Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbeteende-temperament
Läst 961 ggr
Twisty
0

Träna med gerbil

Vi har precis blivit gerbilägare och har lite frågor angående träning.

Tänkte klickerträna dem, men det är svårt eftersom de inte är tillräckligt matintresserade. Tror att det kanske beror på att de inte känner sig tillräckligt hemmastada änn, men vet inte eftersom vi inte har erfarenhet av gerbiler eller gnagare. 

Ni som tränar med era gick det bra från början?

Har ni några bra tips?

[Raquel.asplund]
3

Jag har haft lite olika gerbiler med olika temperament och har försökt lära dom agility. Mina gerbiler har varit riktigt tama men ändå ville dom inte ta emot godis eller mat hur som helst, det skulle vara på deras villkor. Jag tänkte aldrig på klickerträning men som sagt så fungerar det inte om gerbilen inte tar emot godis.

Ett tips är att först få dom tama och vänja dom vid buren eller golvet eller var du nu ska träna dom på. När dom är vana vid dig i buren så klicka varje gång dom är på väg att ta godis. Det är viktigt att du klickar vid rätt tillfälle (antar att det är som med hundar) och gör det ganska ofta. Jag skulle testa att göra det under en vecka varje gång jag gav den något gott. Mina älskar popcorn så poppa själv med cocosfett så är det nyttiga popcorn, eller olivolja, men salta dom inte. Och sedan testa med att klicka och se om du märker någon beteende skillnad, om gerbiler söker efter din hand för att få sin belöning. Har dom lärt sig klicken så tror jag resten borde inte vara så svårt. 

Jag "lyckades" lära den ena gerbilen, som var ganska lugn, att hoppa förbi en agility bana, men jag gjorde så hon inte kunde smita och var tvungen att hoppa över allt så jag antar att det inte riktigt räknas…

Om du vill göra det ganska snabbt så  kan du alltid "svälta" dina gerbiler. Då kommer dom garanterat ta emot mat och dom kommer göra allt för att få maten. Men, sen är det ju en fråga om man verkligen vill det. Alltså jag menar inte svälta så de håller på svimma. Känns lite taskigt.

Twisty
0

Tack för tipsen Popcorn ska vi testa nästa gång vi poppar. Den maten de tycker bäst om får de bara från handen nu och det fungerar bra när de är i buren men inte när de är ute och rastas. De är nog inte tillräckligt trygga där än.

Det gäller att hålla i maten så de bara kan få en liten bit åt gången för de vill gärna proppa munnen full för att äta det på annat ställe.

Med klickerträning vill man ha många belöningar på kort tid vilket verkar svårt att få till. En annan svårighet är att de är två som får klick på samma gång även om kanske bara en gör det man vill ha mer av. Mycket svårare än med hunden.