Godkänd bur?
Vet någon om den här buren är godkänd att ha 2 gerbiler i?
Någon som har erfarenhet av den här buren och kan säga om den är bra/dålig?
Länk till buren:
http://animail.se/omlet-qute-hamster-cage-walnut.html
Nu har jag inga gerbiler men tänkte skriva ändå :) Jag tycker inte den ser bra ut pga gallret vilket kan göra att de fasnar med benen eller svansen och bryter den överlag gallerburar är inte att rekommendera!köp istället en samla från ikea billigare och mycket bättre :)
🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂
😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓
Galler är inte att rekommendera. De kan gnaga galler, fastna osv. Hjul som buren har ska gerbiler inte heller ha.
Skulle som #1 rekommandera en 130 Liters samla eller ännu bättre ett akvarium. Kan finnas billiga på blocket eller liknande 🙂
Jag hade ett 200 liters akvarium till mina, stort och rymligt.
Plast ska de inte heller ha :)
#2 Aha okej tack för din åsikt. Men hur får de luft i en plastlåda?
#3 Okej tack för svaret. Jag vet att de inte ska ha hjul. Tänkte mer på på buren i sig. Hur får de luft i plastlåda med lock?
#3 Vad ska de ha då? Och varför är den inte bra?
De biter på plasten och det är inte bra för dom utan de ska ha hus av trä. Det finns lock man kan göra.
Plastbitarna kan de råka svälja och då kan det skära upp i halsen och magen, i värsta fall avlider de.
Trä och kartong går hur bra som helst, toapapper också!
#4 till samla lådan kan man köpa locket till och en ram och nät, sen skär man ut så ramen får plats i locket och sätter i nät. Det finns en artikel att titta i med flera olika lock, kan inte länka nu men titta bland artiklarna :)
Ja nu var ju bilden på en hamsterbur och det var själva buren jag var intresserad av om den var bra eller inte, inte inredningen - den går ju att ta bort ändå.
Det där med IKEA-låda låter inte så vackert… Hade gärna haft en snygg bur. Synd att ni inte tror denna funkar…
Satsa på att köpa ett akvarium på minst 100 liter istället. Det är både snyggt och bra för gerbiler. Till den spikar du ihop en träram som du fäster ett nät på så har du ett bra lock. Burar med galler är inte bra för gerbiler då de tenderar att gallergnaga vilket i sin tur skaver deras nosar och kan förstöra deras tänder. Sedan kan de fastna med deras långa bakben i gallret och skada sig illa. Så skaffa dig ett akvarium. Brukar finnas billigt på blocket.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂
😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓
Jag tror inte att den buren är godkänd storleksmässigt.. Jag skulle rekommendera minst 100 l till två gerbiler. För det priset på den buren kan du få ett stort akvarium på Blocket eller hornbasch :) #10 väldigt bra länk :)
Jag håller med om att denna bur inte är att rekommendera. Om vi nu ska prata om enbart mått så är höjden på den här buren mer än godkänd enligt Jordbruksverkets föreskrifter om minimimått på burstorlek. Bottenytan 0,48x0,37 m blir 0,1776 kvm och eftersom Jordbruksverket kräver minst 0,12 kvm så räcker det precis. Personligen tycker jag det är i minsta laget men du frågade efter vad som var godkänt 🙂
Tack alla för svar!
Synd på fin bur, men då blir det inte denna!
Sök på terrarium/akvarium på blocket ;)
Här är länkar till hur man gör sitt egna lock till akvarium samt hur man löser det med vattenflaska :)
- http://gerbiler.ifokus.se/articles/4d71402ab9cb46222d055f6a-hallare-for-vattenflaska
- http://gerbiler.ifokus.se/articles/4f95d04bd4ebea58260001a1-gor-ditt-eget-lock-till-buren
nej som sakt är galler eller hjul inget dom ska ha…
råttor är inte äckliga bara äckligt underbara🙂