Kafs i matlådan...
Våragerbiler verkar tycka det är himla bra att krafsa upp massa spån i matlådan, sådär så maten inte syns, och så att det är svårt att se när de ätit upp, och när det behövs påfyllning… Hur löser man det problemet? Hur gör ni?

Mina får 1 näve var dag rätt ner i buren, otrolig sysselsättning för dem!
20 årig djurgalen moder*
Www.windsoropalm.weebly.com
Jag har ingen matskål alls till mina, dom får också en näve rakt ner i buren - dom gräver över det med och när dom är hungriga sen så får dom leta lite efter maten.
Jag brukar ta bort spånet ur matskålen när jag ser at den blir övergrävd, då ser jag också hur mycket mat det finns kvar, fast… sen gräver dom över den igen efter typ 5 min ;)
#3 haha, ja, de är precis så våra beter sig!
En näve = ca två matskedar? Det är ungefär vad de får. Vi försöker såhär i början hålla stenkoll på hur mkt de får, och hur mkt de äter (och vad de gillar).
Jag har börjat sprida ut lite mat på lite olika saker. Vår bur har lite olika våningsplan, och nu senast fick dom lite mat runt om matskålen, i matskålen och lite runt om uppe i buren.
Tack för era svar!

De gömmer sin mat..ett naturligt beteende
Jag har matskål men ger oxå lite här o där så de får leta. Sen är det ingen ide att gräva fram skålen.. Den grävs snabbt över sigen 
De är ju änna så svårt att se om de äter allt ju :-P

Man ser på dom hur de ser ut.. Tjocka,spinkiga..lagom ;)
Jo, de är ju lagom (än så länge) men man vill ju inte heller att de bara äter en del av maten, de får ju äta allt de får.
Dum fråga kanske men hittar dom verkligen maten om man bara slänger ner en liten näve om dagen?
Tänkte på alla små frön som är mini liksom.. Typ sesamfrön.
Personligen sprider jag inte mat rakt ut i buren för jag tycker att för mycket går till spillo, precis som Ilya säger så försvinner det mycket småbitar ner i spånet som jag inte tror att de hittar. Därför ställer jag matskålen på t.ex. en hylla (så högt upp som möjligt i buren) och gräver fram skålen ifall de skulle skvätta igen den med spån. Men det är en smaksak hur man vill göra 🙂

Fast jag ger hellre en näve extra ner i buren så de små får kämpa lite & ha lite underhållning. Inte får dem maten serverad i det vilda heller. Så jäkla snål är jag inte ;) hade varit skillnad med en ex hund som äter för 500per månad men allvarligt, vad kostar det att föda en gerbil? 100kr?
20 årig djurgalen moder*
Är mer lockad av PaaatyPalms tips.. iaf nu när jag inte har någon cool hylla att ha matskålen på 😃
Skålen var ju begravd 10 cm under spån.. så tog bort den och slängde ut allt löst i buren istället.
Frågan är ju då hur ni gör med färskmat? Den känns inte lika fräsch och slänga ut i buren löst.. haha. *fick hem mina gerbiler idag, därför jag undrar*
Måste nog ge mig ut på jakt efter en bra, hög hylla man kan ha.. nån som har tips?!
#11 Det handlar inte om snålhet, jag tycker att det är tråkigt att så mycket fullt ätbar mat går spillo. Det kanske inte är så mycket i varje bur men har man några stycken så blir det ju genast en del som försvinner. Sen tycker jag att det är lättare på det viset att se till så att gerbilerna inte bara plockar ut det godaste och lämnar resten. Det är ju viktigt att de får i sig allt och då tycker jag att det är smidigt med matskål.
Du behöver ju inte antyda att man skulle vara snål bara för att man väljer att servera maten i skål🙂 Återigen, det är upp till en själv att välja hur man vill göra.

Jag sa snål med glimten i ögat, ta det med en nypa salt :) Men vi har helt olika åsikter & jag respekterar det.
20 årig djurgalen moder*

#12 färsk mat ger jag i skål, känns lite slabbigt att bara hälla ner gröt/barnmat/kött osv. Morötter, blad, gurka, äpplen osv kastar jag dock ner utan skål :)
20 årig djurgalen moder*
#14 Jaha jag missförstod ;)-smileyn men nu när jag läser om det så ser jag att du menade med en skämtsam ton! Haha sorry jag uppfattade det som en pik mot mig. Inte lätt alltid när man inte kan se varandra😃
Putt.. är det fler som slänger ner en näve i buren så dom får leta själva?
Så har jag själv nu till mina.. men nojjig som jag är är jag lite rädd att dom inte ska hitta torrfodret 😮 men det borde dom väl göra om dom är hungriga..?
Tänker att det borde ju vara en väldigt bra stimulering.. i det vilda får dom ju inte maten serverad - den måste dom söka efter.
Måste ju bli tråkigt i längden att alltid ha maten serverad o aldrig få "jaga" och söka själv..
Jag skippar matskål, men jag strör inte ut det heller utan jag lägger det i en hög men oftast brukas det spridas runt efter ett tag.
Jag kör lite varierande. Dagarna som de får färskmat så får de torrmaten direkt ner i buren så att dom få leta. Och dagarna då de bara får torrmat så får dom i skål.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Jag kör med matskål. Då ser jag var som har ätits, om det tex ligger kvar bitar som jag vet är omtyckta så vet jag att det är "fara å färde" och dags att ringa djursjukhuset. Min erfarenhet är också att de vill veta vad och hur mycket gerbilen har ätit den senaste tiden och det känner jag att jag inte skulle ha koll på om jag strödde ut maten.
Jag har lite blandat i mina burar. Vissa har skål och då har de också en hyllavsats där jag ställer den på. Medan andra får det spritt i spånet.
MvH Tsunamis
Utspritt i buren har jag.. 👍 dom får runt 2 matskedar om dagen nedkastade (3 gerbiler). Fast sprider iofs inte runt maten. Lägger det i en "hög". Sen sprider gerbilerna runt det av "sig själva" när dom gräver osv. 🙂