Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbeteende-temperament
Läst 737 ggr
stjernblomman77
0

Hjälp min gerbilhane börjar bitas!!!

Hoppas ni kan hjälpa mig jag och sambon vet inte hur vi ska göra med gerbilhanen som vi har flyttat till en egen bur efter han och honan fått sitt andra kull. Han brukar vara snäll och ville alltid komma upp men nu är han inte sig lik. Jag förstår han kan vara deprimerad och så hade jag han i bur bredvid akvariet där honan och ungarna bor  och en kväll tog jag honan till honom utanför gallret för att "hälsa på"honom så bet honan honom bara plötsligt så det blödde mycket vid nosen och nu har han ett stort sår mellan nosen och läppen. Det hände förrigår och så bet hanen mig en gång när vi fick besök av en vän som skulle hjälpa med könskilja ungarna. Han kanske kände sig rädd och hotad av främlingar i huset. 

Men nu igår kväll var det lugnt och sambon skulle ta upp honom men då attackerade han så fort hans händer kom nära några gånger bet han och jag försökte få honom upp men det gick inte sen när han till slut kom upp på min axel och sambon skulle räcka ut handen till honom så bet han sambon ordentligt hårt så det blödde så vi tog honom in i buren och nu törs vi inte ta upp honom mer. Han kanske har ont i såret eller vad tror ni. Nu har vi fyra burar och sambon vill inte ha för många och jag håller med så vi pratade om hur vi ska göra med honom om han ska kasteras och komma tillbaka till honan i akvariet och där trivdes han bra eller omplacera honom och i sista hand är det Avlivning om han inte slutar att bitas. Men jag blir ledsen och tycker inte om att avliva djuren. Är förvirrad och vet inte hur vi ska göra. Omplaceringen blir nog svårt när de vet att han kan bitas. :(

Anne.K
0

Gerbilen kan vara stressad och av den anledningen eventuellt reagera som han gör… Sedan när man flyttat en gerbil ifrån en annan gerbil så kan man sedan inte bara föra dom samman igen hur som helst eftersom de troligtvis glömt bort varandra och honan såg då honom som ett hot och bet han. … Sedan kan han bitas pga att han har ont någonstans. Det är svårt att svara på varför han gör som han gör då man själv inte kan titta på han personligen och avgöra orsaken… Men om det är pga agressivitet så får ni vara redo på att ungarna kan ärva det dåliga beteendet om man har otur och att det är därför han bits…

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

stjernblomman77
0

Han var inte aggressiv innan han och honan fick ungar annars skulle jag aldrig avla honom. Ja nåt hände med honomsen när jag särade på honom och honan. Han luktade på våran hände och försökte bita igen nu ikväll men annars verkar han ok när han går runt om mig på axeln men nu vågar jag inte räcka fram handen utan han vill bitas på dom. Vi avvaktar några dagar och ser hur det går.

GerbilenDino
0

Om du tror att han gör det för att smaka eller liknande, testa att ta på dig en vante eller en hanskske så lär han sig att intr det är lönt att bitas.. Jag har haft 2 som bitit mig en del, men det är över nu :)

Med vänliga hälsningar, Dino & Honi.

:3