Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikett: hälsa-sjukdomar
Läst 3336 ggr
gerbil123
1

Tappat hår på svansen, hjälp?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag när jag lät mina gerbiler vara ute å springa på min säg å jag gjorde deras "vecko check" så märkte jag att min ena gerbil hade tappat lite päls längs in vid svansroten. Det är bara en liten fläck och det har redan börjat växa ut små strån på den men som hönsmamman jag är så vill jag såklart veta vad det är och om jag behöver oroa mig! Jag har även tittar igenom hela hans päls efter ohyra men hittade inget! Väldigt tacksam för svar:) Hör kommer även några bilder:D

Mvh

kika gärna in på min blogg www.ellasylvander.devote.se

gerbil123
0

.en till

Mvh

gerbil123
0

Förlåt för dålig kvalité på bilderna men det är ju bättre än inget:)

Mvh

[Raquel.asplund]
0

Hej! Mina gerbiler har också haft det förut, ingen aning varför. Ibland tappar får dom såna kala-fläckar. Det jag alltid gör och som alltid funkar för mig är att kräma in området med Fucidin creme 2%, jag fick det för några år sedan av veterinären mot nosdermatit. Jag vet inte om den är receptfri (tror inte det). Vad jag har märkt är att det inte blir bättre av att låta det vara men jag tycker du borde vänta och se om några fler svarar. Lycka till!

moawi
1

Kan ju ha bråkat lite med sin kompis men om du inte märker av något gnabb nu så var det kanske inte så allvarligt, eller så har han skadat eller skavt sig lite på något. Inget att oroa sig över i alla fall, det ser ut att läka jättefint. Det läker bra även utan läkemedel så du kan bara lämna det som det är så tror jag det kommer se helt normalt ut igen om några veckor, bara pälsen får lite tid på sig att växa ut.

PaaatyPalm
0

Kan vara som moiz säger eller så barberar den andra gerbilen. Är själv i samma situation med en utav mina gerbiler :P

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

Denna kommentar har tagits bort.
gerbil123
0

Jag avvaktar och ser, tack för alla svaren:)

Mvh