jag köpte ett skåp där det redan fanns hyllplan, så jag har bara sågat ut öppningar i våningsplanen och mellan "rummen" så de kan springa igenom överallt. 😊
Jag funderade också på vitrinskåp först, det är fint! Jag förstår dock hur du tänker kring att det är avlångt och i ett plan.
Mina bodde i ett plan tidigare och då jobbade jag mycket med att bygga "murar" med broar över (skickar med pinterest-bilder för att visa vad jag menar)! Det, och blomkrukor med höga kanter, var vad som funkade här. Men det låter som att du kanske redan testat det, så jag skickar med några fler idéer! 😄
Utöver att bara sätta som en "vägg" kan man t ex antingen köpa, eller göra, plattformar och hyllplan. T ex som på en av bilderna, där sanden då ligger lite skyddad längst ner.
En annan grej jag själv funderade på ett tag var att ta en platta, göra några hål i den och ställa upp som en vägg (man kan säkert sätta in någon tunnel genom hålen också om man vill göra det lite mer skyddat)!