Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettburar-inredning
Läst 1622 ggr
[Lilla_Myy]
0

en omöjlig dröm?

Jag älskar gerbiler men det jag älskar mest med dom är att se på dom och deras roliga beteende. Jag har alltid haft en dröm att kunna göra det så naturligt som möjligt för dom så att när jag tittar in i deras akvarium så ser jag en liten bit av mongoliets natur i den med dom små söta gnagare, som ett fönster till deras natur. 

Har ni någonsin sett dom där ENORMA akvarium på matbutiker som är kanske 6 meter långa och 1-2 meter bred och hög? Tänk er ett sånt akvarium fast för gerbiler, nästan zoo-akvarium! 

Så jag skulle vilja diskutera om denna tanke. Jag tror att det är svårt att fatta hur mycket jobb det skulle krävas med skötseln men jag undrar hur man skulle kunna göra det så naturligt som möjligt. Vad skulle man fylla den med? Vanligt gjord? Det skulle vara bra om man kunde skapa ett fungerande ekosystem som man inte behöver ta hand om mer än kanske kasta lite mat. 

Alltså jag vill att ni ska tänka er att man bara skär en bit av öknen som dom bor i naturligt och stoppar in det i ett akvarium. Hur skulle man göra för att få det så?

Sen så har jag ännu en fråga. Ett så stort akvarium för 2 gerbiler blir kanske nästan lite för mycket. Jag har läst så många böcker om gerbiler och alla verkar komma överens om att dom lever i flock på 20 (?) (rätta mig om jag har fel). Så hur skulle man göra för att få in den rätta flocken? Om vi tänker oss att vi har kastrerade hanar. 

Nån som vill drömma med mig? =)

Anne.K
1

Ja jag drömmer också om att kunna ge en naturlig miljö till alla gerbilerna här hemma. Men tyvärr är det svårt att återskapa det i fångenskap som jag förstått det då sand, jord med mera blir lortigt och börjar lukta illa och det blir då omständigt att städa regelbundet… Sedan för att det ska kunna bli tunnelsystem då måste jorden vara naturligt fuktig. Men detta funkar inte heller så bra i fångenskap då jord torkar till efter en tid och blir då poröst. Och att hålla det fuktigt inomhus blir svårt utan att riskera gerbilerna får lunginflammationer pga att ständigt då leva i onaturlig fukt.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Disyerto
2

I början hade jag sand till gerbilerna, detta var till mina första. Måste nog säga att det börjar inte lukta illa. Sedan kanske det gör det efter flera år, jag hade mitt i ett halvår ungefär och på den tiden luktade det inget förutom sand. Detta nog förutsatt att de alltid gör sina behov i sandskålen, vilket mina gjorde. 

Jag hade en blandning med blästersand och miljövänlig kattsand gjord på endast naturlig lera. Detta blandade jag till väl och tillsatte vatten, lagom för att fukta till det men inte så att det var blött. Sedan packade jag detta väl genom att för hand trycka och packa ned sanden, tog ett tag innan jag var nöjd men det funkade. Gerbilerna stortrivdes och grävde jättefina gångar. Anledningen till att jag bytte till sågspån var att jag var tvungen att nästan varje dag behövde tillföra fukt genom att spaya sanden med vatten, med gerbilerna utanför under tiden.

Jag skulle nog säga av egen erfarenhet att ja det funkar och håller bra, men mycket sköttsel. Planterar/sår man dessutom  gräs på ytan borde det inte börja lukta något. Lukten uppstår ju från att gerbilernas avföring börja brytas ned, och finns det växter som tar upp näringen så borde denna lukt försvinna eller dämpas. Så småningom skulle man nog behöva byta sanden, kanske efter ett eller några år, eftersom det i naturen sker ett naturligt byte i och med vindar och andra påverkningar.

Mvh Annika - Registrerad uppfödare av gerbiler
kika gärna in på Disyertos hemsida

Anne.K
0

#2 mycket spännande :) du råkar inte ha bild på hur det såg ut :) hade vart kul stt se.

Disyerto
0

#3 Skall leta :)

Disyerto
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hittade bara en bild på nära håll, där kan man tyvärr inte se hela gång systemet. Men jag har för mig att jag tog bilder av hela akvariet också 🤔

Anne.K
0

Hur underhöll du den typen av bur? Och hur höll du rent? :) blir fruktansvärt sugen på att testa i en av burarna :P

[Lilla_Myy]
0

#5 ja riktigt spännande, dela med dig av hemligheterna!

Disyerto
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en bild som visar något av gång systemet, detta var den enda gång som syntes utifrån resterande gångar var innanför. Hade även säkert sett trevligare ut med lite beväxtlighet i akvariet också.

Disyerto
0

Jo det blev ju aldrig smutsigt i själva sanden så att säga, inte vad jag uppleve iaf :P, eftersom de alltid gjorde sina behov i sandbadet. Sedan skulle jag nog säga att detta passar bäst för gerbiler som redan är handtama och kommer fram frivilligt, eftersom det blir svårt att komma åt dem på det här viset utan att förstöra gångarna. Som sagt upplevde jag aldrig att det luktade illa, lite natur och jordaktigt bara, men det finns ju säkert personer som inte uppskattar den lukten heller. 

När jag skulle "städa" gjorde jag följande:

1. Plockade ut alla invånare - gerbilerna :)

2. Plockade ut allt annat material förutom den lilla trähyllan

3. Medvetet förstörde gångarna genom att slå ned allt

4. Hällde på små mångde vatten och blandade om vartannat tills jag fick bra konsistens

5. Packade all sanden för hand - låter mycket jobbigare än vad det är ;)

6. Torkade av väggarna med en fuktig mickrofibertrasa

7. Lade tillbaka material - nytt och gammalt

8. Släppte tillbaka gerbilerna

Testade även ibland att packa sanden genom att lägga en träplatta eller liknande och stötte med en sten eller liknande tyngt verktyg mot plattan.
Hade jag sått gräs hade jag nog valt någon extra torktålig sort, med små fläckar här och var så det efterliknar gerbilernas biotop

Disyerto
0

Glömde tillägga att "städningen" gjorde jag nog ungefär varannan vecka. Ibland oftare och ibland mera sällan beroende på hur mycket gerbilerna hade grävt runt i sanden.