Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etiketthälsa-sjukdomar
Läst 714 ggr
[LinaMollerup]
0

AKUT HJÄLP

Jag och min mamma undersökte nyss Pralins mun och då såg vi att hon har tappat sin ena framtand och att den som sitter bredvid är lös! Kommer tanden och växa ut eller kommer hon behöva leva resten av livet på barnmat eller vad ska jag gör? uppskattar svar

linn8
0

Detta händer tyvärr imellan åt gerbiler. Och det var väldigt bra att ni upptäckte det! Hur gammal är hon? Tänderna växer ut igen men det kan ta lite tid. Våran förra hane hamnade i slagsmål, hade tumör och tappat en tand. Han opererade sig och vi gav honom morotspure. Men det räckte inte hela vägen tyvärr. Så kolla så att hon inte är för mager(kan man se revbenen? Hur länge har hon haft så?) ang den lösa tanden kanske är bra att man tar henne till vet så att dom kan dra ut den. Så att hon inte "råkar" äta den. Hon måste matas en gång i halv timmen med barnmat. Lycka till!

Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!

[LinaMollerup]
0

Tack så mycket!

Hon är ca 13 veckor. Hon kan inte ha haft det särskilt länge eftersom jag upptäckte att hon inte fick tag i sin mat igår och jag tar upp dom varje dag. Men man märker att hon har blivit magrare. Så jag ska ge henne barnmat och kanske ringa veterinären i veckan. Tack en gång för svaret!

linn8
0

#2 vsg! Stackarn som är såpass ung. Håller tummar och tassar här hemma:)

Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!

Gerbilles
0

Du kan även ge henne critical care, det innehåller mycket näring. Mosad frukt och havregrynsgröt kan du också testa. Tänderna växer ganska fort, så snart kikar säkert tanden ut igen. 🙂

moawi
1

Det jag tänker på är bara ifall den lösa tanden (om den nu skulle kunna växa fast igen) isåfall växer fast snett. Vet inte om det går för jag har aldrig hört om någon som haft en gerbil med just en lös tand men jag tänker att det kanske inte är omöjligt? Tja, jag vet inte, men ni får väl hålla kolla på hur det utvecklas, om den nu lossnar av sig själv eller växer fast på något sätt.Men ring du veterinären och kolla kanske, vad de tror kommer ske med den lösa tanden och om man ska göra något åt det? 

Om den lösa tanden skulle sitta kvar och växa fast normalt igen så kan det bli så att den fortsätter växa och blir för lång för att hon inte kan slipa ner den när hon inte har båda tänderna. Då behöver ni klippa tanden regelbundet tills den andra växt ut och blivit jämnlång.

Ang barnmaten/critical care/havregryn vad hon nu vill äta så kan det stå framme i en skål i buren, tillsammans med matskålen med deras ord. basfoder. Så man behöver inte mata dem vid vissa tillfällen eller så utan jag tror det bästa är om hon får äta när hon själv känner för det. Bara man tänker på att byta maten 1-2 ggr per dag eftersom det är färskt och blir snabbt dåligt/nergrävt annars.

[LinaMollerup]
0

Tror ni att man kan dra ut tanden själv??

_Alicia_
0

Kan hända, men tror inte det. :)

~ Hälsningar Alicia, Hoppsan och Kiwi! ~

Alicias.nu

ttournesol.weebly.com

BettaSplendens
0

Min gerbil har också haft en lös tand! Han råkade hoppa ifrån min hand ner på golvet. Märkte inget då men nästa dag såg jag att tanden var av. Gav han lite uppblött foder i stället och tanden var helt utväxt efter en vecka :)