Kris i huset
Nu har dagen kommit som jag fasat över! Köpte i April 3 st "hanar" en svart och en grå/vit och en ljusbrun. De var födda i vecka 12 stod det. Men redan efter någon dag hemma här så började de jucka på den svarta väldigt mycket, fick tips och råd om att det troligen var Dominans + att de inte hade ålder inne för könsmognad vilket nu efter mina beräkningar inte kan stämma med födelsedatum.
Har märkt att den svarta blivit fetare och fetare, haft lite misstankar om att det varit en hona men levt lite i förnekelse. Men idag när jag kom hem så låg där små gerbiler i en hög, samt att hanarna nu var väldig på henne igen så jag skyndade mig ner i källaren efter den andra buren och flyttade över henne + bebisarna till den.
Så vad gör man nu? jag kan ej behålla den svarta och jag har ett ex antal andra som jag måste bli av med om 4 veckor. Men det skulle vara hemsk roligt att behålla en av dem om det var en hane så att mina barn får ha varsin nu, funkar det att sätta ihop en ny hane ihop med de andra 2.. Skulle vara väldigt bra och snällt om någon som är uppfödare skulle kunna ge mig lite tips och råd, gärna över telefon det är lite lättare så. skicka pm med nr så kan jag ringa upp.
Är det inte lättare att behålla båda hanarna i en bur och honan med en unge i den andra?
är ett sätt, men jag har precis köpt ett akvarium på nästan 500 liter som de ska springa och gräva i. Känns lite hemsk att ha 2 st i ett litet på 100 lite och 2 i det stora och dels att jag vill kunna ha dem ute på golvet ihop med barnen utan att vara rädd för mer bebisar.
Om jag skulle göra så att jag behåller honan vilket jag skulle vilja för jag och min dotter är väldigt förtjust i henne då har jag ändå ett antal som jag måste bli av med.. vilket redan idag jag börjar må dåligt över. 4 veckor går snabbt och hittar jag inget hem åt dem så vet jag inte vad jag gör. men jag mår illa bara av tanken😢
Alltså hundra liter är inte så farligt litet för två gerbiler. Jag vet inte om det är en bra ide att släppa alla tre på golvet efter att du har skilt på dom. Det blir två olika flock som ska försvara ett territorium, jag är mest van vid honor och det skulle inte funka alls. Så jag tycker det enklaste (så länge du inte har något emot två burar) är att ha hanar och honor var för sig och så släpper du dom lösa var för sig. Då blir det varken risk för ungar eller bråk. Jag hade tre burar med två gerbiler var i den och jag släppte lös dom i tur och ordning. Funkar utmärkt men jag hade gerbiler lösa hela tiden i stort sätt.
Det enklaste är kanske att gå till en djurbutik och fråga om dom vill ta emot ungar helt gratis. Det brukar inte vara några problem och om den ena butiken inte vill så kan man alltid fråga den andra. Sen är det kanske en fråga om hur pass orolig du är för att dina gerbiler ska hamna på ett bra hem men då finns det risken att du blir kvar med alla fyra =P
det blir lite att tänka på.. men jag lär mig något av detta oxå..aldrig mer köpa av Djuraffär..visst ju inte ens att det fanns seriösa uppfödare av gerbiler innan jag hittade denna sida. Men nu läste jag lite på nätet och det finns en klinik i uppsala som kastrerar hanar 550:- st, vet ej om Karlstad djursjukhus gör det oxå. Är det någon fara att släppa ihop de 2 hanarna och honan sen när de varit ifrån varandra ett tag..
En annan fråga nu oxå. Hur ska honan vara mot ungarna nu i början? hon är aldrig vid dem utan är mest i sandskålen och gräver och är som vanligt, tycker väl hon borde mata dem och sånt nu 🤔
oj, 550 kr styck? Du kan få tag på ett stort akvarium för 1100 kr istället. Jag vet inte hur farligt det kan vara att sätta ihop dom, tror inte det borde vara så svårt men jag undrar, blir det inte problem om man har två hanar och en hona? Det blir liksom två hanar som ska bråka och konkurrera för henne men jag vet inte om dom lugnar ner sig efter kastreringen. Har haft två honor och en hane och det gick inte alls, och ena honan var dottern till dom båda! =S
När jag tog bort hanen från honan så blev hon överbeskyddande av ungarna. Bara så du vet så är jag inte uppfödare!
Har ej märkt något bråk mellan dem, de har bara varit jätte goa, tvättar varandra och sover ihop och sånt, vill att det ska vara så igen om det är möjligt. Visst kan jag få tag i ett akvarium men det var inte den tanken jag hade från början, tanken var att ha 2 st för det har jag haft för i unga dar och det funkar bra, men jag har 3 st barn och då skulle de klart ha en varsin. Vill inte ha massa akvarium i hela huset, det var inte riktigt det som var tanken. så kan jag betala 1100 så jag kan ha dem ihop i det fina akvariumet jag just köpte för 1500 så är 1100 värt varje krona
jaha men då så men jag tycker du kanske borde vänta tills någon annan med mer erfarenhet av hanar kan svara på frågan ifall det kan bli bråk mellan hanarna om det finns en hona. Tycker det skulle vara naturligt att dom skulle göra det men jag vet inte om kastrering påverkar…
Skall absolut inte vara något problem att sätta ihop en ny liten bebishane med de två andra hanarna du har. De flesta vuxna gerbiler skall acceptera små ungar på ca5-6 annars är det något som inte står riktigt rätt till i deras "temperament".
För att ge tipps om du vill behålla en hona med mamman men samtidigt undvika att behöva ha fler akvarium i huset är att dela av det befintliga med en glasskiva. Det blir två akvarium i ett som är väl stora nog för dina gerbiler.
Ett tipps till om sedan när du skall identifiera kön på de små, är att använda sig av "nipple metod". Alltså kolla efter vilka som har bröstvårtor (honor) och vilka som inte har det (hanar). Skickar med en länk till en bra sida: http://www.gerbilbreeding.com/sexing.htm
Mvh Annika - Registrerad uppfödare av gerbiler
kika gärna in på Disyertos hemsida
Den länken var bra 🙂 Hade jag sett de bilderna och läst hur honan bygger ett bo när hon ska föda så hade jag fattat, undrade nämligen igår varför hon jobba så väldigt på att täppa igen in till boet🤔
Jag måste bara inflika på attdu helst inte bör separera ungarna ifrån mamman redan vid 4 veckors ålder. Utan de blr vara hos mamman tills de är minst 5 veckor. Men skulle vilja rekommendera att de får va hosmsmman tills de är 6 veckor för att hachans att bli ordentligt uppfostrade av deras mamma. :)
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Ursäkta stavfel… Skriver ifrån mobilen som gör lite som den vill…
#10 håller med ovanstående :)
Nu är kastrering av hanarna beställd, så det är bara att hålla tummarna att honan går ihop med dem sen oxå🤔
Och det här med ungarn vete tusan hur det blir, börjar fundera på om hon inte vet hur hon ska gör med dem, hon är aldrig inne till dem, ialla fall inte som jag sett, hon har täckt över dem med ett lager spån och papper. Ska lyfta och titta sen ikväll och räkna dem.
Ni som vet, går det att behålla en hona av ungarna så man har 2 honor och 2 hanar ihop, hanarna är ju kastrerade sen så de borde inte vara intresserade på det sättet, vore kul att ha kvar en nu när man fick ungar lite oväntat. Vad jag ska gör med de andra vete tusan än. 🥵
Gällande om man kan låta bo två honor med två kastrerade hanar så vet jag inte riktigt. Har ingen erfarenhet av kastrerade gerbil hanar så jag vet inte om honorna förstår att de är hanar eller ej när de är kastrerade. Det jag funderar på är om det kan bli bråk mellan honorna när någon av dem brunstar om de känner att de två andra är hanar, vad tror ni andra?
Honorna brukar gömma ungarna något för att skydda dem, men det är ju inte meningen att hon aldrig skall gå dit för att dia dem. Försök och få syn på om hon diar dem. Annars kan man se detta genom att observera ungarnas magar, är de fyllda av mjölk skall man kunna se det som en lite vit böna genom huden. De första dagarna är har de så pass tun hud så att det syns igenom. På denna sidan kan du se en bild på detta: http://www.gerbilbreeding.com/develop.htm
(samma webbsida som jag skickade innan, bara en annan sida)
#14 Jag har haft två honor med en hane och det gick inte alls så bra, ena honan var dotter till den andra men trots det så gick det inte alls bra så jag fick ha dotter med en syster i en separat bur. Är det ingen som kan svara på frågan ifall det funkar med två hanar och en hona?
Det kanske att på samma sätt som med kastrerad hund, det luktar inte hane om den, bara hund men de vet ej vad för kön.
Jo nu ligger hon och ger dem mat så det verkar vara i sin ordning🙂
Tänkte bara tillägga, i fall du inte har läst om det, att det är viktigt att honan får extra proteiner i kosten när hon dia för att inte förlora vikt eller kunna ge tillräckligt bra mjölk till ungarna.
jag ska ner till Arken zoo nu i eftermiddag, dels att köpa foder och även fråga om de vill ha några av dem sen, ingen större förhoppning om det.
Sen ska jag ifråga sätta när de är födda. står födda vecka 12, vad har vi nu vecka 21.. enligt pappret jag fick med så är de könsmogna efter 9-12 veckor.. alltså runt vecka 20..sen är de dräktiga 24-26 dygn..alltså nästan en månad. får ej riktigt ihop det att de är födda vecka 12. de började ju jucka redan efter 1 vecka hemma här.. köpte dem v16..så då skulle de alltså vara para sig när de är 5 veckor..kan det stämma eller är de födda tidigare än vecka 12.. de skyllde på att de var så unga i affären att det var svårt att se kön på dem, men om de är mycket äldre än de ska vara så borde de ju kunna se det.. blev lite komplicerat där 😃 men ni förstår nog hur jag tänker.
Är det någon som är intresserad av bebisar om 4-5 veckor så vore det kanon, skänker dem så klart bara jag blir av med dem. Eller jag funderar på att behålla 1 hona ialla fall.
Har du någon bild på de "vuxna" så kan vi kika på hur stora de ser ut att vara…på ett ungefär.
#18 vart bor du? =)
Bor i karlskoga..4 mil från örebro
gud så söta!
#21 jag tycker det är jätte svårt att se ålder på bild men ska jag jämnföra med alla mina gerbiler som är i olika åldrar så skulle min gissning vara att dessa hanar kanske är nånstans runt 3-5 månader gamla… Men det är en ren gissning så det ska tas med en rejäl nypa salt.
ja lilla_my de är jätte söta, därför vill jag ha kvar dem och honan så jag löser det med kastrering av dem om 2 veckor
#25 du får gärna berätta hur det går! =)
#24 Skulle nog hålla med vad Anne skriver. För 9 veckor är de åtminstone inte, som de skulle vara i fall de föddes v.12.
nej det var det ja sa till Arken zoo oxå, Fick ju någon konstigt svar där men att de litade på sina lev bla bla ja ni vet.. de skulle kolla om de kunde hjälpa mig när de var klara för lev men det ger jag inte mycket för. Nåja jag lärde mig något av detta ialla fall.
och själv klart kommer jag att berätta hur kastreringen blev
Jag tycker du ska kräva att dom ska ta tillbaka ungarna om det var Arken zoo du köpte av eftersom det var dom ska gav dig en hona + hane som inte var meningen… Har läst om många såna här överraskningar och de flesta brukar få lämna tillbaka ungarna + ev honan/hanen så dom bara har kvar honan/hanen + unge :)
jag ska faktiskt maila dem..man skickar kanske till huvudkontoret då istället för de i affären.. men de har säkert skrivit sig fria det står "troligen hanar"
mail skickat..ska bli väldigt intressant om vad jag får till svar på det mailet.. krävde mer eller mindre att de ska hjälpa mig bli av med ungarna, tycker jag får betala ett högt pris 1700:- för kastreringen för att deras personal eller lev ej kan se vad det är för kön, tycker det ansvaret inte ligger på köparen om man beställt 3 hanar. och att de uppenbart är mycket äldre än 9 veckor.. forts följer
#31 Jag tycker det är helt rätt! :)
Sådär, Har varit nere i stan och Arken zoo och de beklagade att det blivit så här, men de hjälper mig givetvis och tar imot de gerbilerna som jag ej får sålt. Min tanke är att behålla en hona. Då kommer det vara 2 st kastrerade hanar och 2 honor i buren. Hoppas det funkar och att de kommer överäns. 🤔
någon som har erfarenhet av 2 st av varje kön i buren får gärna säga det, och inget mer om att ha 2 burar med 2 i varje för det blir det ej tal om nu när man köpt ett akvarium som tar upp halva rummet 🙂
#33 Man kan dela upp det stora akvariet i två med t. ex plexiglas om dom i värsta fall skulle bråka då det är olika kön :) så hur som kommer det nog bli superfint/gulligt hemma hos dig nu! ;D