Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 841 ggr
[RedHood]
0

Hur bra ser gerbiler?

Hej! Min pojkvän har två gerbiler och nu har vi börjat fundera på hur bra de ser egentligen. Har hört att hamstrar ser ca 15 cm framför sig, kan det vara liknande för gerbiler? :)

jossi03
0

skulle gissa att de har bättre hörsel och lukt än syn ialla fall, går ju absolut inte att smyga sig på en gerbil.🤫

[RedHood]
0

#1 Haha ja det är omöjligt XD

ks.gerbil
2

De ser bäst tidigt på morgenen och tidigt på kvällen när det är sådär halvljust halvmörkt. I det vilda sover gerbilerna i de varmaste timmarna av dagen och de kallaste timmarna av natten så de är ute när det är svalt och halvljust, då letar de efter mat osv kanske inte riktigt svaret du ville ha men (:

Gerbil-hemsidan hittar du R

[RedHood]
0

#3 Tänkte mig mer hur långt de ser men tack ändå :)

jossi03
0

måste va oerhört svårt att svara på det, Men jag vet att när jag går in i köket då ser jag buren i det andra rummet och det är säkert 6-7 meter, men de ser eller jag tror mer de hör att jag kommer för de ställer sig direkt upp och tittar åt mig. men jag tror de ej ser så långt, de är nog mer närsynta utan de lever mycket på hörsel och lukt, det märks på ungarna nu för de hittar mamman och boet direkt utan att ha ögonen öppna

[RedHood]
0

#5 Ja, tror nog inte jag riktigt kan få svar på det :/ Men tror nästan de ser lite sämre än hamstrar men de har ju fruktansvärt bra hörsel! Tack för alla svar :)

UniQz
1

Ganska "bra" måste dom ju se eftersom dom har en mycket bra höjd uppfattning. Håller du dom 1 meter upp i luften/har dom på ett bord så hoppar dom inte bara ner (dom kan ju förstås halka…). Hamstrar däremot som ser mycket dåligt kan ju få för sig att hoppa… :/ :)

[RedHood]
0

#7 Min hamster förstår sig på halka men det är nog ganska individuellt :) Pojkvännens gerbiler hoppar helst bara rakt ner men tror inte de ser ganska bra. Ställer en till fråga: En insekt flög in i deras bur nyss och den ena gerbilen åt upp den, är det farligt? XD

moawi
2

Jag tror att de ser ganska dåligt överlag men uppfattar rörelser väldigt bra. Det gör ju vi människor också, ofta kan vi uppfatta rörelser långt ut i synfältet men utan att egentligen kunna uppfatta några övriga detaljer. Eftersom de är bytesdjur så kan man nog anta det. Dessutom sitter deras ögon ganska brett isär, vilket jag har för mig är ett tecken på brett synfält, vilket i så fall säkert också underlättar för dem när det gäller att upptäcka rovdjur i tid. Rätta mig gärna om jag har fel, men jag har för mig att människans ögon sitter närmare varandra för att vi ska kunna avgöra avstånd, medan ögonen på många andra djur sitter brett isär för att få ett bredare synfält. Jag kan ha fel dock ;)

Men jag tror helt enkelt inte att de behöver ha en särskilt bra syn eftersom det räcker gott och väl för dem med sitt utvecklade doft- och hörselsinne. Dessutom har de ju sina morrhår så jag antar att de till viss del även kan känna sig fram, och precis som katter kanske för att avgöra om de får plats i trånga hålor/utrymmen.

[RedHood]
0

#9 Ja, det var nog mer ett svar jag letade efter XD Tror det är så, känner igen det med ögonen :) Tack så mycket :D

BettaSplendens
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#9 Det stämmer bra det med ögonplaceringen :)

Hästar t.ex har ju ögonen väldigt långt ifrån varandra som på gerbiler, för att synfältet ska bli så stort som möjligt. Tror inte synen är speciellt skarp, men dugligt nog för att upptäcka rörelser och skuggor i tid.

Hittade en hel artikel också om gerbilers seende http://www.egerbil.com/eyesight.html (engelska)

På bilden är det en häst men vi kan tänka att den är en liten gerbil 😛

[RedHood]
1

#11 Tack så mycket! Hjälpte verkligen :D Helt otroligt att de har sådana förmågor…man blir lite avundsjuk ;)