Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettgenetik-färger
Läst 925 ggr
[Jessica_91]
0

Angående cb/ch..

Jag har läst på flera olika sidor om cb/ch men det är några saker jag inte riktigt förstår. 

Om en gerbil har Ccb eller Cch, är det helt 100 att det syns eller är det olika (ch bleker ju mer)?
Spelar det någon roll om gerbilen är rödögd eller syns det lika väl på svartögda?
Spelar det någon roll vilken färg gerbilen har, alltså, det syns ju på en dove att den har Cch, syns det på en black eller agouti om den skulle ha Cch eller Ccb?

Har pratat med en tjej vars PEW har "cbcb" men överallt där jag läser så "ska" en PEW ha "chch". Kan "cbcb" i kombination med "pp" göra att en gerbil blir lika ljus som en "riktig" PEW? Spelar det då någon roll hur övriga genkoden ser ut? Alltså, kan en REH bli en PEW med "cb" i dubbel upplaga? Kan en lilac bli det? Eller behöver vissa ha "chch"/"cbch" för att kunna blekas ner så mycket? Eller spelar det helt enkelt ingen roll om det är "chch"/"cbcb" pga "pp"?

Min PEW:s mormor är en light DEH, vilket ju innebär att hon har "Cch" om jag förstått rätt. Hon fick tillsammans med en red eyed silver nutmeg min PEW:s mamma, Candela som också är PEW. Candela har väl i så fall fått ett "ch" från sin light DEH mamma, kan hon lika gärna ha fått ett "cb" från sin pappa?

Det jag undrar är väl om en helt vit gerbil med röda ögon kallas för PEW oavsett om den har "chch", "cbcb" eller "cbch"?

Nu blev det väldigt stökigt här men hoppas någon kan hjälpa mig att reda ut det här lite Glad

[Jessica_91]
0

Ingen som kan hjälpa mig? ^^

annaforsgren
0

putt ;D

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

_Alicia_
0

Fattar noll om sånt ;)

~ Hälsningar Alicia, Hoppsan och Kiwi! ~