Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 543 ggr
Livandivan
2013-06-05 13:47
0

Behöver avelstips!!

hej!

Jag har fyra gerbiler hemma. Två tjejer och två killar. 

Jag hade tänkt att börja avla på dem.

Jag undrar nu om ni har några bra tips till en nybörjare. Jag har läst på om gerbiler i typ en månad och det känns som att jag har lärt mig ganska mycket. 

Vilken avels metod är bäst att göra om man är nybörjare?

Är det "split-buren" eller det där handparning?

Om du har ett bra avelstips, tveka inte att kommentera. 

Tack! :D

Med vänlig hälsning / Livandivan <3

Tsunamis
2013-06-05 14:23
5

Jag la ihop dina båda trådar då de handlade om samma sak.

Har inte så mycket tid att skriva ett längre inlägg tyvärr men jag tycker du bör äga gerbiler ett längre tag först innan du ger dig in på avel. 

Gulliga ungar vill väl alla ha men man har ju ett ansvar som uppfödare att ha ett mål med sin uppfödning och även kunna ge bra hem åt alla ungar. En hona kan få så många som 7-9 ungar klarar du då av att hitta hem till alla? Dina vuxna hanar och honor kanske inte kommer kunna sitta ihop längre pga parning/ungar så då får du raskt två burar till. 

Har man en uppfödning så får man räkna med att kunna ha plats och tid för osålda ungar och även delade par, minst 4 extra burar kommer du behöva ha.

MvH  Tsunamis

Anne.K
2013-06-05 16:11
3

Du har fått ett bra svar av Tsunamis. Nu vet inte jag hur länge du ägt gerbilerna men du bör ha ägt djurslaget minst 1 år innan du funderar på avel just för att lära dig mer om gerbiler rent praktiskt hur dom fungerar och beter sig. Sedan behöver du läsa på om avel längre än bara en månad då det finns fruktansvärt mycket att lära sig plus att man aldrig blir fullärd. Sedan bör man ha en ekonomisk buffert på ett par tusen då man aldrig vet när veterinärvård kan behövas. Och så bör du börja på rätt sätt; skaffa djur med dokumenterad stam så du vet sjukdomar och sådant i gerbilernas stam. Ha en uppfödare som mentor som kan finnas till hands och hjälpa och lära dig. Som du ser är det sååååå mycket mer än bara skaffa söta ungar. Att lära sig genetiken är också viktig om man vill bli en långvarig uppfödare. Sedan är det jätte bra att gå med i någon förening. Inget måste men helt klart oftast en fördel. Sedan ska man ha tiden, platsen och även ha RÅD att ha många gerbiler. Vill du veta mer så är det bara att fråga :)

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Anne.K
2013-06-05 16:11
0

Utsäkta textväggen skriver ifrån mobilen.

Anne.K
2013-06-05 16:13
4

Åh glömde: Att ha ett MÅL med aveln är jätte viktigt också, vad vill du tillföra den svenska gerbilstammen?

Livandivan
2013-06-06 15:14
0

Okej! 

Jag vet att det kostar en del att äga gerbiler. 

Men jag hade mest tänkt att ha det som en "hobby" 

Jag kanske borde tänka mer på om jag verkligen vill eller har tid. 

Jag vill verkligen, men kanske borde läsa mer :)

Jag behöver väl inte vara en registrerad uppfödare? Det känns som att det är så mycket att  tänka på :/

Mina 2 honor är köpta från en uppfödare medans mina 2 hanar är från Djurmagazinet. Färgen på den ena honan är Black pied variegated. 

Den andra agouti.

Kostar det något att vara en registrerad uppfödare?

En sista fråga: Hur gammal måste en hona vara för att få ungar? 

Tacksam för svar! :)

//Livandivan

Anne.K
2013-06-06 16:04
0

Nej man måste inte va en registrerad uppfödare. Men vill man skapa sig ett kontaktnät med andra uppfödare och delta i utställningar med sina djur och lite annat smått och gott så kan man bli medlem i en förening. Men för att kunna bli registrerad uppfödare så måste man varit medlem i 1 år och sedan göra ett uppfödarprov och bli godkänd. Och ja det kostar att både vara medlem och kostar även att vara reggad uppfödare. Hur mycket det kostar varierar mellan de olika föreningarna. Vilken uppfödare är honorna ifrån? Hanarna bör du inte avla på kan jag säga på en gång. Du har ingen aning om vilka sjukdomar eller defekter de kan få över på detas avkomma. Så se till att skaffa bra hanar ifrån en seriös uppfödare istället eller alternativt låna in en avelshane ifrån en uppfödare. En hona bör vara minst 6 månader innan hon får sin första kull och bör inte heller vara över 1 år för första kullen för då ökar hälsoriskerna och honan kan ta skada av att få sin första kull för sent. Men mellan 6-9 månader är idealiskt för den första kullen. Sedan ska man helst hålla sig till att endast ta max 2 kullar på samma hona. 3 kan man ta om hon har något viktigt som man verkligen vill vara säker på att bevara. T.ex en ovanlig färg eller har en toppen hälsohistorik i sin stam med mycket friska och gamla djur. Men jag tycker att 2 kullar är max. Mer behöver man inte egentligen. På två kullar får man tillräckligt med individer att kunna observera och se vem som lämpar sig för vidare avel (om man nu vill fortsätta att avla vidare vill säga).

Livandivan
2013-06-06 17:11
0

Honorna är ifrån en uppfödare i Piteå. Men jag vet inte om hon är registrerad. Hon avlar säkert som hobby, men är inte säker.

Men tänk om hanarnas gener är jättebra? Jag frågade på djuraffären vart deras mamma och pappa kom ifrån och då sa hon att de hade importerat föräldrarna från ett djurföretag söderut. 

Jo jag vet, jag har läst om att 2-3 kullar på raken är max. 

Uppe i Norrbotten finns det inte så många gerbiluppfödare och kunskapen de har på djuraffärer är dålig :(

Men jag vill verkligen bli uppfödare och ska försöka bli det.

Det finns väl ganska många färgteckningar på gerbiler? Vet du hur många?

PaaatyPalm
2013-06-06 19:15
0

#7 googla imazo så får du veta vart dina djur troligen kommer ifrån. Har med när en imazo lastbil kom med råttor en gång. Mitt i natten & lastbilen var full med djur. Vi hade bokat en blå rått hona & ägaren till affären likaså (kompis till familjen) alla bebisarna i "vår" bur var fulla med löss, vår hona fick gå på en 2 veckors penicillin kur & den andra tösen dog av alla sjukdomar hon hade. ALDRIG MER säger jag bara, aldrig mer!

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

Anne.K
2013-06-06 22:14
0

#7 okej. Har du stamtavla på honorna? Jag tycker fortfarande inte du ska avla på hanarna då de troligen kommer ifrån grossist som #8 nämnde. Så vill du avla så gör det rätt redan ifrån starten. Kontakta andra seriösa uppfödare runt om i landet. Transporter brukar gå att lösa om man har tålamod och vill ha bra gerbiler. Ja det finns många färger. Hur många vet jag inte, men några färger finns bland artiklarna här på forumet. Läs på om genetiken också :) Sedan tycker jag dock att man alltid ska avla på temperament ich hälsa i första hand. Sedan ska man inte avla på gerbiler med epilepsi , det är väldigt viktigt att tänka på så man inte sprider runt dåliga gener i landet. Man har ett stort ansvar som uppfödare även om man bara tar en endaste kull så påverkar det hela gerbilsamhället på ett eller annat sätt beroende på vilka beslut man tar.

Livandivan
2013-06-07 17:35
0

Okej. Jag har inte stamtavla på honorna. Däremot fick jag se föräldrarna. Pappan var lik en siames och mamman var en vanlig svart gerbilhona. 

När min ena gerbilhona var 6-7 veckors ålder hade hon en fin guldig päls. Senare när hon blev några veckor äldre skiftade mycket päls till att bli svart. Vilken sorts färgteckning är det? :) Alltså, hon är guldig i grunden med svarta pälsstrån lite här och var.

BettaSplendens
2013-06-07 17:45
0

#10 Låter som nutmeg tycker jag.

Anne.K
2013-06-07 18:17
0

#10 din hona är en nutmeg :)

Livandivan
2013-06-07 19:18