Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbeteende-temperament
Läst 421 ggr
[Raquel.asplund]
2013-05-09 12:44
0

Tokig mamma

Hallå! Höll på läsa om uppfödning och gerbilungar och kom att tänka på en gerbil som jag hade för några år sedan som fick en kull med ungar. Jag ville fråga om hennes beteende var normal eftersom jag hade en annan gerbil som hade fött flera kullar och inte betedde sig lika "tokigt".

Tyvärr så var det incest barn, jag vet inte varför jag lade två honsyskon i samma bur som en av deras bröder. Tror att jag trodde han var en hona först. Hur som helst. Dom bodde alla tre i samma bur och när jag såg att muffins var gravid så tog jag bort hanen och då blev muffins kvar med sin fega lilla syster i buren. När ungarna kom så grävde hon ALL sågspån som fanns i buren PÅ huset som hon och ungarna bodde i och hon lät inte hennes syster komma in i huset, utan hon satt i hörnet andra sidan buren. Så fort man grävde fram huset så kom hon ut irriterad för att gräva ner den igen.

Är det normal? 

Jag vet att jag gjorde mycket fel då så jag tror inte ni behöver påpeka det, jag har inte tänkt att sätta ihop fler honor med hanar!