Veterinära ansvarsnämnden
Har din veterinär felbehandlat ditt djur? Då kan du anmäla detta till veterinära ansvarsnämnden.
http://www.vetansvar.se/introsida/startsida.4.778a5d1001f29869a7fff2121.html src="http://hundar.ifokus.se/Images/Buttons/linkArrow.png" alt="Länken öppnas i nytt fönster" />
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Toppen att det finns!
Men hur avgör man att det är felbehandling & inte tex en oväntad komplikation? Eller att man trodde att det var en sak men visade sig i efterhand att det va nåt helt annat?
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken
Exakt Emma, hur avgör man det? Tycker folk i allmänhet är lite snabba ibland att anmäla till höger och vänster, vi ska komma ihåg att t.ex. veterinärer också är människor.

Håller med både #1 & #2. Hur avgör man om det är veterinären som har gjort fel och att det helt enkelt inte bara är en komplikation av behandlingen. Och vi brukar ha bråttom att anmäla allt och alla.
För något år sedan hade jag en mus som kliade sig jätte mkt, vi gav honom Ivomec mot klådan. Det visade sig att han var allergiskt mot Ivomec (något som vi inte skulle kunnat veta innan vi behandlade honom) och 16 timmar senare så dog han. Även om det var Ivomec:et som dödade honom så ger jag ju inte hon som gav honom det skulden. Det var ju verkligen inte hennes fel. Det var en komplikation av behandlingen.
#3 nej det är ju inget man kan veta i förväg om den är allergisk mot något eller ej. Men om folk fortsätter att anmäla allt som rör sig så har vi snart varken veterinärer eller annat bra folk kvar.
Om någon läkare t.ex. amputerar fel ben, opererar fel människa eller dylikt, då ska de självklart anmälas, då är de en fara för allmänheten.
Men jag tror man ska vara lite restriktiv med sitt anmälande och inte agera i "stundens hetta" så att säga.

Precis. om det gäller ett allvarligt och uppenbart fel så ska man ju självklart säga till. Men man ska nog lugna ner sig lite innan man rusar iväg och anmäler åt höger och vänster.