stockholm-UPPFÖDARE TITTA HIT!
Hej! Jag har två stycken gerbilhonor, den ena är snart ett år och den andra är 9 veckor på torsdag. Jag försökte sätta ihop dom men det är verkligen inte lätt med den äldsta då hon vill verkligen inte ta emot någon. Jag köpte arya när hon var 6 veckor och inte mer och har gjort delad-bur metoden men det gick inte. Så nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra om jag ska låta Luna (den äldre) att vara ensam eller vad mer det finns att göra. Hur som helst så har jag ju unga arya som inte behöver vara ensam så jag undrar om det är någon uppfödare i stockholm som kommer att ha gerbilungar i slutet av juni eller nån gång i juli och som dessutom kan hjälpa mig med ihopsättning. Vill inte direkt köpa en till från djurbutik men jag känner lite tidspress nu när arya är så pass ung och det kommer antagligen vara lättare.
Nu finns inte jag alls i närheten av stockholm men om du inte skulle få tag på någon unge under sommaren så kommer jag eventuellt ha flyttklara ungar i början av augusti (om allt går som planerat), transport brukar gå att lösa… Annars så är det väl uppfödarna i Västerås ( Midgårds och Kristallens) som ligger närmast dig som kanske kan hjälpa dig? Maila dom och hör efter om det är möjligt :)
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
jaha okej, då vet jag vem jag ska höra av mig till då, men vart bor du? jag har redan mailat alla uppfödare från stockholm och i närheten sen i fredags men jag får inget svar och det finns inget telefon nr man kan ringa till =/
Ge det ett par dar så svarar de nog, uppfödare brukar ha många mejl att svara på :) Så länge du skaffar en 6-veckors hona till Arya så spelar det ingen större roll hur gammal Arya är så det är ingen superbrådska. Jag har ju pratat med dig via mejl och det låter tyvärr som att Luna är riktigt aggressiv, eftersom hon fortfarande inte accepterar Arya. Gerbiler ska inte ge sig på undergivna ungar på det sättet som hon verkar göra. Tyvärr kan det vara så att hon behöver leva ensam. Däremot kan man om man vill testa att låta henne bo med en äldre hane på ålderns höst, när hon säkert är infertil. Ibland funkar honor och hanar bättre tillsammans.
#2 jag finns i Skara (västra götaland) men precis som Moiz säger så får man ibland ha lite tålamod med uppfödare för dels så kan det vara mycket mail och så har man ju även ett annat liv vid sidan av uppfödningen och hinner inte alltid kolla mailen eller svara. :) så ge det lite tid.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
#3 jo precis, jag testade att sätta ihop dom eftersom det hade blivit bättre och jag fick tips av någon i gerbilföreningen att skynda på, men det gick verkligen helt åt skogen. Har aldrig sett på maken hur aggressiv hon blev när man satte ihop dom. Så jag tror hon får leva själv. Jag har tänkt på det där med en hane men jag har för mig att en av mina gamla gerbiler blev med ungar trots att hon var två år så jag är rädd att sätta ihop luna med en hane innan dess. Men jag tror inte det skulle vara ett problem att hitta en äldre hane till omplacering, dyker ju upp ganska ofta på iFokus =P
Jag får ta och vänta =)
#5 Jo det kan vara en risk om honan är för ung. Över tre år dock så brukar de allra flesta vara helt infertila. Om hanen också är i den åldern ungefär så brukar han inte vara så pigg på att para sig heller :)