Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbilder-berättelser
Läst 708 ggr
[Zlarviig]
8

Är så lycklig!

Jag är så himla glad just nu! Mina gerbiler har tills för några veckor sen varit HELT ointresserade av mig. Särskilt Sheba, den yngsta. Men helt plötsligt så har dem blivit hur sociala som helst, båda två. Dem har kommit när jag har ropat och lockat och suttit i handen och ätit godis. Och nu när jag sitter i badrummet för att rasta dem så håller sheba på att klättra upp på ryggen och sätter sig på mitt huvud och gräver i mitt hår och Luna håller på och springer och trampar på mobilen och slickar på mina fingrar för att det luktar godis. För några minuter sen satt dem och putsade varandra i mitt knä. Förut brukade Luna springa runt men undvika mig helt och Sheba sprang och gömde sig i ett hörn och flög en meter upp i luften så fort jag rörde mig. Det är som att dem båda har fått ett slag i huvudet och haft sönder sin ''jag är ett litet bytesdjur'' del i hjärnan.. Jag har fått lyfta bort dem flera gånger eftersom jag är så kittlig men dem bara klättrar upp igen. Jag är såååå glad! Jag har väntat på det här sen jag köpte dem, och trotas all träning så har dem aldrig blivit handtama. Jag hade nästan gett upp tills nu.

[hamster-expert]
0

Vad bra!! 😃Gerbiler brukar väl annars vara ganska lätta att få tama, sociala och orädda, så det var ju ändå troligt att de skulle bli tama förr eller senare. Mina tammöss är tyvärr fortfarande inte tama fast jag haft dem i mer än ett halvt år. De kommer till handen för att få mat, men de flesta vågar inte mer än så. Har fyra möss i en annan bur som är hemuppfödda och mycket oräddare och nyfiknare och som kan sitta i handen i buren, men om man håller dem i handen utanför buren tycker de att det är obehagligt och buffar med nosen för att jag ska sätta ner dem. De hemuppfödda mössen är inte så rädda som de från affären, men de tycker inte direkt om att sitta i handen och bli klappade heller.

Möss brukar vara skyggare än råttor, gerbiler och hamstrar, men jag väntade mig att de skulle bli tamare. Men det kanske beror på att mina är mer avlade på utseende än temperament? Mina är svartvit tecknade,satin och lägnhåriga. Så de iaf jätte vackra :3 Men djuraffären fick dem från en uppfödare som verkligen älskar möss, och hon sa att möss är naturligt tama och hon hämtade de hanar som föddes hemma hos mig, så jag tror knappast att hon har avlat dåligt på dem.

[Zlarviig]
0

Ja men det konstiga är att dem liksom ändrades över natten nästan, och då har jag ändå haft dem i mer än ett år och Luna har knappt vågat gå upp i handen och Sheba har inte ens vågat sig fram. Och så bara helt plötsligt så klättrar dem upp på mig och bryr sig inte ens om jag rör händerna ovanför huvudet på dem. Ja, jag har blivit galen av att läsa om alla som har haft gerbilerna på axlarna osv medans mina springer iväg och stampar så fort jag rör mig nästan. Jättekonstigt att dem ändrades så fort även fast jag inte har gjort något annorlunda mot vad jag gjort innan. Hoppas bara att det inte är tillfälligt :)

[GerbilLooover]
0

Vad roligt, grattis! 😃

[Zlarviig]
0

Tack tack! :D.

Gerbilles
0

Åh va härligt! Grattis! 😃

[KKlara]
0

Vad kul! 😃