Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettmat-utfodring
Läst 2720 ggr
League
0

frukter och sådant

Ni som gärna ger era gerbiler frukt o grönt, vad e populärast och vilka saker ger ni inte igen pga att de inte vill ha det?

Mina uppskattar:

äpple, tomat, gurka, kålrot, morot, majskolv, potatis, honungsmelon, färska bär och helt otippat klementin (stavning)

Ger ej igen:

persika, plommon (dessa utan kärnan) persilja och palsternacka.

Allt ges i ca 1-2cm2 stora bitar och typ 2 ggr/veckan (tas bort dagen efter) Altså inga stora mängder och ej dagligen.

ks.gerbil
0

hmmm… tomat får du inte ge mycke av. du får ändå ge lönsamt typ en gång om månaden (syrlig). äpple och morot är söta så kanske ge inte ofta. mest som godis.

jag ger mina: gurka, broccoli, sallad (små mängder), majs, ärter, vindruvor, hallon, björnbär, bläbär.. lite mer men kommer inte på det nu.

Gerbil-hemsidan hittar du R

League
0

jag delar en coctailtomat till 3st gerbiler så det blir nog inte så mkt, och jag varierar ju mellan alla frukter/grönsaker, så nu e det väl en månad sen de fick tomat… äpple fick de en liten bit förra heljen

ks.gerbil
0

ja bra bara så att du tänkte på det då de blir dåliga i magen av sådan :)

moawi
0

Clementin är en citrusfrukt och är alldeles för surt för dina småttingar.

Mina gillar de flesta sorters frukt och grönt :)

ks.gerbil
0

4. tänkte det oxå

Ikajo
0

Persika och plommon är stenfrukt! Det bör du inte ge till dina djur.

Mina djur älskar Physalis. Det är bra och billigt. De har fått äpple också.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

[Jessica_91]
0

Broccoli och kokt (osaltad) poatis är nog favoriterna här. Juste, i somras odlade jag egna sockerärtor, det var myyyycket poppis! Första gången fick jag dela en skida och visa dem ärtorna men efter det kunde jag ge dem en skida och så skalade de fram ärtorna själva Glad

Nu är det här iofs ingen grönsak men kokt lax är också väldigt uppskattat!

Morot och gurka går inte hem alls här borta.

moawi
0

Btw kan man ge gerbiler kålrot eller blir de dåliga i magen av det?

ks.gerbil
0

jag har läst någon stans att de inte får…

sen ville jag bara säga att potatis ger man mer som en kolidrats (stavning) resuch (stavning) och inte en vitamin resuch om ni förstår vad jag menar..

är inte äpple vldigt sött? mina får det ibland men inte alls ofta då när jag verkligen var en nybörjarägare så litade jag på veterinären som sa att den är väldigt sött och man inte ska ge ofta.. men nu ser jag att många ger den ganska mycke..

moawi
0

#9 Alla frukter är ju söta. Men det är naturligt socker och de innehåller förutom det massa nyttigheter. Alla frukter och grönsaker bör ju ges med måtta (men mest p.g.a. känslig mage), men äpple är inte "farligare" än någon annan frukt och kan ges precis lika ofta.

[Jessica_91]
0

#9 Kolhydrats resurs. Sen så är det snällt av dig att försöka hjälpa andra, men du behöver inte konstant berätta sånt här för folk som inte ber om din hjälp. De flesta av oss har koll på vad som är bra och inte bra för våra gerbiler Flört

ks.gerbil
0

11# jo jag tänkte på det typ 30 sek. efter att jag hade publicerad medelanden.. jag gick upp och läste vad league gede sina gerbiler igen och såg att hon ville veta allt de gillade mest..

ska tänka att inte skriva för många saker Skäms

[lejdyga]
0

Äpple,gurka,morot,majs,brockoli,sallad,bär, asså i små mängder

deleteduser
0

Mina gerbiler älskar isbergssallad!

[Jessica_91]
0

Kom på att jag glömt hallon och blåbär, det tycker tjejerna är riktigt gott :)

Ralekhou
0

Mina är stormförtjusta i blåbär och bokstavligt talat sliter dem ur händerna på mig med tassarna. Kokta bönor tycker de om också, t.ex. kidneybönor och stora vita bönor. :)

jossi03
0

maskrosblad verkar mina gilla.. provad att ge dem en liten bit falukorv en gång och den försvann snabbt, men jag vet ju ej om det är bra. Kanske är salt och sånt där 🤔

UniQz
0

Mina gamla killar ÄLSKADE verkligen ris! Just nu är havregryn den absoluta favoriten, detta är dock inga frukter men är lite dålig på att ge det :/ Skärpning. Ni får gärna fortsätta tipsa om bra grönsaker som man kan hitta i skåpen hos en vanlig Svensson ;)

stjernblomman77
0

Maskros blommar och blad älskar mina gerbiler och så brukar de få gurkbitar, majskorn, kokt osaltat broccoli, kokt osaltat pasta och ris ibland, kokta korv med pasta osaltat ibland när de ska få lite extra lyxig mat, äppelgren kvistar, rönnbärs kvistar och löv, morötter, knäckebröd bitar, solrosfrön och hirskovlar.

stjernblomman77
0

På tanke på korv brukar vara saltat så brukar jag koka det tillsammans med pasta så försvinner lite av saltet i vattnet som jag sen sköljer av isåfall får dom det sällan men de älskar det :)

BettaSplendens
0

Vanlig varmkorv innehåller knappast något kött, mest massa spannmål, kryddor och salt så det skulle jag inte ge mina.

ks.gerbil
0

Korv är inget bra, ska man ge kött är det bästa ex kokt kyckling då den är mager, annars funkar även köttfärs men mina gillar inte den :p om man är vegetarian och inte vill köpa hem en massa kött bara för gerbilerna kan man ge vegetarisk protein oxå, sojabönor är väldigt uppskattade här