Sjuk tips från djurbutik
Tyvärr så finns det ingen uppfödare i umeå så jag har inget annat val än att köpa från djurbutiker. Var i Djurmagazinet i stan i umeå och köpte en gerbil som jag försöker sätta ihop med min äldre gerbil. Hon sade till mig " det är så jäkla svårt att sätta ihop gerbiler" jag svarade "jo det är det men jag har några knep" så fyllde jag min transportlåda med gammal-kiss sand från min gerbil. Jag sade att det var äckligt men att jag ville att den nya gerbilen skulle lukta som min gerbil och hon sa "ja, vi brukar gnugga dom med varandra och sedan släppa dom på neutral mark" Jag stelnade till. Och sa "jaha….nej, jag gör på ett annat sätt" och sen så gick jag för att betala. Men gud! Gnugga dom och släppa dom? Hur vågar man ens? Man kan själv bli biten!! Eller är det jag som tycker fel? Funkar det där verkligen eller var det världens dummaste tips.
Jag har gjort förut att jag har släppt dom på neutral mark och sett hur det går och det har funkar förut men nu men min Luna så har det inte gått så jag fick tips om sakta men säkert med en delad bur. Så jag testar den metoden.
Jag, som inte någonsin har träffat en gerbil, tycker att det låter helknasigt! Men jag har ju ingen aning;)
Hälsningar Sasha, Zally och mig!
Men gud… Skulle aldrig våga göra det…
För några år sedan så skulle jag flytta på två gerbiler från olika burar till andra burar. Jag hade dom i vardera hand. Utan att tänka på det så råkade jag sätta ihop dom och innan jag ens han reagera så var det världens boll! Nu var det ju två vuxna gerbiler men ändå… Tänk dig att gnugga två okända gerbiler med varandra O.o?
Jag tycker det är ett väldigt dåligt tips… Men jag är inte förvånad.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Det är inte så sjukt som det låter eftersom gerbiler *är* väldigt styrda av lukter. De få gånger jag har behövt lägga över en eller flera ungar från en kull till en annan så gnuggar jag lite spån från den buren på ungen eller försiktigt gnuggar ungen i fostermammans päls. Hon känner sen ingen luktskillnad på de främmande ungarna och sina egna och adopterar dem.
Men jag tror egentligen inte att det hjälper att göra så på större individer som inte känner varandra. Tanken är ju att gnugga magen mot den andres rygg och tvärtom men risken finns ju att man inte får något bra grepp om dem och de börjar bråka i händerna.
MvH Tsunamis
Poängen är väl att djuren ska lukta likadant, men skulle aldrig våga gnugga dem mot varandra. Risken att både dem och jag skadas är för stor.
På "min" djuraffär tipsade dem om att använde kattmyntespray. Jag vet inte om det funkar eller är bra, men låter något vettigare än att gnuggar djuren direkt mot varann. Men allra bäst låter ju faktiskt att använda gammal spån och sand och också ha delad bur.
Att gnugga vuxna individer mot varandra som är okända för varandra låter riskabelt tycker jag. Det är väldigt lätt att de slinker ur händerna och bollar ihop sig med varandra… Så delad bur metoden tycker jag personligen är både säkrare och bättre för introduceringar.
Då jag själv inte kan jätte mycket om gerbiler (har bara hamstrar) men min pojkvän har två systrar så har inte blivit någon okänd introduktion men jag tycker det låter ganska konstigt. Det är ungefär som att man tar två okända människor och gnuggar dom mot varandra, du skulle bli väldigt obekväm. Ja, gerbiler går efter doft men det går ju att fixa på andra sätt som ni andra har sagt.

Jag är väll inte så negativ till hennes förslag även om jag skulle testat ett annat knep. När jag höll på med kaniner tidigare så "smörjde" man alltid in händerna i honans bajs om man ex skulle röra bebisarna & även ett knep om man skulle sätta ihop kaniner att gnugga in vardena bajs i deras päls.
20 årig djurgalen moder*
Www.windsoropalm.weebly.com
Ja att ta och gnugga in dom i varandras dofter är inget konstigt… Men att gnugga vuxna individer mot varandra känns för osäkert då de kan komma loss och slåss.
Nu menade djurbutiken att gnugga en ung gerbil på 6 veckor med en vuxen… Alltså, skulle jag ha haft mina tidigare gerbiler så skulle det ha funkat ganska bra. Hade två gerbiler som jag vet det skulle ha funkar eftersom dom var så pass snälla och långt borta från dominanta så om nåt så tror jag att bebisen skulle attackerat dom men jag skulle inte göra det med vilken gerbil som helst.