Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etiketthälsa-sjukdomar
Läst 61 ggr
Potatis123
2025-08-25 19:57
0

Sjuk gerbil

Hej! Jag har två gerbiler som är ungefär 2 år gamla. Den ena har nu blivit ganska slö och har lite ”klickande” andning. Kan det vara lunginflammation?
Jag undrar också vad man ska/kan göra om man bara har en gerbil kvar? Jag vill inte fortsätta ha fler gerbiler efter så jag kan inte skaffa en till.
Tacksam för svar!

91Marran
2025-08-25 20:12
1

Det kan vara luftvägsinfektion/lunginflammation.
Den behöver tas till veterinär omgående.
Glöm inte att ta med kompisen. Annars blir det bråk när du ska sätta ihop de igen.
Ring nu ikväll och se om du kan få en tid ikväll eller om det är möjligt att boka tid tills i morgon
Gerbiler är bytesdjur och döljer sitt mående så långt det går. När man väl märker något så är det viktigt med behandling direkt.

Ett tips är att omplacera den som är kvar.

Lycka till och hoppas att det inte är något allvarligt.

Mvh
Mig

Suddgummit
2025-08-25 20:54
0

#0: Som sagts här ovanför låter det som lunginflammation. För en liten gerbil är det livshotande så den behöver komma till veterinären akut och få antibiotika. Jag hade en gerbil som drabbades av det en gång, tyvärr överlevde inte hon. Det kan gå väldigt snabbt om de blir så dåliga, men jag håller tummar och tår för att det ska gå bra för er!
OM den sjuka inte överlever behöver den andra omplaceras, lägg ut en annons på Blocket eller kolla på t ex Smådjurschansen om du inte hittar en privatperson.

• Redigerat 2025-08-25 20:54 av Suddgummit