Finns det intresse?
Hej!
Nu tänker jag presentera en liten idé jag haft och planerat på i flera månader och jag skulle gärna vilja höra era åsikter.
Utbudet på gerbilmat i butikerna är väldigt magert, och till skillnad från andra, vanligare smådjur som med kanin och marsvin finns det inga blandningar som är anpassade efter t.ex. djurets ålder. Precis som hos andra djur och även hos människor så ser gerbilers näringsbehov väldigt olika ut genom livet. En gerbilhane på 3 år har ett helt annat behov än en dräktig och digivande hona på 8 månader.
Men om man ska välja av de blandningar som finns, är väl den bäst anpassade gerbilmaten på marknaden idag helt klart Gerbil Nature, även om den är långt ifrån perfekt. Den innehåller mycket socker, färgämnen och annat som gerbiler inte har det minsta behov eller nytta av, tvärtom.
Jag fick då en idé om att börja köpa in stora mängder ingredienser och blanda eget gerbilfoder efter tre olika recept med olika näringsinnehåll beroende på om gerbilen är:
- Fullvuxen, normalviktig. Blandningen innehåller 12% protein, 7% fett.
- Mager eller växande; dräktig/digivande hona. Blandningen innehåller 15% protein, 8% fett.
- Över 2 år gammal; överviktig. Blandningen innehåller 11% protein, 4% fett.
Det var ingen lätt uppgift och det har tagit många timmar, men till slut har jag lyckats pussla ihop ovanstående blandningar. Jag har då tittat på fett- och proteininnehållet hos varje ingrediens och sedan försökt sammanställa de rätta mängderna för att få till just rätt mängd fett och protein efter de olika behoven.
Slutresultatet blev då alltså tre olika blandningar. Alla utgår från samma huvudingredienser: en duvblandning från Belgien av hög kvalitet och kaninfodret Rabbit Royale. Det låter säkert som en underlig mix men tillsammans utgör de en bra grund för gerbilfoder. Utöver detta innehåller blandningarna sedan olika ingredienser som t.ex. grynblandning, nötter & fröer, torkade örter och kattmat av hög kvalitet.
Nu till min fråga: Skulle det vara av intresse att köpa dessa foderblandningar till dina gerbiler? Svara gärna ärligt, jag har ingen nytta av att man svarar: "Jo men det kanske jag skulle kunna testa någon gång…" och sedan aldrig gör det, då kanske jag sitter där med 30 kilo gerbilmat själv. Jag säger inte att det här är bindande på något sätt, jag skulle bara uppskatta om man tänkte igenom saken lite innan man svarar så att jag vet på ett ungefär.
Ännu är det bara på planeringsstadie, för först vill jag testa dessa blandningar i praktiken med mina gerbiler och sedan utvärdera. Jag säljer självklart inget som jag inte själv skulle rekommendera.
Om jag börjar sälja dessa blandningar skulle priset skulle ligga på 55-60 kronor kilot. Jag vill jag inte gå över prisnivån på t.ex. Gerbil Nature utan jag vill hålla priset så lågt som möjligt. Jag kommer inte sälja detta för att tjäna pengar så som djurtillbehörsföretagen vill. Jag går fortfarande back med tusentals kronor om året med min uppfödning. Jag kommer tjäna kanske 15 kr per sålt kilo på det här, vilket inte är mycket men ändå ett välkommet litet bidrag. Istället för att tjäna pengar vill jag syssla med detta för att det är roligt och förhoppningsvis för att det kan uppskattas av andra. Istället för att snåla in på ingredienser för att spara och tjäna mer pengar har jag valt ut de bästa ingredienserna jag kan hitta, och jag har spenderat timmar på att få ordning på näringsinnehåll och blanda rätt.
Jag har också tagit fram ungefärliga fraktpriser, då vårt land är avlångt, och det billigaste alternativet är att skicka paket via Schenker. Kunden/köparen står för frakten och jag står för förpackning och kartong.
0-1 kg = 55 kr
1-2 kg = 65 kr
2-3 kg = 75 kr
3-5 kg = 90 kr
6-10 kg = 120 kr
Men jag vet inte riktigt ännu hur mycket jag kan skicka, kan vara så att det blir för svårt att packa 10 kg foder.
Prisexempel:
5 kg foder + frakt = 5x55kr + 90kr = 275 + 90 = 365 kr.
Kilopris inkl frakt i detta fallet: 365kr/5= 73 kr
Har man möjlighet får man också hämta maten här, och då slipper man självklart fraktavgifter.
Beställning sker via ett formulär på min hemsida hade jag tänkt.
MEN, som sagt, detta är än så länge bara funderingar, först skulle jag väldigt gärna vilja höra era åsikter 
Tack på förhand!
Jag kan helt klart tänka mig att köpa foder av dig som är bättre utformat för gerbiler än t.ex Gerbil Nature och annat foder från djuraffär. 
jag vill också ha! så kan jag köpa av dig gör jag gärna det så fort som möjligt :)
Jag skulle också kunna tänka mig att köpa. Dock blir det lite väl dyrt då jag skulle behöva köpa större mängder. Har du ingen möjlighet att rabattera större beställningar? Förstår ju om det inte går kanske då du ju ändå lägger så mycket ur egen ficka. Men går ju åt mycket mat när man föder upp och just nu är mitt billigaste alternativ att köpa Gerbil nature från danska zooplus då man får mycket rabatter när man beställer mer. Men vore ju såklart bra med ett foder som är mer noga anpassat :) men kan i såna fall tänka mig att satsa på att köpa en påse vid behov istället som är anpassat till dräktiga. Så köpa av dig kommer jag ju göra i vilket fall som helst, hehe ;)
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Jag är tyvärr inte intresserad, blandar min egen redan :)
20 årig djurgalen moder*
Www.windsoropalm.weebly.com
Jag blandar mitt egna, så jag är inte intresserad av att köpa. Men tycker det är ett superbra initiativ av dig! Har du möjlighet att PMa mig namnet på duvfodret? Det är för min egna del, ville se innehållet och om den skiljer sig från min eller inte :)
MvH Tsunamis
Vad roligt att det finns några intresserade och kul att ni tycker om idén!
#3 Ja det förstår jag, att det blir mycket pengar när man köper till så många djur. Hm det blir nog lite knivigt för mig att gå ner i pris även om jag gärna hade gjort det. På tio kilo tjänar jag cirka 150 kronor och det är ju inte mycket när det också tar mycket tid att beställa, förpacka och framförallt att släpa till postkontoret haha ;) Men sen får man ju också räkna med att frakten går ner (förhållandevis) ju större mängder du köper så det blir ju lite rabatt på det viset.
Men om vi ses på t.ex. en utställning någon gång Anne så kan ju jag ta med en beställning till dig och lämna på plats utan porto, och då blir det ju betydligt billigare 
Och det kan jag ju göra även med andra, mötas upp på t.ex. en utställning alltså :)
#5 Japp det ska jag göra :)
Jag gillar ditt initiativ även om jag själv inte har någon koll på gerbilfoder. Ger mina Gerbil Nature men det är tydligt att mina gerbiler föredrar alla frön och naturliga saker som man känner igen, de färglada bollarna som jag inte vet vad det är för nåt är alltid kvar sist… Men med det i åtanke så var Gerbil Nature bättre än någon annan som de fick en gång som typ bara var sånt som inte kändes så naturligt
Putt
Jag tänkte beställa första provomgången nu, RIP mitt studiebidrag.
Haha tänk så lätt livet varit om man bara haft lite mer pengar ibland.
Vet inte om du läst mitt mail ännu men jag tänkte att jag skriver det här också så andra ser; om det är så att du och jag åker till utställningen i Norrköping i mars och det finns någon som skulle vilja att jag tar med mig gerbilmat från dig till Trollhättan så gör jag gärna det. Och köper självklart med mig en del själv. 
#9 Haha ja verkligen! *Drömmer om allt man kunnat ordna till djuren…* 
Japp jag läste ditt mejl, har bara inte svarat än :)
Dock kanske jag behöver ta aningen högre pris (typ 60 kr/kg) på just den här omgången, för nu när jag bara vill prova först så vågar jag inte köpa 20 kilos-säcken med duvmat. Istället tänkte jag köpa två små förpackningar och därför blir mitt inköps-kilopris dyrare.
Ingen brådis med mailet ^^.
Ja men det är ju helt förståeligt och för övrigt fortfarande billigt. 

Vad duktigt av dig att räkna och göra iordningn en ordentlig blanding!!
Jag kan nog tänka mig att testa :) Har ju bara två gerbiler kvar dock
#12 Kul att du vill testa :)
Jag har beställt nu och väntar på leverans. Då ska jag blanda i ordning detta och testa själv först. Jag lägger in en liten utvärdering här senare när jag hunnit testa ett tag :)

Jag blandar eget men bra ide och hoppas det går bra 
Jag är helt klart intresserad Väntar spänt på din utvärdering! Men jag undrar hur länge fodret håller sig fräsht. Jag tänkte i så fall beställa ett kilo att testa med och sedan beställa för ett halvår/helår med en gång.
Jag skulle också kunna tänka mej säger som #15 att jag väntar spänt på utvärderingen:)
Mvh
kika gärna in på min blogg www.ellasylvander.devote.se
jag är intreserad :)
#15 Jag är inte helt säker på hur länge det håller men det ska nog kunna hålla ett ganska bra tag :) Ett halvår ska nog gå fint, kanske t.om. lite längre. Jag tycker det känns fräscht nu när jag har fått hem (en del av) maten i alla fall :)
Superroligt att så många är intresserade, jag ser fram emot att få hem de sista ingredienserna snart så att jag kan börja blanda och utvärdera!
Nu har jag äntligen kunnat blanda i ordning första omgången 😃
Jag har blandat i ordning vuxenfodret så det håller mina gerbiler på att byta till nu, det verkar vara omtyckt hittills i alla fall. Även duvfodret verkar vara en favorit, och det är väldigt positivt för det var det jag var lite osäker på. Men jag får se sen när jag bytt över helt också :)
Även fodret till gamla/överviktiga har jag blandat i ordning till Vincent, då han behöver bli av med lite hull. Jag hoppas på resultat tillsammans med extra motion :)
Jag kommer börja sälja när jag testat det ett tag och vet att det är bra :) Eventuellt kan jag börja sälja några påsar på utställningen i Norrköping.
Här är en (mobil)bild på vuxenfodret.
Hej!
Skulle också kunna testa något kilo av dig till mina tjejer! Blandar visserligen en del själv, men skulle definitivt kunna blanda i lite av din sammanställning med mitt foder. :) Bor du i Västerås förresten? Tänkte om jag skulle ha vägarna förbi någon gång de närmaste månaderna :)
Även jag har varit skeptisk till just duvfoder och har ofta hellre valt undulat eller parakitfoder. Men det är lite för fett och för lite varierat i sig självt egentligen. Men duvfoder var poppis senast jag testade i större skala så det är toppenbra att blanda i det 🙂
MvH Tsunamis
#22 Nej tyvärr, jag bor i Kinna (mellan Borås, Gbg och Vbg ungefär). Men det går att skicka på posten :)
#23 Ja precis, därför vågade jag inte beställa 20 kilos-säcken till att börja med, men det kommer det nog bli i fortsättningen :)
Hejsan. Hur fungerar fodret för dig? Vill gärna köpa lite av dig!
Hej! Skulle jag bo i samma stad skulle jag köpa av dig men med frakten så blir det alldeles för dyrt =/ Men det är en toppen-idé och det vore super att kunna se din foder på djurbutikerna! Dock så tror jag det är svårt eftersom (enligt min erfarenhet) så verkar gerbiler inte särskilt populära i butiker.
Det går jättebra! Har nu äntligen fått råd att köpa in stora mängder efter Hollandsresa och förlorade tågpengar allt vad det varit ;) Jag har dessutom gjort om recepten så det är billigare nu än vad det var från början (blev typ 70 kr/kg), men kostar nu 50 kr/kg för vuxenfoder och 55 kr/kg för de andra sorterna :) På fredag hoppas jag kunna köpa solrosfrön då jag inte lyckats få tag i det ännu, men sedan kommer jag börja sälja. Kommer ha ett prova på-erbjudande så håll utkik ;) Kommer skriva här på Gif så småningom.
#26 Jag kommer inte sälja till djurbutiker om det är du menar, utan jag säljer privat :)
Sådärja! Nu drar jag äntligen igång på riktigt :) På min hemsida calypsos.tk finns all information man kan tänkas behöva om hur man går tillväga när man vill beställa. Kika under rubriken Beställ foder i menyn.
Just nu har jag ett speciellt prova på-erbjudande: 1,5 kg foder för vuxna för 120 SEK inkl frakt (ord. pris 140 SEK). Det gäller bara i 3 veckor, t.o.m. 10/6 -13. Jag har redan ett par lådor packade och klarade för att skickas, så leveransen kommer ske extra snabbt. I övrigt gäller ordinarie priser :)
Himla bra. Jag är sugen på att börja köpa från dig så jag har beställt en lite prov omgång :)
Mvh Annika - Registrerad uppfödare av gerbiler
kika gärna in på Disyertos hemsida
#29 Ja jag såg detta, superkul för du blir min första officiella kund 😃 Kanske ska skicka med ngt litet extra till dig för att fira… Toarulle? 😉
Skulle supergärna vilja börja köpa från dig men har precis köpt en 2,5 kg (tror jag det var) påse gerbil natur mat 😡 Men när den är slut…. 😉
#30 Hihi :D Ja det skall bli skönt att slippa fundera ut och blanda ihop lämplig blandning själv.
Mvh Annika - Registrerad uppfödare av gerbiler
kika gärna in på Disyertos hemsida
Nu har jag oxå beställt :)
När jag har lite mer pengar ska jag helt klart beställa! :)
#33 Kul! Har precis svarat dig 🙂
Idag var jag och hämtade ut paketet :) Känns jättefräscht! Imorn ska jag blanda i lite av det i deras gerbil nature.
#36 Kul! Hoppas de tycker om det 😃
Ni som är/var intresserade: på måndag är sista dagen med rabatterat pris 🙂