Funderingar på att skaffa gerbiler
Hej Jag har funderingar på att skaffa en hamster till men har märkt att min sambo är mer intresserad av gerbiler. Så nu hoppas jag att jag inte trampar någon på tårna med min fråga. Är det några större skillnader i hanteringen på en gerbil och en hamster? Jag har förstått att svansen är känslig och kan ramla av. Att hjul inte är bra och att dom har ett stort gräv behov. Sen har jag förstått att dom är nyfikna, lite mer än hamstrar. Men är det några fler skillnader? Känner igen mycket av det som skrivits i artiklarna för oss nybörjare. Kan man motionera gerbiler ihop? Dom som bor i samma bur såklart! Hoppas att jag inte trampade någon på tårna. Menar inget illa utan är bara nyfiken. Vill veta så mycket som möjligt innan jag köper nya kompisar.
Anna och taxen Max
Nu var det vääääldigt många år sedan som jag hade hamster så minns inte hur lika/olika de är… Men iaf; gerbiler är mycket nyfikna och med mycket spring i benen. De ska gärna ha ett akvarium eller nått likvärdigt så att man kan ha minst 10-20 cm tjockt lager spån. Man ska inte ha hjul… Gerbilerna ska ha tillgång till sandbad. Och man ska alltid ha minst 2 gerbiler då de är flockdjur. Och ja man kan ha de lösa samtidigt de som redan bor ihop. Sedan har gerbiler ett enormt gnagbehov så grenar, kartonger etc. Är bra att ha i deras bur. Svansen är bara känslig för feltag. Tex om man tar tag i svansen i ett kraftigt tag om gerbilen rymmer så kan gerbilen släppa huden i försvar. Så man ska inte vara hårdhänt och aldrig lyfta en gerbil i svansen. Och för att få tag på gerbiler med bra temperament så rekommenderar jag att ni köper från seriösa uppfödare :) Hoppas detta hjälpte iaf lite :)
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
jo det hjälpte det är ungefär det jag kommit fram till :)
Anna och taxen Max
Nu har jag aldrig haft någon hamster om jag har fattat det rätt är hamstrar nattdjur medans gerbiler är vakna i cykler samt att gerbiler är betydligt mer sociala är hamstrar.
Kan bara tipsa att bara för att gerbiler bor tillsammans betyder det inte att de kommer överens när dom släps lösa utanför buren. Hade två par gerbiler, ena paret var honor, mamma och dotter, och andra paret var hane storebror med lille bror. Ibland så bråkade dottern med mamman så att båda blev blodiga men så fort dom var i buren så var dom sams. Lillebror jagade storebror över hela rummet, verkligen jagade och mobbade och han kom upp på mitt knä och satt där livrädd. Det slutade med att jag fick släppa dom lösa ensamma. Men i buren fungerade båda paren väldigt bra =)
#4 städade du ordentligt alla ytor mellan varje flock eller fanns det lukter kvar? För finns det lukter kvar ifrån en tidigare par/flock så finns risken att gerbilerna som kommer efteråt kan bråka pga de andra gerbilernas dofter… Jag själv har inte haft några problem med att ha respektive flockar lösa tillsammans så länge jag ser till att alla ytor är rengjorda och neutrala mellan varje flock och jag har nu 4 olika gerbilpar och även när jag hade ytterligare fler gerbilpar/flockar så hade jag inga bekymmer… Rengöringen emellan är viktig.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
#5 ja då kan det nog vara därför. Jag städade inte mellan varje flock så det var nog en bra blandning där av dofter. Men tycker det är så konstigt att min tredje par med gerbiler inte bråkade. Men jag vet att lillebror jagade den andra hanen oavsett om det var nystädat eller inte. Det var så märkligt, han bara startade med det helt plötsligt och det hade inget att göra med att han blev könsmogen.