Annons:
Etikettburar-inredning-miljöberikning
Läst 29199 ggr
[Jessica_91]
2012-01-22 19:17

Inredning till gerbilburen

Okej, så du har skaffat en fin bur, matskål, vattenflaska, sandbad och trähus. Vad kan man mer ha i en gerbilbur egentligen? Vad borde man inte ha? I den här artikeln ska vi ta en närmare titt på de olika alternativen som finns!

Först och främst…

Förutom de mest nödvändiga sakerna som t.ex vattenflaska så är det viktigaste i en bra gerbilbur MYCKET spån! Minst 15-20 cm men gärna mer om det går. Även om gerbilerna uppskattar rolig inredning så vill de först och främst kunna gräva.

Eftersom gerbiler gnager så mycket som de gör så är inte alla material lämpliga. Följande är ok:

  • Trä
  • Papper
  • Kartong
  • Porslin
  • Glas
  • Metall

Undvik plast, tyg och bomull/vadd och kom ihåg att allt du tar in utifrån bör rengöras ordentligt för att minimera risken att få in ohyra. Tänk också på att i en glasburk/porslinshus kan luften bli väldigt instängd och fuktig. Det är inte så bra om de börjar boa där inne.

En hylla kanske?

Det kan vara praktiskt med en hylla (alternativt ett högt hus) för sandbad. Är även bra att ha under vattenflaskan så man vet att gerbilerna alltid når upp för att dricka. 
Det är ganska simpelt egentligen, allt du behöver göra är att ta en bräda och spika fast ben. Höjd, bredd och form avgör du själv. 
Som med all träinredning så får man räkna med att hyllan inte kommer hålla för evigt. Antingen så kommer gerbilerna gnaga sönder den eller så kommer träet bli förstört av kissfläckar. 

Om du har gerbiler som gnager mycket på träinredningen så kan det vara att föredra att använda träpluggar istället för spikar. Använder du spikar och de börjar gnaga fram dem kan det gå riktigt illa, så dra ut spikarna eller byt ut huset!

Du kan förebygga kissfläckar genom att försöka se till att det alltid ligger strö på hyllan.

**
**

Helt naturligt

Det finns många fina kokosnötshus i djuraffärerna men det är faktiskt inte så svårt att göra ett eget! 
I mataffären går det ofta att hitta kokosnötter för en liten summa, köp hem en som verkar vara lagom stor för att rymma två eller fler gerbiler. Såga av en bit av nöten och börja gröp ur all kokos innuti. När du är klar med det så är det bäst att lägga den en stund i kokande vatten eller köra den i ungnen en sväng (som man gör med grenar man tar in utifrån helt enkelt).

**
**

Tjocka trägrenar är alltid uppskattade och dessutom gratis (se bara till att du faktiskt får ta). En tjock gren kan bli en bro mellan två hus eller en ramp upp till en hög hylla.

Eller varför inte göra ett eget miniträd till gerbilerna? Nedan så är en bild på ett träd som Minoth på iFokus har gjort. Trädet består av en stor gren och en spånplatta som hon spikat fast som bas. 
Om man vill kan man borra små hål i den tjocka grenen och sätta in smågrenar.

**Kul med kartong

**Ett av mina mest populära trähus har två våningar med fyra rum på varje våning samt två ingångar från sidan och en i taket. Tyvärr är det ju ofta dyrt med de lite roligare trähusen så jag satte ihop en betydligt billigare version! Allt man behöver är en kartong, ett par kartongbitar och en sax.

  • Gör en skåra i mitten av båda kartongbitarna så att du kan sätta fast dem i varandra som ett kryss
  • Klipp ut ingångar i kartongbitarna
  • Klipp ut ingångar i kartongen
  • Sätt in väggarna i lådan (klipp till dem så att de passar perfekt)

Klart! Om lådan är hög och ditt "kryss" är lågt så kan du lägga på en bit kartong som utgör golvet för en andra våning, glöm inte att göra ett hål så att gerbilerna kan ta sig mellan över- och undervåningen bara.

Ibland är det lite tråkigt när gerbilerna försvinner ner i spånet och man inte längre kan se vad de har för sig. 
Genom att klippa lite ingångar till en kartong och sätta in den så att akvarie/burväggen utgör den 4:e väggen så kan man se rätt in i "huset". Ju roligare kartong (t.ex flera "rum" eller våningar), desto större chans att gerbilerna väljer att sova där. Då kan man få söta sovbilder även fast man har gerbiler som aldrig sover ovanpå spånet!

Något annat som är väldigt uppskattat, både i buren och i lekhagen, är tjocka papprör. De håller bra mycket längre än vad toa- och hushållsrullar gör.
Jag har fått mina papprör från farmor som brukade sy mycket (tygrullar), när jag köpt en plansch eller när jag köpt en matta. Håll ögonen öppna bara så bör det inte vara allt för svårt att hitta något bra rör.

**Sandlekplats

**Om du tycker om att pyssla så är det här helt klart ett projekt för dig! Ofta har man redan alla eller de flesta prylarna hemma som man behöver för lekplatsen:

  • En kartongbit som botten
  • Papplådor som grottor
  • Toarullar/papprör som tunnlar
  • Tidningspapper som fyller ut lekplatsen
  • Vanligt vitt eller ännu bättre brunt/sandfärgat rit- eller omslagspapper som täcker över lekplatsen (tillsammans med ogiftigt lim, t.ex hemmagjort på vatten och mjöl)
  • Sand att strö över

Man kan göra en stor att ha utanför buren eller en mindre att ha i buren, förslagsvis på en hylla så att det inte hamnar för mycket spån i sanden. Dock funkar det så klart att skippa sanden helt och ställa lekplatsen på botten av buren innan man öser på med spån. Gerbilerna tycker det är jätte kul att gnaga sönder "grottväggarna" och boa med tidningspappret!

Här hittar du mer instruktioner!

**
**

Saker att hänga från taket

Om du har ett ordentligt lock eller en tvärslå så kan det vara kul att hänga upp lite prylar till gerbilerna. 

  • Ett papprör - Gör hål i röret och trä i en kedja eller ståltråd så att du kan hänga upp det. Om du har gerbiler som gärna gnager på kedjor/ståltråd så sätt dem strategiskt. Ha t.ex inte kedjan så långt ut som på bilden längst till vänster här nedan. En del av mina gerbiler går in i röret och hänger med halva kroppen ut för att kunna hålla sig fast i kedjan och gnaga på den om de når. Försök även hänga röret ganska högt för att minska risken att de börjar gnaga på kedjan/ståltråden.
  • En toarulle - Häng helt enkelt upp den med ståltråd. Försök forma ståltråden så att toarullen lätt rullar när gerbilerna börjar dra i pappret. En helt ny toarulle blir för tung och då får du själv rulla då och då för att gerbilerna ska nå pappret.
  • En hängbro - Fäst kedjor/ståltråd och häng upp i taket helt enkelt. Funkar endast till gerbiler som inte gnager på kedjor/ståltråd!
  • Mat - Då och då kan du hänga upp t.ex hirsstänger eller en kräcker. Kika på de andra smådjurssidorna efter recept på egna kräckerstänger då de är bättre. 
    Gör det till en liten utmaning och häng upp maten så att den inte är jätte lätt för gerbilerna att få tag på.

**
**

Annons:
Elsa98
2012-01-22 23:24
#1

Jättebra artikel Jessica!

broccoli, hockey, longboard, astronomi & mat Hjärta

[Tassy]
2012-01-22 23:34
#2

Superartikel! Skrattande

[Jessica_91]
2012-01-22 23:40
#3

Tack #1 och #2, kul att ni tycker om den Skrattande

Minoth
2012-01-23 10:15
#4

Jättebra! :D

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

[Jessica_91]
2012-01-23 12:26
#5

#4 Tackar Skrattande Och tack för att jag fick låna bilden på ditt träd!

BettaSplendens
2012-01-23 12:56
#6

Jättebra artikel med fina bilder : )

Annons:
[_hsleiufhbtv]
2012-01-23 13:03
#7

Superba :D

[Jessica_91]
2012-01-23 13:20
#8

Tack så mycket #6 och #7 Skrattande

ks.gerbil
2012-01-23 15:58
#9

jätte bra! sen fick jag lite ideer med den dära toarullen (med toappapper) som hägde ner i ditt akvarium.. måste bara få tag på en innan mamma ser sen kommer hon ju ändå inte vilja ha kvar den XD

Gerbil-hemsidan hittar du R

moawi
2012-01-23 16:45
#10

Ännu en finfin artikel! :)

[Jessica_91]
2012-01-23 17:49
#11

#9 Tack! Haha du får sno en från badrummet Flört

#10 Tack Moa! Skrattande

hhejlollo
2012-01-24 19:08
#12

Jättebra artikel!

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

[Jessica_91]
2012-01-24 19:11
#13

#12 Tack ^^!

Annons:
FunkyFiat
2012-01-24 21:48
#14

Bra skrivet! Idén med att hänga upp en toarulle kommer nyttjas! :D

---
Soliga hälsningar!
//FunkyFiat

Minoth
2012-01-24 21:54
#15

Älskar också toarullen som hänger. kommer jag definitivt testa!

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

[Jessica_91]
2012-01-28 16:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Hihi satt vid datorn och när jag vände mig om så fick jag se hur någon innifrån mitt hemmagjorda kartonghus sakta men säkert drog in toapapper genom en av öppningarna Skrattande Det var Ciara som håller på att boa i ett utav rummen. Jag ska iväg nu men när jag kommer hem så ska jag öppna "taket" och se vad hon åstadkommit Flört

ks.gerbil
2012-01-28 19:44
#17

jag tog en från toaletten när mamma inte såg, sen när mamma kom hem och såg att toapappers rullen hängde i buren istället för toan.. jag satt vid datorn så kom mamma in och sa: "gå till ican som ligger där nere vid skolan (det är typ en halv km. dit) och köp en pack toapapper"  å så svarade jag tillbacka att det fanns massa med toarullar nere i tvättstugan så fick jag veta att den dära jag gav till gerbilerna va den sista vi hade för övervåningen XD så jag fick gå och köpa hem den XD

Gerbil-hemsidan hittar du R

Fisfia
2012-01-28 20:09
#18

Tack så mycket för en värdefull artikel för en nybliven gerbilägare som jag! Glad

[Jessica_91]
2012-01-30 02:00
#19

#18 Tack själv, kul att du tycker om den! Skrattande

southdakota
2012-01-30 19:18
#20

Bra och inspirerande artikel! Skrattande

Annons:
[Jessica_91]
2012-01-30 19:32
#21

#20 Tackar! Skrattande

Snälla alla är som kommenterat, känns så bra att ni gillar artikeln!

annaforsgren
2012-01-31 17:17
#22

bra artikel :) Håller på att göra en gerbilinredning som projektarbete i skolan nu. Ska se ut som en öken! Kommer lägga ut artikel senare i vår när buren är klar. Tänkte även skaffa nya gerbiler då.

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

[Jessica_91]
2012-02-01 11:20
#23

#22 Tack ^^.

Det låter spännande, ska bli kul att se! Ska burinredningen bara vara för projektet eller kommer dina framtida gerbiler bo där också?

Smullis
2012-02-01 16:35
#24

Otroligt bra artikel!! ^^ nu måste jag testa :D

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

[Jessica_91]
2012-02-07 22:34
#25

#24 Tackar! Skrattande

Ni som testat diverse grejer får gärna skriva här vad era gerbiler tyckte. Är ju som sagt inte allt som passar alla individer. Tyvärr, måste jag säga, jag hade önskat att jag kunde ha minst en hängbro i varje akvarium haha. Bara 2 av mina gerbiler skulle kunna ha en hängbro utan att gnaga på kedjorna men tyvärr bor inte Ciara och Lea ihop utan har istället sällskap av knäppsiar som prompt ska gnaga på kedjor och ståltråd Tungan ute

Skruttungen
2012-02-12 17:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Hej, jag är jättekass att komma på vad jag ha som inredning. /:
Kan lägga upp en bild hur det ser ut just nu. Dock har jag pressat sågspånet jätte hårt för att de ska få gräva lite extra.

Mvh

Natalie!

Alana82
2012-02-14 14:13
#27

Jag är välan en lat typ, jag använder torv och har cirka 40-50 cm av det så mina har fullt upp, flyttar man en enda pinal så bygger de om hela dagen :D

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

Annons:
[Tassy]
2012-02-14 16:05
#28

#27 Kan man få se bild? Glad

ks.gerbil
2012-02-14 16:09
#29

27# vilken lyx med 40-50 cm!! mina skulle dö av gladhet (jag vet att man inte säger så)

Gerbil-hemsidan hittar du R

Skruttungen
2012-02-15 18:37
#30

#27, mina har 40 cm med ungefär när de väl har grävt runt och det inte är hårt packad längre.. :P

Alana82
2012-02-16 14:03
#31

Ska se om jag kan trolla fram några, nu är storburen under städning och ska fyllas med ny torv så fort tillfälle ges att handla på större ort, men den mindre har ändå cirka 30 cm med torv så ska se om jag inte kan ladda upp en bild här i dagarna

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

[Louisez98]
2012-02-17 16:46
#32

Nu har mina tjejer fått en toarulle i "taket". Mycket uppskattat!

PandanNilsson
2012-03-13 19:43
#33

Super bra artikel!! Skrattande Jag fick många nya tips och ideer.

Med vänliga hällsningar Pandan.
Medarbetare på Te ifokus.

Kolla in min kaninuppfödar sida! här/

[EmiliaLJ]
2012-11-18 17:18
#34

Vet att den är ganska gammal artikel, men den är jättebra Glad

Annons:
[Jessica_91]
2012-11-18 20:04
#35

Tack så hemskt mycket ^^.

putt3
2013-01-19 01:03
#36

Jättebra artikel! Precis vad jag letade efter! Skrattande

Men med tanke på limmet, jag har varit lat och limmat med Casco trälim du vet den orangea tuben? Är den giftig för gerbilerna Obestämd

Mvh// Putt3

[Jessica_91]
2013-01-19 01:08
#37

Tack ^^. Trälim ska vara giftfritt, vet dock inte om det finns vissa undantag. Enligt den här tråden ska det dock vara okej med Casco. http://gerbiler.ifokus.se/discussions/4d716e07b9cb46221d07d90b-trahus-och-leksaker Glad (Kommentar #7)

putt3
2013-01-19 02:34
#38

Åh tack så mycket! Skrattande Vill ju inte förgifta mina sötnosar :)

[Tassy]
2013-01-19 10:45
#39

Jo Casco är okej. Glad

[GerbilLooover]
2013-01-19 10:48
#40

Jãttebra artikel! Jag måste göra en sandlekplats och en sån där toarulle grej till mina pojkar! :D

[Fenya]
2013-01-24 15:08
#41

Vilken underbart bra artikel!

Det var flera år sedan jag hade några gerbiler men börjar känna mig riktigt sugen på att skaffa nya och blir så himla inspirerad av den här artikeln. Det är ju det roligaste som finns, att skapa små världar för dem att få utforska! :)

Annons:
Martisss
2014-01-04 23:36
#42

Jättebra artikel! Den har jag verkligen nytta av! Ska testa det här! :)

Medaljjägaren
2014-11-03 15:10
#43

Bra artikel :-)

YEY, INSIDER!

LadyTardis
2018-01-12 19:54
#44

Bra artikel. Synd att dom flesta bilderna inte syns längre.

Upp till toppen
Annons: