Vilka färger och genetik har mina gerbiler?
Jag har försökt själv att komma fram till vad färgerna heter och genetiken bakom, men stöter på lite problem med vad mamman är för något
Och funderar lite på hur dottern har fått den färg hon har 
Här är en (suddig) bild på pappa Oskar. Jag antar att han är Black (aaC*E*G*P*).
Mamma Blixtra (bild 1, bild 2, bild 3) velar jag dock mellan Spotted Black (aaC*E*G*P* spsp) och Spotted Slate (aaC*E*ggP* spsp). Jag har läst ett "svenskt" namn på färgen (som jag inte kommer ihåg) men aldrig någon genetikbetäckning. Hjälp mig, vad är hon? 
Dottern (bild 1, bild 2, bild 3, bild 4) borde väl vara en Spotted Dark-Eye Honey (A*C*eeG*P* spsp)? Men om jag har gissat rätt om mamman så har båda föräldrarna "aa"-gener och är inte det recessivt arvsanlag? Ett stort A är väl dominant? Det var iofs ett tag sedan jag läste genetik men gerbilernas gentik borde väl inte skilja sig så mycket från "den allmäna" 
Så, någon snäll ängel som vill hjälpa mig? 
Kan ju lägga till också att de inte bor kvar i gallerburen. Märkte ganska snabbt att det "funkade" men inte mycket mer att ha dem där. Nu har de mycket större yta, massa grävmöjligheter och mer grejer att klättra på 

Om pappan är black eller slate är svårt att avgöra på en sån bild. Men vi kan utgå ifrån att han är svart.
Mamman ser ut att vara black pied collared med en väldigt "dålig" krage.
Och den lilla gula är en DEH pied collared med en bättre krage än sin mor. Åtminstone tycker jag det ser ut så på bilderna. Hon kan oxå vara pied varigated men i så fall har hon massa vitt på bakkroppen oxå. Det är svårt för mig att se.
Att de kan få en gul bebis beror på att båda föräldrarna har e med i sin genkod. Det får du svar på iom att det krävs ee för att få en gul bebis.
Vänta nu.. när jag tittar närmare på genkoder och även på bebisen så är hon inte DEH, det är omöjligt oavsett om mamman är black eller slate. Bebisen är en Nutmeg. Såg det när jag tittade på resten av bilderna där du länkade. Det stämmer oxå med genkoden; aaCCeeG-P-
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
Tack för att du hjälper mig! Känner mig väldigt vilse..
Nutmeg kan nog stämma, men tycker att de ser mörkare ut än min. Blir de mörkare som äldre? Och min är ju vit också, betyder det att det är en nutmeg pied collared då?
Slänger in lite mer bilder på pappan: här är en där man ser hans vita "handskar" och på denna ser man hans vita "skägg"
(det går ner en liiten bit mot bröstet) En till på handskarna. Det är allt vitt han har. Två bilder på en dotter som liknar pappa men utan något vitt: Spanandes och mumsandes 
Både mamma och pappa. Mamman har som du säger inte mycket till krage (allt vit på magen istället), men ungarna verkar ha fått bättre. (1, 2 och 3). Är kragen slumpartad hur "fin" den blir eller kan de ha fått "mer krage-gener" av pappa? 
Visar en bild på hela första kullen också, där ser man lite fläckar på ryggen på två av de små. Räknas de fläckarna som skönhetsfel?
Det känns som att hela huvudet snurrar med frågor
Och ju mer jag läser desto mer frågor blir det. ^^

Nutmeg ändrar färg vid fällning. Men de vittecknade blir oftast inte så jättemycket mörkare. Jag tror att din är pied collared ja. Om hon inte har massa vitt på rumpan oxå.
Det vita som hanen har är väldigt vanligt på black. En "bra" black ska inte ha något vitt men de allra flesta har någon vit prick.
Mamman såg betydligt mer slate ut på den bilden med båda föräldrarna. Jämfört med pappan såg hon mycket mer blyertsgrå ut.
Hur kragen blir på ungarna har inget att göra med hur föräldrarnas vitteckning ser ut. De har inga vittecknargener från pappan alls eftersom han inte är vittecknad. Och att mamman har en "dålig" krage har ingen betydelse för vad ungarna får för vitteckningar. De mörka på bilderna med hela kullen som är vittecknade är pied varigated. Det ser du genom att de är vitspräckliga på ryggen o rumpan.
Does it become a walk?
/Ida
Nutmegen har inget vit på rumpan som jag kan se nu men på tidigare bilder innan pälsen har kommit riktigt så ser man lite vita fläckar. Och hon är helvit på magen. Då är hon pied varigated va? Hittade artikeln "Gerbilens teckningar" här så sitter och jämför 
Bara en fråga till. Kommer teckningarna från en dominant gen?

Ja, har hon vita fläckar på tidigare bilder så bör hon vara pied varigated.
Ja, vitteckningen är en dominant gen.
Does it become a walk?
/Ida
gerbildottern ser min unge precis ut utom att hen har röda ögon vad är det för färg? jag tror det är en vittecknad saffron så tror ni det är en saffron pied varigated?
eller så kan det vara argente pied varigated för saffron och argente är lika själv jag inte ser skillnad på dessa raser.
#7 #8 3 år gammal tråd 😉