Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 937 ggr
[Raquel.asplund]
0

Gerbil och hund?

Sen jag har skaffat hund så har mina gerbiler fått mindre uppmärksamhet, speciellt eftersom hund är mitt absolut favorit djur och min livs dröm. Men jag undrar, ni som har både hund och gerbil och kanske även plugg eller jobb. Hur gör ni för att hinna med? Jag släpper inte lös mina gerbiler längre p.g.a. hunden och för att jag inte längre har utrymme eller anpassad rum för det plus att jag kan inte ha två lösspringande gerbiler och en hund som skulle vilja leka med dom. Plugget tar ju också en stor del av min tid.

Jag har kompenserat det genom att skaffa en större bur så att dom åtminstone kan ha större yta att röra sig på nu när jag inte släpper dom. 

Hur gör ni? Många har hagar ser jag, tips på hemmagjord hage? eller nånstans man kan köpa dom billigt?

Anne.K
0

Skapa en egen hage. En del använder kompostnät som man täcker med mindre nät tex fyrkantsnät. Kanske hade varit nått?

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

PaaatyPalm
0

Finns fyrkantigt nät på ö&b för runt 200kr, är perfekt :) Det du kan göra är ju att medans du pluggar vis datorn eller liknande så kan du kanske ta ut dem där på skrivbordet?

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

[Raquel.asplund]
0

#2 det funkar tyvärr inte. Jag delar skrivbord med mitt sambo och han tycker inte om det. Dessutom finns det sladdar överallt som inte går att flytta på =/

UniQz
0

Jag har byggt en stor hage i plexiglas med pianogångjärn så den går att vika ihop så den blir helt platt! 🙂 Den ser as ball ut 😉 Den har ju dock inte något tak så du får ha hunden i ett annat rum just då om den gärna vill undersöka de små… 😉

[Lilla_Myy]
0

Kan du skicka en bild på den? =) var det svårt/dyr att bygga en sån. Plexi är väl ändå inte billigt.

UniQz
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den var dock lite dyrt, som du sa så är plexi inte helt gratis men den kommer hålla hur länge som helst och man kan fota igenom/se genom plexin och sen så tycker jag att det blev riktigt coolt ^^

UniQz
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har för mig att min är 1,2 kvadrat meter :)

UniQz
0

Detta är praktiskt för mig då jag har 5 gerbiler att rasta och när mina tjejer är 6 månader så ska vi ta en kull och förhoppningsvis kunna behålla alla så om det blir en stor kull kommer den hagen behövas användas mycket flitigt ;) hihi

[Lilla_Myy]
0

gud så avis! var köpte du glaset? Hur gjorde du med att skruva??

UniQz
0

Plexin köpte jag på biltema, gångjärnen fäste jag med typ en skruv och mutter. Hålen till skruven borrade jag i förhand 🙂

[Lilla_Myy]
0

jasså biltema?! nu blev jag nyfiken, måste koll =) okej då måste man ha borr, bra att veta sånt innan ^^ tack för alla tips!

[Lilla_Myy]
0

har du den som har måtten 600*400? jag undrar om den är så pass hög att dom inte kan hoppa över den? tänkte att jag skulle kunna ha sen sån ute på gården på landet men jag vill inte att dom ska smita, hemska tanke.

UniQz
1

Nopp, min var 80*120 cm. Jag köpte två och kapade dom på mitten så jag fick 4 st 40*120 cm bitar 🙂 Så länge du inte har något stort precis bredvid så kommer dom inte kunna smita, mina försökte inte ens. Det fanns så mycket annat roligt att göra 😉 Jag tänkte oxå ha min ute ibland 👍

[Lilla_Myy]
0

hur kapade du den på mitten? vad använde du får nåt?

Disyerto
1

Istället för plexi kan man ju köpta billiga fotoramar på typ IKEA och sätta ihop. Bara ta bort baksidan.

Mvh Annika - Registrerad uppfödare av gerbiler
kika gärna in på Disyertos hemsida

[Lilla_Myy]
0

#15 tänker du på dom här avlånga? har tyvärr ingen ikea i närheten =P

Disyerto
0

Dessa ramar har jag. Nu har ju jag inte hunnit sätt ihop dem ännu, men har en plan på hur ;)
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90186051/#/80186061

Mvh Annika - Registrerad uppfödare av gerbiler
kika gärna in på Disyertos hemsida

panini
0

#17 Gud vad smart, måste åka och köpa det, vill du dela med dig av hur du har tänkt att sätta ihopa den? 😇

[Lilla_Myy]
0

#17 ja dela med dig! kan du typ rita en täckning på hur du hade tänkt. Antalet tavlor, skruvar m.m.