Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 1531 ggr
[Raquel.asplund]
6

Dödliga misstag

Jag tror att dom flesta som har haft gerbiler en längre period har gjort misstag som har kostat en eller flera gerbiler livet, eller kanske har varit nära. Det är ibland misstag som man inte tänkte skulle hända.

Tänkte att det finns inget bättre än att lära sig från andras misstag och det vore lärorikt att folk som har begått såna misstag delar med sig så att alla kan lära sig ifrån det och tänkta till innan man gör något.

Här delar jag av mina erfarenheter:

1. Har du gerbiler lösa i rummet, se till att ingen kommer in eller ut ur rummet. Det är lätt hänt att en gerbil i sista sekunden försöker springa förbi och blir krossad av dörren, oavsett hur snabbt eller långsamt dörren stänger sig. Fixa en galler eller en låda mellan dörröppningen så kan du alltid ha dörren öppen och hoppa över lådan ifall du behöver gå ut.

2. Har du gerbiler lösa i rummet, se till att det inte finns några lösa sladdar som de kan gnaga på.

3. Om du lämnar dina gerbiler över dagen eller kanske två nätter, se till att rummet de befinner sig i är stängd. Om dom lyckas rymma så är dom i alla fall i rummet. Ha absolut ingen hink med vatten i rummet eller ens i huset, de kan hoppa på den, ramla och drunkna.

4. Ha ingen bur, oavsett typ, vid solen. Det kan bli fruktansvärt varm där. Ha koll på dom, hur gerbilerna beter sig och hur varmt det är där inne. Kvällsljus funkar bättre och är mer uppskattat. 

5. Innan du lägger några oflyttbara inredningar i buren kolla noggrant så att de inte kan fasta någonstans, speciellt om du lägger dom vid kanterna av buren. De ska inte kunna fastna vid sidorna, i eller under föremålet. Om du har ex. en stor burk i buren, se till att de kan ta sig ut ur den. Ha en halv kokosnöt i den eller något annat. 

Hoppas fler vill dela med sig!

GerbilHund
0

Jag känner en som känner en som gav sina gerbiler avokado sen dog dom😭

deleteduser
5

Jag hade ju 2 fina tjejer som dog i måndags, kopierar från mitt förra inlägg:

Min kära mor erbjöd sig att städa lite burar i fredags. Och i tjejernas bur har vi en stor skål som står uppochner på "golvet", i botten av akvariet. Den här skålen ska alltså ställas dit innan man häller i spånet. Men min mamma hade missat det så hon ställde dit skålen ovanpå spånet. 
Självklart tyckte tjejerna att detta var ett bra ställe att gräva sig in och göra ett bo. De hade alltså grävt ut allt spån inne i skålen och fastnat där inne. Riktigt tragiskt

Så se för guds skull till att det inte finns något i buren som gerbilerna kan fastna i/klämma sig på. Gör det till en vana att kolla till alla gerbiler både morgon och kväll.

[Raquel.asplund]
0

#1 vad konstigt. Jag har gett mina gerbiler hur mycket avokado som helst och dom har då levt länge…

deleteduser
3

#3 Vilken tur du har haft! Men undvik det framöver, avokade är en stenfrukt vilket är giftigt för gerbiler.

chokladfudge
0

Se till att inte ha någon fallhöjd alls när tänderna kollas, de kan så lätt slingra sig och landa fel:-S

[EmiliaLJ]
0

Ha aldrig en vattenflaska som hålls upp av sugproppar. För om gerbilen gnager på den så kan gerbilen råka svälja lite, och bara lite av sådan mjuk plast gör att gerbilen kvävs hur lätt som helst. 😕

lollynonna
0

#6 jag har en sån men sugpropparna är på utsidan🙂

// Linah 

Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

[Raquel.asplund]
0

#7 hur har du gjort? kan du fota??

lollynonna
1

#8 jag har borrat hål för pipen och tryckt fast den. jag kan lägga upp bild söndag/måndag då jag inte har gerbilerna här och ska bort imorrn till på söndag.🙂

// Linah 

SolGerbilsidanSol

[Raquel.asplund]
0

jaha…du behöver nog inte ta foto jag fattar precis hur du har gjort. Men då antar jag att du har typ plastlåda/plastbur och inte akvarium. Skulle inte våga borra hål i glas!

lollynonna
1

ok och jag har en plastbur 🙂

// Linah 

SolGerbilsidanSol

[PuffBuck]
2

Gällande avokado: Det är inte hela avokadon som är giftig. Det är skalet samt det på insidan som sitter närmast detta samt kärnan och området strax innan den. Det är alltså de mörkare områdena som är giftiga medan den ljusa delen inte är det. Dock så är det inget alternativ att vara försiktig och bara ge av den ljusa delen om man är rädd om sina djur då man lätt kan få med fel delar vilket därmed resulterar i tragedi.

[Raquel.asplund]
0

jädrans vilken tur jag har haft. Mina har då fått smaka både på skalet och på kärnan. =S borde ha köpt en lott!

[PuffBuck]
1

#13 Illa det, men då är det dags att sluta. Bättre sent än aldrig ;)

[Raquel.asplund]
0

Ja, nej, nu bor jag inte hemma så det var länge sen ens jag åt en avokado!

ks.gerbil
0

Ja va försiktiga led dessa dörrar :s en gång slingrade sig kiro ut och han sprang rakt in i trappan, han försökte stanna i sista stund men det gick inte så bra så han halkade över kanten jag fick världens hjärtatack! Tack o lov åkte han ju inte längre ner men fy :/

Gerbil-hemsidan hittar du R

[Tassy]
2

Mogenheten på avocadon är också avgörande, förutom det PuffBuck skriver.