Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettmat-utfodring
Läst 1970 ggr
Autodidakt
0

Får dem rätt?

Hej, lagom ny Gerbil ägare så vill bara dubbelkolla att jag ger mina 3 små killar rätt mat. Jag ger dem Gerbil Nature och då och då lite solrosfrön och hirstfrön. Inland får dem en tuss hö att boa och tugga på. Rekommenderar du att jag lägger till/tar bort något från detta eller låter det bra? Tacksam för svar :)

Den man bäddar med får ligga.

BettaSplendens
0

Jag tycker det låter super! Det enda som du skulle kunna ge extra dom är lite färskmat såsom någon grönsak, lite kött eller barnmat någon gång i veckan 🙂 Kom ihåg att köttet ska vara kokt och ickekryddat.

GerbilenDino
0

Låter superbra!

Med vänliga hälsningar, Dino & Honi.

:3

Anne.K
0

Låter bra där :) och som redan nämnt så ska gerbilerna ha färskmat ca 2-3 gånger i veckan också :)

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

GerbilenDino
0

Mina tar inte till sig det ^ :/

BettaSplendens
0

#4 Vad ger du dem? Mina är extremt kräsna så jag brukar ge dom färskmaten innan dom får sitt basfoder så dom är lite hungriga när dom får färskmaten (Mina har inte fri tillgång till mat hela tiden utan dom får en gång om dagen). Majs och ärtor är det som går hem bäst här i alla fall.

Anne.K
0

#4 vad har du hittills provat för något? En del gerbiler kan vara kräsna men det är bara prova sig fram tills man hittar något dom gillar :)

GerbilenDino
0

Äh.. Försökt med barn mat osv..

Även gett dom hallon och sånt, men nej! Här gåre på basfoder ;)

Anne.K
1

#7 prova kokt pasta och ris och sånt. Det älskar mina gerbiler, de blir helt tokiga när jag kommer med en skål pasta tex. Kanske även dina skulle gilla?

GerbilenDino
0

Ska testa!

Autodidakt
0

Så pasta funkar fint, går gurka bra som grönsak? Funkar kokt påläggs skinka? Ge mig en lista så jag har lite att testa med :) snälla ^^

Anne.K
1

Listan är väldigt lång faktiskt på vad man kan erbjuda gerbilerna :) Några exempel: Kokt potatis Kokt pasta Kokt ris Gurka Morot Gröna ärtor Majs Banan Kokt kött Kokt fisk Hallon Blåbär Detta är vad jag kommer ihåg rakt ur huvet. Kan återkomma med fler saker efter jag tittat på min matlista jag har på datorn. :)

Anne.K
1

Påläggsskinka är dock för salt så det bör du undvika att ge.

GerbilenDino
0

Banan, är det inte dåligt för deras tänder?

Anne.K
0

#13 jag personligen anser att det inte är någon fara för deras tänder om man ger det sällan då gerbilernas tänder ständigt växer och slipas så ser jag inget problem med det. Folk har dock väldigt olika syn och åsikter gällande just banan.

Anne.K
0

Så ger man bara lite och bara någon gång ibland så är det ingen fara :)

Autodidakt
1

De fick lite hackad gurka igår och lite babyspenat. Dem verkar väldigt nöjda såhär dagen efter :) Tack så jätte mycket för listan!

Kina75
0

Hej! Mina gillar inte kött, men det här får de förutom GerbileNature:

(Vitamindroppar i vattnet också)

Kokt bulgur

kokt potatis

kokt pasta

kokt ris

gurka

äpple

sallad, alla sorter

tomat

morot

solrosgroddar

på sommaren maskrosblad

ost

kokos

knäckebröd

havregryn, rågflingor,dinkelflingor, kornflingor  

Solrosfrön som godis och lockbete till handen  

ny favorit är pumpafrön som godis

Ibland får man ge det tid. Jag köpte en torkad majskolv i djuraffären som jag lade in. De rörde inte den på flera dagar, men på en natt så hade de dragit iväg med den och länsat den helt. Jag trodde de inte gillade den.

Anne.K
0

#17 du kan sluta med att ge vitamindroppar till gerbilerna i vattnet. Den maten du ger är tillräckligt som vitaminkälla. Tomat bör du helst inte ge då det är för syrligt för deras magar har jag för mig. Och ost bör man inte ge för mycket heller då gerbiler är lactosintolleranta.

Autodidakt
0

Åh, laktosibtoleranta är väll alla djur förutom vissa människor? Då vi är det enda djuret som dricker ett annat djurs mjölk.

Anne.K
0

#19 det stämmer så vitt jag vet att precis som du säger är alla djur laktosintolleranta. Även människan. Det är typ bara vi människor i västvärlden som klarar av mjölk. Folk i asien etc. Har jag fått för mig är laktosintolleranta.

Disyerto
0

#20 lite avvikande men….inte nödvändigtvis alla asiater är laktosintolleranta, min styvmamma är därifrån och har inget problem med laktos :)

Mvh Annika - Registrerad uppfödare av gerbiler
kika gärna in på Disyertos hemsida

BettaSplendens
1

Om man är laktosintollerant eller inte har inte så mycket med vart man kommer ifrån, utan hur mycket enzymet laktas man producerar. Eftersom vi flesta människor fortsätter dricka mjölk när vi egentligen inte behöver det fortsätter kroppen bilda "mjölkenzym" som gör att vi klarar av det. Dock kan det ju vara så att i fattigare länder har man inte råd att dricka så mycket mjölk vilket gör att mindre "mjölkenzym" bildas = laktosintolerant 🙂 Djur slutar ju dricka mjölk efter dom har diat klart så dom har inget behov att bilda det ämnet. 

Nästan hundra på att är så men rätta mig gärna om jag har fel :)

Anne.K
1

#21 menade mest bara att där ifrån trakterna kanske de inte dricker mjölk i den utsträckning som vi i västvärlden gör. :)

ossilian
0

Vilka bra tips du fått! 

Våra gerbilers favoriter är kikärter och edamamebönor (finns i frysdisken på ICA). Jag ger bönorna lätt förvällda, alltså kokar bara upp vattnet, och med skal så de får gnaga fram bönorna. Poppis. 

Nu kan man ju snart ge sig ut och plocka grejer i naturen. Maskrosblad och gräs tex.

GerbilHund
0

kan man ge gerbiler jordgubbar?

BettaSplendens
0

#25 Japp

Disyerto
0

#23 🙂

Mvh Annika - Registrerad uppfödare av gerbiler
kika gärna in på Disyertos hemsida