Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 549 ggr
Silverpumans
0

Jag behöver hjälp :-)

Hejsan!

För ca 3 månader sedan tog jag hem tre gerbilflickor hem till mig. Idag fick vi besked om att en av dem inte alls är flicka utan pojke! Detta då jag hittade fem små söta bebisar i boet. Nu vet jag ju vem som är mamma som tur är men frågan återstår vilken av de andra två som är pojke? Hur ser man detta lättast på en gerbil? Tacksam för alla svar då jag är smått desperat eftersom jag vill flytta isär dem så det inte blir ännu fler bebisar, haha. :-).

Ska försöka ta bild på dem när de växt till sig lite så ni får se dem.

;-).

Mvh Ida

Twister
0

Att se skillnad på hanar och honor när det gäller gerbiler är ganska lätt. :) Vuxna hanar har en tydlig pung, och har längre avstånd mellan anal och könsöppning. Honor har ju dessutom 3 "hål" som sitter väldigt nära varandra.

Det bästa skulle väl också vara om du särade honorna från varandra också. Då honan som inte fått några ungar kan bita ihjäl eller mobba ungarna. Det är ju inte säkert det händer, men inte värt att ta risken, tycker jag.

Du spara 2 honungar och en hanunge på så alla äldre gerbiler får varsin kompis sen. :)

Silverpumans
0

Okej, det verkar faktiskt som om jag har lyckats ta reda på vem som är pojken, haha. :-). Tack så mycket!. :-) Min svart-vita "flicka" vid namn Molly har visst blivit Molle nu. :-p.

Twister
0

"Du spara 2 honungar och en hanunge på så alla äldre gerbiler får varsin kompis sen. :)"

Haha, upptäckte hur konstigt det lät… Skriver så fort ibland. ;)

Silverpumans
0

Tack, en bra idé som jag ska försöka göra något av :-). Pojken ska i alla fall ut så fort som möjligt och sen ska jag se om det finns möjlighet att sära på honorna också, för det är ju som sagt kanske en bra idé även om de är systrar. Men jag är ändå lite avvaktande för syrran tycks bara tycka att de små är läskiga och vill inte gärna gå i närheten av dem utan håller sig på andra sidan buren, haha. Men vi får se, märker jag att hon börjar bli intresserad så flyttar jag på henne!

Tack för all hjälp! :-)

Fairytail
0

Antagligen så har de redan hunnit para sig igen, så att mamman redan är dräktig igen. Det kan även hända att den adra honan också har blivit parad.

Bara så att du är medveten om att det kan komma fler ungar sen. (Är inte säkert att honan är dräktigt igen, men ta det säkra före det osäkra).

Silverpumans
0

Haha, tack för upplysningen. Det kom tre småttingar till sen precis som du sa så nu är de 7 st. Men nu ska det inte bli några fler, haha. :-)

Fairytail
0

Okej, bra att det inte blir fler i alla fall.