Brokiga gerbiler
Tror ni det är möjligt att avla fram såna?😛
Vissa dåligt tvåfärgade gerbiler kan ju vara lite brokiga, har själv en kille, grå och vitt, som är lite brokig på vissa ställen i pälsen. Tror ni att man skulle kunna utnyttja det? Bara en tanke :P
/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Du menar ex en kanin som är mantlad/brokad? Finns ju många olika varianter utav vitteckning. Bl.a. Variegated som blir "vit fläckig" över hela kroppen
20 årig djurgalen moder*
Www.windsoropalm.weebly.com
#1 Jaha se där! :)
Hittade den här gerbilen. Visste inte att det fanns såna ens. javascript:nicTemp();
Väldigt spännande teckning. Är det också variegated? Undra och det funkar att få mörkare nyanser på dom vita fläckarna. Tillslut kanske man har svarta fläckar! :P
Som du märker är jag usel på genetik :P
#3 Jag tycker den ser lite "felblekt" ut eller vad man ska säga.
#4 Jaså? Jaha okej :P Ser rätt snyggt ut iallafall. 😛
De enda som är lite tråkigt när dem blir så vita så finns det en risk att de föds döva.
Men så är det väl bara om man parar två vittecknade? BEW & PEW brukar väl inte födas döva eller? :S
De som blir väldigt vittecknade (Mottled) blir ofta döva och då spelar det ingen roll om en föräldern inte är vittecknad.
#8 Jaha, och det är det den på bilden är eller? 🤔
Men hur går egentligen det ihop? Alltså just det där med vitt och dövhet. Är ju samma sak med t.ex. vita boxrar, men varför? :/
#9 Jag vet inte riktigt men det är något som ibland kan spöka med generna på vita och merlade (brokade) djur.
T.ex ska man inte para två vitteckande gerbiler för då kan det bli dubbel upplaga av två gener som det bara finns "plats" för en egentligen. Samma sak med med skäckar ("kofärgade" hästar), eller hundar med merle. Jag har ingen aning om det har något samband men men :)
Det som ger dövhet är en specifik 'gen' och det är inte samma som ger BEW & PEWs. Skulle tro att det är samma gen på boxrar den brukar vara ansvarig för sådant och den finns på många djurslag. Det är just genen för vita fläckar som gerbilen i #3 är ett exempel på en gerbil med mycket vita fläckar. Mer vita fläckar ger högre risk för dövhet.
Om man går in lite mer ingående på just varför så har det med att vita fläckar ger vitt hår med 'inget pigment alls' och får de mycket vita hår i och runt örat så drabbas hörseln negativt av det.
MvH Tsunamis
Intressant. Men då tackar jag för hjälpen! 🙂