Normalt att gerbiler bits?
Jag har alltid stött mig på bitande eller hårt nafsande gerbiler, men när jag läser alla inlägg om hur tama kan vara blir jag lite förvirrad.
Hur ofta är det att gerbiler bits/nafsar så det gör ont, och varför gör de det?
don't let anyone destroy your happiness 
Mina gerbiler bits ganska ofta. Jag vet ej varför dem bits. Kanske för att dem vill ha godis.
Är de köpta i djuraffär och har du gjort dem tama?
Lite frågor bara, har alltid velat ha några gerbiler men det där med bitandet gör mig inte lika sugen som då 
Antagligen tycker dem att du luktar godis. :)
Gerbiler kan bitas när man ex som #3 sa luktar godis eller att man håller för hårt om gerbilen. Mina gerbiler är jättekeliga, dom brukar nästan somna när jag klappar dom på huvudet;) Alla gerbiler är olika, vissa bits andra inte.
Dogs is my world ♥
Vad mysiiiigt!
Okej, så det verkar vara lite olika.
Hur ont gör det när gerbiler bits?
#5 Jag har blivit biten en gång, då jag luktade lite godis. Det gör inte alls ont, bara ett litet smånafs:)
Dogs is my world ♥
har blivit biten en gång fast då gjorde jag fel då gjorde det ont dem kan bita hårt men då måste du ha gjort samma fel som jag gjorde min gamla gerbil jag hade bet mitt finger så jag blödde men blev inge ärr men gjorde inte om samma misstag
Jag själv tycker det är väldigt ovanligt med bitande gerbiler, iaf hemma hos mig och mina egna uppfödda djur. Det är ytterst sällan någon bits. Har bara blivit biten en enda gång av alla gerbiler jag haft så att jag blödde, men det var mitt egna fel och inte gerbilens fel. Gerbilen råkade smita och jag fångade honom och han blev av förklariga skäl rädd då. Men annars så ska inte gerbiler bitas anser jag så att det går hål oprovocerat. Då är det en gerbil med dåligt temperament. Annars så nafsar gerbiler ibland. Speciellt unga gerbiler. Det är deras sätt att undersöka saker, precis som små barn gör. Vuxna gerbiler som nafsar däremot brukar bero på att man luktar något på fingrarna som är lockande tex. Vuxna gerbiler kan även nafsas om man håller fast dom för mycket så kan de börja visa sitt misstycke. Det gäller att separera begreppen bitas och nafsas. Det är olika saker. En bitande gerbil är inte okej.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Jag har haft ett par gerbiler och av dom är det bara en som "smånafsar" på främlingar. Eller så kan han smaka om jag precis lagt upp maten åt dom. Gerbiler är super mysiga djur som bara är nyfikna:))
Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!
#8 håller absolut med och säger det samma. Har själv precis som du bara blivit riktigt biten en gång och det känns kan jag säga ;)
Men det var för att en gerbil hade råkat smita in i en annan bur av misstag, i ren panik att ta bort den gerbil som inte skulle vara där stack jag bara ned min han utan handskar medans de bråkade hej vilt väl medveten om att jag troligtvis skulle bli biten. I paniken av själv bråket kan det inte skilja åt vem det är dem biter, dem kan tro att min hand är en gerbil som försöker attackera.
Mvh Annika - Registrerad uppfödare av gerbiler
kika gärna in på Disyertos hemsida
Mina bits om jag luktar mat eller om dom blir stressade. Därför måste jag ha handskar när jag ska städa. Dom avskyr dom höga ljudet men det har blivit bättre och dom får ofta en ärta om dom kommer upp i handen. Det handlar om att va noga att tvätta händerna och låta dom vänja sig vid din lukt. Mina är numera beroende av att jag varje dag väcker dom efter jobbet och låter dom hälsa. Dansar ibland med dom också. Alltså att dom sätter tassarna på mina fingrar sen dansar vi :)
May the Gerbils be with you :3
Tack för alla svar 
Ää du de gör SKIT ont när dom bits de börjar blöda as mycket sen får man skit djupa hål i fingret så jo de gör skit ont