Blödande böld på magen! HJÄLP!
En av mina gerbiler (ca 1, 5 år gammal) har fått en blödande böld på magen. Förövrigt så har han även blivit mkt smal den senaste tiden. Benen i ryggen syns tydligt. Vad kan det vara för fel? Borde jag ta honom till en veterinär? I så fall vet jag inte vart jag ska vända mig, då ingen häromkring (Örebro) verkar veta ett dugg om gerbiler. Hjälp!!
What doesn't kill you makes you stronger.
Hej!
Jag har en hane som också har en böld på magen, jag va till veterinären med honom och det är en doftkörteltumör. Det är vanligt att hanar över 1 år får det och den som min har är godartad och han tycks inte besväras eller ha ont av den så veterinären rådde till att låta det vara..
Men om din blivit mager också så kanske du bör ta honom till veterinären så dom får kolla!
=S illa. 2 av 3 hanar som jag har haft hade en sådan böld på Doftkörteln och det är en tumör. Det är väldigt vanligt hos hanar. Alltså, så länge gerbilen inte lider av den så kan du avvakta och se till att det inte blir värre eller inflammerat. Men om du kan se den betyder det att den är ganska stor. Tyvärr så slutar det bara på ett sätt om man inte opererar. Jag avlivar mina när tumörerna börjar blöda. Dom är duktiga på att inte visa smärta så man vet ju inte hur ont det gör. Men eftersom det slutar bara på ett sätt (enligt min erfarenhet) så avlivar jag ganska genast för att bespara den en massa smärta. Men vänta och hör vad andra säger.
Okej! Hoppas att den är godartad. Ska väl försöka få tag på någon bra veterinär men det oroar mig lite. Sist jag tog en gerbil till veterinären blev jag rådd att bara prova vitaminer. Kort därpå dog han. Så veterinären har väl inte direkt min tillit just nu..
om den har börjat blöda låter det inte bra, tyvärr 😕 Vart bor du? Har kanske några bra veterinärtips
Det är en tumör - båda mina hanar har haft det. Tyvärr, även om jag hatar att säga det men det är lika bra att avliva på en gång för medicin hjälper inte.. Och jag tror det är försent för eventuell operation då det har börjat gå igenom magen "/
Tyvärr kan tumören bli nästan lika stor som hela magen och tro mig - din gerbil kommer INTE må bra då
Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se
Nu kommer jag inte kunna sova. Känns som att det hela bara kan sluta på ett sätt. Usch, jag vet inte hur jag ska klara av att tillåta veterinären att döda min Gizmo
#8 Jag vet att det är jobbigt, jag själv grät och skakade så mycket att min pojkvän fick hålla min gerbil istället för annars skulle jag nog ha tappat honom eller så.
MEN Jag ångrar bara att han inte fick somna tidigare! ( Jag höll på med medicin och salva osv för veterinären var osäker på om det var tumör eller sår först. ) Jag är bara glad över att han slapp lida ännu mer än vad han troligen redan gjorde!
Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se
Förstår bara inte varför han som är så ung har fått en tumör redan. Alla mina gerbiler har blivit över 3 år :(
#10 tyvärr blir det så ibland… Kan bero på dåliga gener som gör att tumörer kommer. Gerbiler över 1 år brukar vara i risk för tumörer då det tyvärr är ganska vanligt förekommande. Jag beklagar verkligen, men en blödande tumör är inget bra då det tyder på elakartat när de börjar blöda. Och så är nog tyvärr Avlivning det mest humana för gerbilen då operation är både riskfyllt plus att det är svårt att ta bort allt om de spridit sig inuti kroppen vilket är mest troligt att det gjort vid det här laget…
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Jag har hemskt ledsen. Jag har varit hos vet för att avliva tre stycken och det är minst lika jobbigt varje gång…
Jag var tvungen att avliva min kära Pontus på grund av en tumör för några månader sedan. Det var en jobbig upplevelse men jag är glad för att jag avlivade honom i tid. Han såg så fridfull ut när han sakta somnade in. ❤️
Jag tycker inte att du ska se det som att "veterinären dödar min gerbil", se det snarare som att veterinären ger h*n en finare och stillsammare död. Det är bäst för alla att låta h*n somna in, även fast det är jobbigt 🌺
När jag var nybliven gerbilägare så tänkte jag aldrig på att avliva, ens att gå till veterinären. Min föräldrar tyckte det var löjligt att slösa pengar på en råtta så två av mina gerbiler dog av doftkörteltumör och den andra dog av örontumör och jag tänkte "dom dör snart" men satan vad dom höll sig vid liv och det var så plågsamt att se så det vill jag aldrig mer i mitt liv uppleva så nu går jag till vet på en gång. Tro mig, ingen trevlig syn alls!