Hemmagjort lim?
Hej!
I slöjden gör jag ett hus till mina gerbiler som jag ska sätta ihop med träpluggar och lim gjort på mjöl och vatten, och limmet ska jag ta med till skolan på tisdag. (sista slöjdlektionen) Hur gör man limmet, hur mycket mjöl och vatten ska man använda? Ska man koka det?
Såhär läste jag någonstans att man skulle göra: 1. Först ska koka upp kokande vatten 2. Sen blanda i lika mycket mjöl som man har vatten. 3. Sen typ blandar man ihop det tills det blir något klibbigt… ^^ Det blir faktiskt ett väldigt bra lim! ;)
// Johanna - Medarbetare på Gerbiler ifokus
Är du säker på att limmet kommer hålla till ett trähus? för det verkar inte så hållbart 🤔
Mjö lim är verkligen inget hållbart lim! ;) Funkar bättre till stora ytor som om man ska göra papermache eller andra icke tunga saker.
Funkar finfint med ett vanligt, giftfritt trälim :) Om du är osäker på om trälimmet är giftfritt eller inte kan du ringa till företagets kundtjänst, brukar alltid stå något nummer på tuben så kan man fråga.
#1 Tack! :D
---
Jag vet att mjöl lim inte är så hållbart efter att ha läst det flera gången, men träpluggarna jag har sitter väldigt bra på huset men det är två som inte sitter så bra så tänkte använda lim :)
#4 Okej då kanske jag kan ta det istället :)
När jag bygger hus och sånt till gerbilerna brukar jag använda träplugg och giftfritt trälim, det funkar super! 🙂
Om du gör ett hus kan man använda giftfri trälim, men förstår din tanke tror inte det skulle hålla så bra dock. Men om man ska använda den när man gör sandlekplats osv blandar man bara mjöl och vatten i en kastrull på medelvärme tills den får en limmig konsistens svårare är det inte (:
Ni som har byggt eget hus, vad har ni använt för trälim då? Vart har ni köpt det? :)
Någon som kan svara? Måste ha med limmet imorgon.
#8 Hmm .. Jag kommer inte ihåg vad det heter men det är i alla fall en orange tub/förpackning. Har läst här på sajten att det ska vara giftfritt. 🙂
#10 Skulle du kunna ta en bild? :)
#11 Blir lite svårt eftersom det är på skolan … 🤔
Googlade nu på "trälim" och du kom det upp en bild på limmet jag använder, Cascol hette det! 👍
#13 Åh tack! 😃