Dela av akvarium
Hej!
På söndag kommer jag antagligen åka iväg och hämta ett 450 liters akvarium. Tanken är att dela det på mitten för att ha en flock på vardera sida.
Sökte på äldre trådar här på GiF, vissa kör med glas/plexi och vissa kör med en träskiva. Vad tror ni funkar bäst? Jag är mest inne på glas men om trä är lättare och funkar lika bra så. Vad jag förstått från de andra trådarna så kommer gerbilerna inte åt att gnaga på en skiljevägg av trä.
Om glas är det bästa alternativet, hur länge tar det för silkonet att "torka"?

Googlade lite snabbt på silikonlim och hittade info om att härdningen av limmet tar ca 24 timmarn, akvarier bör man låta det torka 2-3 dygn (gissar att det gäller om det ska vara vatten i).
Jag skulle inte våga ha trävägg, det behövs bara en liten ojämnhet i träet för att de ska kunna få tag i och börja gnaga, så personligen hade jag valt glas/plexi för säkerhets skull.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#1 Tack för hjälpen! Hittat några sorters silikon på akvarieforum som ska funka bra.
Anledningen till att jag undrar är för att jag ev. behöver ha en av mina gerbiler i en tillfällig bur medan jag delar av det stora akvariet. Men ett dygn klarar hon allt i ett 50 liters akvarium om jag låter henne få springa av sig ordentligt ett par gånger.
Nej jag tycker också det verkar lite osäkert men en del har tydligen haft så utan att någon så mycket som naffsat.
I vilket fall så känns glas 100% säkert och dessutom snyggare ^^.

#2 Ja ett dygn eller 2 ska hon nog klara sig i 50 liter, det är ju iallafall inte extremt pyttigt och inte någon lång period.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Härligt att du fick tag i ett så stort akvarium! :)
Det är nog både säkrare och snyggare med en glasskiva, så jag hade kört på det.
Glöm inte att vi vill se bilder sen! ;)
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
#4 Ja riktigt gött, bara 300 kr kostar det också hihi ^^. Väldigt otympligt egentligen men jag har länge tänkt "när jag flyttar hemifrån så ska jag köpa ett dunderakvarium och dela av så jag kan ha två flockar där i". Och när Moiz tipsade mig om det här så var jag bara tvungen att slå till!
Jepp det får bli det, fick lite tips av Tassy också så det ska säkert bli finfint! 
Självklart! Tror det kan bli riktigt bra, hoppas det i alla fall haha. 126 x 50 x 50 cm 
#5; haha, det är inte dåliga mått det. Till och med lagligt för en dvärgkanin! Med 26 cm tillgodo ;)
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Låter kanon =)
#6 Haha herregud! Ska bli intressant att se hur jag och pappa får ner det här för en trappa och in i bilen x)
#7 Ja jag hoppas det blir bra :D
Vi satte in en trävägg emellan vårt stora akvarium när vi behövde skilja på vår grupp sen de hade bråkat ganska rejält. Det var det största misstaget jag gjort, de två dominanta flyttade på deras kartonghus så att det stod mot träväggen. Högst upp fanns ett hålrum som de kunde ta sig igenom vilket de också gjorde. Där attackerade de den svagaste honan (lät som tur var den andra va) och hon fick sår på ryggen som hon senare dog av, det blev inflammerat. Jag fick jättedåligt samvete efter det, iof var jag bara 8 år då så min hjärnkapacitet var väl inte jättehög och ansvaret låg väl igentligen på mina föräldrar.
Hoppas det går bättre för dig iaf!
#9 Tråden är från 2011 :)
#10 Ojdå…