Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 884 ggr
Julip
2013-05-10 20:06
0

Börjar bli less

Jag börjar bli lite less på mina små krakar. Har haft de i närmare 1,5 månad.. de är fortfarande inte alls handtama. Väldigt rädda, precis som om det fortfarande vore första dagen här hemma. 

Gjorde rent deras bur idag för första gången - fick använda handskar eftersom de är så galna när man tar i de.. hoppstudsar och kan nypa till.. så får kupa händerna ordentligt och då är jag rädd att bli biten eftersom en av de gjorde det den gången jag samlade mod till mig och "tvångs tog upp honom".

Jag lockar med frön varje dag. Två av de tar oftast fröet (och sitter faktiskt kvar bredvid min hand och äter). Den tredje är omöjlig, han är som nasse i nalle puh.

1,5 månad har snart gått. Ska det ta såhär lång tid? Tror ni mina gerbiler nånsin kommer bli handtama? 

Detta är mina första gerbiler och jag tycker det är jättetråkigt att min första erfarenhet av de blir att de är omöjliga att få tama. Har tappat lusten på att ha de kvar.. men hur lätt är det att sälja tre otama gerbiler? 

Vill inte ha panik en gång i månaden för att jag är rädd för att ta i de när jag ska flytta över de till en extrabur för att rengöra deras bur.. 

Börjar som sagt lessna, vill inte riktigt ha det såhär.

Yuuuhanna
2013-05-10 20:13
1

Hur mycket tid om dagen spenderar du på dem?
Jag brukar alltid plocka bort alla saker dom kan gömma sig. Nu har jag inte haft gerbiler utan råttor och möss. Men som sagt, plocka bort allt dom kan gömma sig i och ägna dom mycket tid. Prata med dem och ge dem godsaker. Mycket tid i början tills dom slutar va rädda, dom kan man ställa tillbaka alla grejer i buren. Men det ska alltid vara roligare att vara med dig än sitta i buren :)
Lycka till!

BettaSplendens
2013-05-10 20:53
3

#1 Hjälper inte så mycket att ta bort saker till gerbiler eftersom de ändå kan springa ner i sina gångar och gömma sig :/ 

Detta uttrycket kan kännas tråkigt och kanske inte till så mycket hjälp, men det enda man egentligen måste ha när man handtränar gerbiler är en rejäl dos med tålamod.

Julip
2013-05-10 22:26
0

Okej.. tack för svaren. 

Trixigt detta med tålamod.. mitt är rätt dåligt 😃 får ge de några månader till då. 

Är det svårt rent generellt sätt att tämja dessa galna grävmaskiner?

BettaSplendens
2013-05-10 22:28
0

#3 Är dina småttingar från djuraffär?

Julip
2013-05-10 22:34
0

#4 Tyvärr ja. Mina resterande djur är från bra, seriösa uppfödare. Avskyr djuraffärer. Men det finns ingen gerbiluppfödare här i närheten så sista alternativet var just djuraffären. Egot var stort där. Ville ju så gärna ha gerbiler. Kändes dock bra, de hade det hyfsat bra i buren, kollade så jag fick rätt kön, att de var friska osv. De var sjukt nyfikna i affären, väldigt framåt.

De är visserligen rätt framåt nu också, rätt så nyfikna liksom. Men det är betydligt svårare än jag föreställde mig att få dessa små galningar tama.

Kan inte tänka mig att jag nånsin kommer kunna hålla nån av dom i handen.. 😛 de är ju så galna..

Wony
2013-05-10 22:43
0

Jag har bara haft djuraffärsgerbiler, de första två blev handtama på någon vecka. Den tredje var halvgalen i flera månader, men tolererade att hållas korta stunder, och sedan blev hon världen gosigaste lilla tjej. Nummer fyra och fem blev väl tama på ungefär en månad. Och nu står jag här med två sprattliga, tossiga, nyinköpta gerbiler och minns hur det var när jag skulle få alla de andra tama… 😛

Med lite gott att gnaga på, en stor dos tålamod och en lugn miljö går det bra. 🙂

Disyerto
2013-05-11 00:36
0

Du skriver att de kommer fram till din hand och tar godiset och äter det brevid din hand. Då är det ett framsteg om än kan tyckas litet, att de vågar sitta brevid din hand och äta. Och går det framåt så brukar det fortsätta bra.

Mvh Annika - Registrerad uppfödare av gerbiler
kika gärna in på Disyertos hemsida

BettaSplendens
2013-05-11 00:38
0

Ja det är bara att fortsätta så här, även fast det går trögt 😉

[Raquel.asplund]
2013-05-11 02:10
0

Tålamod som sagt. Jag har blivit biten flera gånger, speciellt i början. Jag läste nån gång att.när.dom biter.så ska man inte.släppa dom.man ska hålla kvar.för då lär dom sig att bita hjälper inte för att du inte.släpper.o h så ska man blåsa på dom för.det gillar dom inte. Skriver med mobilen, går inte så bra.

jossi03
2013-05-11 16:50
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har haft mina i snart 3 veckor och de var alla köpta från arken zoo, måste väl ha haft väldigt tur då för 2 av dem är inte alls rädda, öppnar jag locket till buren så hoppar de upp på mig och jag får klia på dem och sånt, men den 3.e är lite mer rädd och försiktig men det bli bättre och bättre hela tiden, låter han lukta och komma fram till mig när han vill. Sen har ju en av de tama börjat bita och nafsa men jag har inte tagit bort honom då utan låtit han nypas lite, blåsa på han är ju en bra grej men det verkar som han börjar lära sig att det inte är någon mat han biter i👋

gerbil123
2013-05-11 19:32
1

Jg känner väldigt mycket igen mig i din text. Det va precis såhär för mig i början med, va nära på att ge upp många gånger. Den ena var så skygg att jag knappt såg honom. Men jag fortsatte, även om det va riktigt tråkigt att behöva skippa saker för att sitta med handen i buren i timmar. Men en dag så kom han upp, hämtade fröt jag hade i handen och sprang iväg. Jag trodde knappt det va sant, och även om man inte märker det så blir det lite bättre varje gång! Sen en dag lyfte jag ut de till ett litet rum, då var det fortfarande för "otama" för att kunna bäras i handen men jag lockade in de i en liten låda, sen satte jag mig på golvet med de, den gången sprang det runt som galningar men efter ett tag lungnande de ner sig! Det gick bara bättre å bättre och nu är de super tama och klättrat upp på mig! men man får verkligen inte sluta bara för att det går dåligt en gång. Sen måste man komma med en positiv inställning för kommer man å tänker; nää Gud va tråkigt de kommer säkert bita mig. Så känner de det direkt! Så enda ordet är tålamod! Och när du väl får de tama kommer du inte ångra all den tid du har lagt ner. Det tar tid, vissa tar en vecka att få rama andra flera månader men de blir tama efter ett tag:) Hoppas det löser sig kram:)

Mvh

kika gärna in på min blogg www.ellasylvander.devote.se

gerbil123
2013-05-11 19:33
0

Haha oj en hel bok där ju xD

Mvh

kika gärna in på min blogg www.ellasylvander.devote.se

Julip
2013-05-12 00:00
0

Oj, vad många svar, tack så mycket allihopa! 👋

Jag ska fortsätta jobba med dem. Har ju inte hur mycket tid som helst att lägga på dem heller, man har ju plugget och annat som tar dygnets timmar också. Men en stund varje dag är givet. Jag hoppas att de förr eller senare blir åtminstone handtama. Att ha dom i månader men aldrig ens få röra dem är inte så kul alls..

BettaSplendens
2013-05-12 00:15
0

#13 Ett tips är att inte sitta en gång om dagen länge med dom utan ha några 5-10 minuters pass i stället :)