Hur får jag ut han ?
Eftersom jag ska till Kreta nästa vecka så skall det också storstädas i burarna. Men lillkillen som kom hit är fortfarande livrädd för mig och vill inte alls vara speciellt social. Såklart, det har bara gått en vecka men ändå. Och jag känner att jag vill städa hans bur innan jag åker dit..Hur får jag ut honom ur buren utan att skämma livet ur stackaren? Eller ska jag bara ta bort en typ hälften av spånet i buren och lägga in nytt ? Ja..lite hjälp här för jag har ingen aning hur jag ska lyckas med detta :P
Du kanske kan locka in honom i t.ex en låda som du kan ha för att flytta honom i dit han ska. Om du bara lägger ner en kartong med en liten dörr i buren så brukar de oftast bli så nyfikna att de måste in och undersöka den. Och då lyfter du långsamt upp kartongen med gerbilen i och då märker han ju knappt att han blir flyttad alls. (håll handen för dörren när du lyfter honom ifall att han skulle få för sig att han kan flyga tillbaka till buren…) Hoppas att det går bra!! :D
// Johanna - Medarbetare på Gerbiler ifokus
#1 Tack så jättemycket :) Det kan kanske fungera ^^ Vill inte ta i honom eftersom han är så rädd, och dessutom ska dom flyttas från lägenheten den veckan till min mor. Så det innebär liksom om jag inte städar idag så får han gå i 2 veckor till i samma spån, och det känns lite sisådär. Dessutom måste han ju få testa sina nya leksaker ;) Min sambo här hemma verkar han dock känna sig lite mer trygg med, så jag får vänta tills han kommer hem så får han testa. :)
Muta in honom i en låda med gott godis som Gerbil99 nämner. Du kan även använda något att fösa försiktigt och lugnt med för att styra honom in i lådan. Så fick jag göra innan mina jirdar blev tama.
#3 Tack. Ska försöka mig på detta imorgon, blev inge städning idag..Men imorgon. Så får jag hoppas på det bästa :)