Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 561 ggr
taylor__lambert
0

Vill köpa gerbil

Hej, undrar bara lite saker ang gerbiler.

Kan man köpa en hamster bur till dom? en sån här har jag tänkt mig http://norrkoping-stad.annonsera.se/hamsterbur-36944.html (kommer dock ta bort hjulet)

Sen undrar jag vad som är bäst som botten material? Är allergisk mot spån så skulle vilja ha annat.

Kankse någon som vet en sida/blogg där man skrivit allt som man behöver veta om att skaffa en gerbil? Vet ju att de med majsorm har en sån sida - majsorm.se

Förslag på mat? vilket märke är bäst?

Behöver gerbiler sand att bada i?

Skulle gärna vilja veta mer om just gerbiler av er innan jag sticker och köper en. Tex hur ofta de bör vara utanför buren, hur varmt de vill ha det osv.

Tack för svar :)

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

taylor__lambert
0

Kan även tillägga att jag funderar på två gerbiler, funkar två st av samma kön ihop?

_Alicia_
0

Man ska inte ha galler till de då de kan skada sig. Yes, gerbiler behöver ett sandbad. 

Det bästa skulle ju vara om du blandade egen mat. :)

Två gerbiler av samma kön går bra ihop, ja.

Köp inte från djuraffär bara. :)

~ Hälsningar Alicia, Hoppsan och Kiwi! ~

Alicias.nu

ttournesol.weebly.com

_Alicia_
0

Glömde två saker, viktiga saker.

Gerbiler måste ha minst 1-2 dm spån.

INGET plast i buren.

Alicias.nu

ttournesol.weebly.com

[[tjattehonung]]
0

Gallerburar ska man undvika till gerbiler. De får svårt att gräva gånger, spånet skvätter ut, de kan skada sig på gallret osv. Det är mycket bättre att köpa en samlalåda eller akvarium. Vilket sorts spån är du allergisk mot? Ett måste när man väljer bottenunderlag är att gerbilerna kan gräva i det. Gerbil nature är ett bra märke om man inte vill blanda själv :)

taylor__lambert
0

Oj, här gick det fort!

#2 #3 + #4 Tackar :)

#2 Hur stort sandbad behövs, eller snarare vad är det minsta man ska ha?

#2 + #5 hur kommer det sig att man inte kan ha gallerbur? Kollade på Agria där de sa att man ska ha det :S

Jag förstår att de kan skada sig och så och det vill man ju undvika, men akvarium/terrerarium är så dyrt :/ och en dunabur ser så liten ut.

#5 Är alergisk emot kutterspån, kan tänka mig ha typ torv eller alspån, vet dock inte om jag tål alspån.

Anne.K
0

Man ska ha akvarium eller en samla låda. Gallerburar bör man undvika då de kan skada sig samt ge upphov till stereotypt beteende så som gallergnagning vilket i sin tur kan leda till skador av nos och tänder. Man ska ha en bur där man kan tillfredsställa gerbilens naturliga behov så gått det går och då är det akvarium eller samla som gäller då man bör ha minst 15 cm tjockt lager med spån. Är du allergisk mot kutterspån så kan du prova med hampa istället. Och gerbiler MÅSTE vara 2 stycken då de är utpräglade flockdjur och blir olyckliga ensamma. 2 av samma kön är det som gäller. Färdigblandad mat som är bra är Gerbil Nature. Blanda själv ska man inte göra om man inte läst på om gerbilernas näringsbehov. Det kan bli så fel då. Och så rekommenderar jag dig att vända dig till en uppfödare och undvika djuraffärer. Det finns en uppfödarlista här på forumet där du kan komma i kontakt med uppfödare runt om i landet.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

taylor__lambert
0

#7 Vad är hampa spån för något, och vart finns det att köpa?

ulrikame
0

hampa strö är som spån, ett strömaterial. är man däremot allergisk mot  kutterspån så är hampa strö ett väldigt bra material. det har tidigare funnits på granngården men nu är jag inte så säker på om de har, men det är ju bara att fråga din lokala granngården :).

Anne.K
0

Granngården hos mig har hampaströ. Köper jämt hampa där :). Men vet inte hur det ser ut i resten av landet?

taylor__lambert
0

Oj granngården… vette katten vart den finns här i Stockholm :S

ForeverEmma_
0

annars finns det alspån du kan bland med carefresh, det använder jag då min pappa är allergisk mot spån. Dock är det en aning dyrt med det är värt pengarna. Båda förpackningarna går på 400kr på bromma zoo (zoo.se)

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

taylor__lambert
0

#12 ja jag tänkte på att köpa alspån men de fanns inte där jag kollade.

Vilket som så tänkte jag bara säga att jag köpt mina två första Gerbiler idag och de är så sjukt söta att jag snart dör. 😃

Min hund tycker även han att de är intressanta då han är van vid endast kanin, katt och fiskar. Så detta var ju något nytt att titta på.😐

Köpte en dunabur till dom och fyllde den med sågspån, jag får stå ut ett tag tills jag hittar något bra som jag tål 😛

Gerbilles
0

#11 Finns bland annat en på Värmdö och en i Arninge. Är inte säker på ifall det finns fler i Stockholmsområdet, så man kan tyvärr behöva åka en bit för att komma till närmsta butik.

Det är också viktigt ifall du satsar på hampan att du blandar ner det med en massa kartong, tidningspapper, etc. Gerbilernas gångarna rasar nämligen ihop annars då hampan inte klarar av att hålla allt uppe. 

Angående sandbadets storlek så brukar man ju rekommendera dessa burkar från ikea som sandbad, så något liknande funkar finfint. Det som är bra med den burken jag länkade är att gerbilerna varken kan sprätta in spån i sandbadet eller sprätta ut sanden. 👍

_Alicia_
0

#13 Ursäkta men du borde inte köpa gerbiler innan du har allting klart, sågspån kan vara väldigt dammigt så de kan bli "allergiska". 

Dunaburar borde du undvika, de är gjorda i plast och om gerbilerna gnager på plasten kan det fastna i halsen, vilket kan leda till döden i värsta fall. 

😉

Alicias.nu

ttournesol.weebly.com

ks.gerbil
0

titta genom våra artiklar finns massa bra att läsa om där! 

om du vill titta så finns min sida också här http://solrosfron.weebly.com/index.html, har inte uppdaterats på ett tag men det står massa med fakta 🙂

Gerbil-hemsidan hittar du R

ForeverEmma_
1

#15 Man kan visst köpa gerbiler innan allt är klart! Jag hade köpt bur, matskål, sandskål och vattenflaska bara innan jag hade köpt mina. Resten av allt köpte jag när jag köpte mina. 

Sen kan man visst ha duna bur det är inge fel med det. Visst den är gjort i plast men det är vattenflaskorna också om man nu inte har en i glas. Sen finns det även uppfödare som har duna burar till sina (har jag sett någonstans)

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

Anne.K
3

#15 inget fel på dunaburar så länge de är tillräckligt stora. Jag själv använder både samla lådor och dunaburar. Så länge man täpper för hålet för vattenflaskan så fungerar de stora duna burarna utmärkt för då kan man även fylla på ordentligt med spån. :) Och samla lådor är också av plast och detta är både billiga och bra burar att ha till gerbiler. :)

_Alicia_
0

#18 Det är vad jag tycker och jag har aldrig sett en stor dunabur? Hur stora är de?

Alicias.nu

ttournesol.weebly.com

Gerbilles
0

#19 Finns dom som är hela 180 l! :) Dock är dom tyvärr ganska dyra.

panini
0

Det enda negativa med dunaburar är att de oftast inte är så höga så att de kan gräva gångar, men när jag fick använda en dunabur som nöd bur fick jag inte i mer än 10cm spån där i (vilket jag tycker är för lite), för då försvann flaskan ner i spånet.

Men jag tycker att du ska köpa dig en Samla låda 130L på Ikea, har några här hemma och jag tycker bättre om de än mina akvarium. De är dessutom mycket billigare än akvarium.

Anne.K
0

Jag har fyllt upp med spån i en duna bur till 15-20 cm utan problem. Vattenflaskan sätter jag så högt det bara går och i vissa fall lägger jag den bara på gallertaget till dunan så att bara pipen sticker ner i buren. Fungerat jätte bra :).

panini
0

Jag har aldrig funderat på att bara sätta den i taket. Hur har du gjort då, alltså så att den inte ramlar ner? :)

Annars så har jag alltid bara hängt den med ståltråd i taket, det gör jag till hamstrarna :)

Anne.K
0

#23 jag kör liksom in pipen mellan gallret sedan ställer jag flaskan upprätt , förstår du? Så länge man inte flyttar/lyfter buren så brukar flaskan stå stadigt med hjälp av att gallret håller fast flaskan då man stoppar ner pipen så långt att man kommer ner i plastroten av pipen. Hänger du med? Är lite knöligt att förklara, men jag hoppas du förstod något av mitt försök att beskriva :P.

Anne.K
1

men för att gerbilerna ska kunna nå att dricka när man har flaskan på detta sätt, gäller ju att man antingen har ordentligt med strö i buren eller att man har en hylla som gör att gerbilerna kan nå pipen utan problem :)

panini
0

Ja jag förstod ;) Om jag får använda en Duna sen som nöd bur så ska jag absolut prova det! :)