Blöder på nosen
Min ena gerbil blöder från nosen. Eller nu när jag såg det var det torkat blod. Han blödde tidigare från nosen men sen gick det över och nu kom det tillbaks igen. Ena gången så skar han sig förmodligen på en vass ståltråd som vattenflaskan hängde på, men nu finns det inte något vasst i buren vad jag kan se. Såg att gerbilers snor kan vara rött men ser ut som blod. Han låter en inte komma nära eller hållas och är inte stilla en sekund så svårt och se hur såret ser ut. Vad gör man?
Sajtvärld på "ödehus ifokus".
Är du säker på att han har ett sår eller har skadat sig? Det är ju bra om du kan undersöka honom, men förstår att det är svårt om han inte är tam. Testa att truga med mycket godis och bara var med honom så att han känner sig avslappnad med dig och dina händer. Får du inte upp honom ändå så kanske du iaf kan se honom bättre när han är nära dig?
Annars tänker jag lite som du var inne på, att deras snor är rött. Är han rinnig i ögonen också? Tufsig i pälsen? Pigg och glad?
Gerbiler kan bli förkylda precis som oss människor, det kan också vara en förklaring om han verkar lite hängig i övrigt eller nyser.
Men de kan också bli rinniga i nos och ögon om det dammar från bottenmaterialet, eller om de är allergiska mot bottenmaterialet. Så det kan vara värt att testa att städa ur buren och prova med ett annat bottenmaterial!
Hoppas han mår bättre snart! 😊
- Redigerat 2025-02-17 13:49 av Suddgummit