Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 877 ggr
jossi03
1

Flytta på bebisarna

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är mina små 17 dagar gamla och jag har planer på att flytta dem till den stora buren. När kan man börja flytta på dem? Tänkte mest på att honan har ju byggt fint bo i den buren de är i nu, bygger hon ett nytt eller blir det helt galet allt för henne. och ska jag vänta till de har öppnat ögonen vilket de gör i helgen skulle jag tro.

Sen är det ju så att jag har en hane kvar i den stora buren som jag nu har delat av i två delar. Tänkte kanske det vore bra att hanen får bekanta sig med dem genom lukt och så, Tänkte behålla hanarna sen när de är dags och då kanske han känner igen dem på lukten så det blir lättare🤔

Hade en väldig tur att måttet på mitt akvarium stämde precis med ett gnistgaller till öppenspis på biltema. Jätte fint galler där de ej kan komma åt att bitas😃

Anne.K
0

Vänta tills ungarna öppnat ögonen innan du byter bur. :)

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

jossi03
0

nu har alla ungarna öppnat ögonen och de springer runt i buren som börjar bli lite liten för 9 st, så ikväll får de nog flytta över till det stora.

Ska bli intressant att se hur det blir, undrar hur min hane musse kommer att bli för han kommer att kunna se dem och känna lukten. 

något annat att tänka på?? ska man ta över lite av boet in i det nya så de känner igen lukten osv?

Anne.K
0

Ta gärna med lite av boet till det nya. Det brukar jag själv göra om jag byter bur och även när jag bara städar buren. Just för att ungarna ska ha något tryggt och bekant i det nystädade :)

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

jossi03
2

så där nu är flytten gjord, det verkar gått bra, men jag tror de har gjort sitt hem i ett av papprören. Men det som var mest positivt är att hanen som varit själv i 2 veckor nu sedan hans kompis gick bort har varit framme hela dagen och skuttar omkring och grävt och haft sig. Man har knappt sett honom under dessa veckor. men nu både ser han och de kommer åt att lukta lite på varandra.