Kutterspån, gångarna rasar
Jag använder kutterspån från Granngården till mina gerbiler, 25kg för 79kr. Läst att det ska funka bra att bygga gångar med men mina försöker men det verkar vara för löst för det rasar bara ihop. Har packat spånet men det hjälper inte, inte heller hjälper det att blanda det med hö, papper, kartong. Någon annan som det inte funkar bra för eller är det mina gerbiler som inte vet hur man gör :/ har provat stoppa ner pappersrullar som tunnlar också för att hjälpa dom men det går ändå. Dom gräver och gräver så dom verkar ju veta hur i alla fall.
samma med mina, de har inte byggt en tunnel någon gång, de flyttar runt det i högar istället🤔
Jag har spån från Granngården och mina kan gräva alldeles utmärkt! Hur mycket spån har du i buren? 🤔
Konstigt. Har nog en 20-25cm minst. Något annat spån man kan prova som ska vara lätt att bygga gångar i?
Jag har också spån från granngården till mina och det funkar super att gräva i. Kan det kanske vara så att dina inte riktigt fått in en bra grävteknik än? 🤔
Ja kag hoppas det är så. Dom är 10 veckor gamla. Förstår bara inte hur det ska kunna gå att göra gångar i det lösa spånet men många använder ju samma så uppenbarligen så är det möjligt. Tack för tipset Mitchof, ska kolla upp det ifall dom inte lyckas :)
När började era lyckas med att bygga gångar? Är det vanligt att det tar lite tid för dom att lära sig?
Gräv ner lite kartonger och toarullar med mera så får dom bättre stöd för gångarna :)
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Jag blandar kutterspånet med alspån och blandar runt allt, då blir det lite stabilare och funkar utmärkt att bygga gångar i. Och så har jag såklart en massa toarullar som bits sönder eller används i gångarna + massa hö och äppelkvistar :)