Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettmat-utfodring
Läst 212 ggr
Fijjas
2025-04-16 15:32
1

Foder

Ny på gerbiler (har haft när jag var liten men det var nästan 40 år sedan så man var ju inte så upplyst då)
Jag har inte skaffat några än men är väldigt sugen så försöker ta reda på information.
Vad ger ni era?
Jag googlar men får olika bud. Tar gärna emot en ungefärlig veckomeny om ni ger varierat 😃

Själv tänker jag mig pellets som bas, müsli några dagar i veckan? Sen om man kan komplettera med ägg, mjölmask och grönsaker? Ska de ha hö?

Bra tips på foderberikning?

DenAmani
2025-04-16 16:38
1

Dom äter inte hö men älskar att använda det för sina bon. Va färska grönsaker och frukten var försiktig så att det inte går in i ströet där kan det mögla bästa saken att göra då att lägga på någon typ av torr plattform man kan också hänga det på gallret om man har en galler eller ett akvarium med galler top proteinmässigt kan man göra nästan vad som helst kyckling, utom salt eller nåt sånt mjölmaskar mm De flesta säljer inte gerbil mat utan hamster och gerbil mat vilket kan vara en väldigt stor risk eftersom de har olika behov näringsmässigt läs igenom ingredienserna och näringsförteckningen personligt vis använder jag verse laga pellets men jag har också hört bra om djur lyckas blandningar och bunny dream nature gerbil foder

𝒜 𝓁𝒾𝒻𝑒 𝓌𝒾𝓉𝒽𝑜𝓊𝓉 𝒶𝓃𝒾𝓂𝒶𝓁𝓈 𝒾𝓈𝓃’𝓉 𝓈𝑜𝓂𝑒𝓉𝒽𝒾𝓃𝑔 𝒾 𝓌𝒶𝓃𝓉

Fijjas
2025-04-16 18:08
0

#1: Tack för bra tips 🙂

Suddgummit
2025-04-17 14:20
0

#0: Kul att du funderar på att skaffa gerbil igen! 😊
De ska ha obegränsat med mat, själv använder jag Versele Laga Gerbil Natures foderblandning som innehåller bl a pellets och mjölmaskar. Det är det som är deras mat och som alltid ska finnas tillgängligt. Man ska ha väldigt mycket kunskap om man ska försöka sig på att göra egna blandningar åt dem, så det är smidigast att köpa något färdigt (men undvik "för gerbil & hamster" som DenAmani skrev bara). Jag brukar strö ut maten så att de får gå och leta efter den själva, det blir en naturlig berikning för dem.

De äter inte hö, men man kan (om man vill) ge hö eller halm som lite sysselsättning. Se till att det inte dammar för mycket bara!
Utöver mat kan de få godis, men prova dig fram med små mängder och bara grejer som du är hundra på att de kan äta i början. Jag brukar ge bland annat solrosfrön, pumpakärnor, mjölmaskar, mandlar och sesamfrön som belöningsgodis eller vid lek. Sen kan jag ge lite grönsaker eller frukt & bär, t ex fryst på varma sommardagar. Ibland får de något mer onyttigt som lite nudlar eller ris. Havregryn är poppis och nyttigt för dem med, även havregrynsgröt (av endast havre och vatten).
Här finns en superbra lista över vad du kan ge dina gerbiler som godis då och då, den är verkligen guld: https://gerbilhamster.se/skotsel/utfodring/lista-over-livsmedel/

Webpage description goes here
  • Redigerat 2025-04-17 14:29 av Suddgummit
Fijjas
2025-04-20 12:55
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

#3: Tusen tack! Vi har precis flyttat hem två pojkar i ett rejält terrarium, och vi skaffade maten som du rekommenderade. Köpte lite hirskolvar som verkar väldigt populärt men antar att man inte ska ge allt för mkt.
I biten fick de en blandning av spån, papper strö och halm. Halmen verkar omåttligt populär att gnaga och bädda med så det var bra 🙂
Ska torka lite maskrosrot, ordna lite groddar och frön som godis men vi tänkte lugna oss lite tills de får bo in sig och inte ge chock för magen.
Är så himla glad att jag skaffade, är så roligt att inreda och titta på dom 🙂

Suddgummit
2025-04-20 21:17
0

#4: Åh, vilka sötnosar! 😊 Det låter som de har det kanon. Halm är kul för dem, toapapper brukar de också gilla att boa med. Grattis till de nyblivna familjemedlemmarna! 🐭

91Marran
2025-05-05 20:15
0

#3: Tänk på att om man ger bara havregryn alltså inte havregrynsgröt så kan det svälla i magen.

Mvh
Mig

Suddgummit
2025-05-06 22:43
0

#6: Jag har aldrig varit med om eller hört talas om att det ska vara någon fara för dem att äta havregryn. I länken jag skickade står "Havregryn är ångpreparerade, vilket medför att de inte sväller i magen då gerbilen eller hamstern äter det. ". 😊

• Redigerat 2025-05-06 22:45 av Suddgummit