Fråga från ny gerbil ägare
Hejsan.
Är ägare av 3 st "troligen" hanar, födda vecka 12. 1 st svart 1 st grå/vit och 1 st ljusbrun/vit. Jätte söta och inte rädda från att bli upplockade och de älskar att få springa runt på golvet i rummet. Men idag nu så upptäckte jag att de juckar/parar sig hela tiden, mest är det den svarta de är på, ibland den grå och bruna på varandra men som sagt mest den svarta som de jagar och håller på med. Min stora fasa är nu att det är en hona. Har läst att de ej är könsmogna innan de är 2-3 månader + att hanar kan gör så av Dominans.
Ska jag vara orolig eller är det bara att de håller på att göra upp om vem som ska bestämma i akvariet?
Mina gerbiler har också gjort så, Nalle gjorde så mot Merry (även att Merry är mycket större) men han har slutat, han gjorde det efter ett litet tag, men man ser fortfarande att det är han som är dominant.
Ja, min gerbil Honi hoppade på Dino på det sättet förut. När de var nya hos mig, även när Dino kom tillbaka till buren efter 2 dygns rymning.. Nu har de slutat.
Med vänliga hälsningar, Dino & Honi.
:3

Lättast är ju att vända upp & ner på dem & kolla kön :)
20 årig djurgalen moder*
Www.windsoropalm.weebly.com
jo det är det iofs,,men det är ju inte så lätt så här i början 😃 får ju vara glad om man får dem att va still i handen. Men det verkar ha lungnat ner sig lite, visst är de på lite ibland men det är nog en markering om vem som är kung i buren🙂
Det är inte särskilt svårt, vänd dom upp och ner och kolla om allas kön ser likadan ut, så fort du ser någon skillnad så vet du att nån av dom är motsats kön. Annars kan du alltid försöka fota dom och lägga upp det här så kan vi hjälpa till. Jag tycker att det lättaste sättet är att titta hur deras bak är utformad. Hanar har liksom större eller längre bak….vet inte riktigt hur jag ska förklara, honor är mer runda vid baken under svansen…
Men har haft både honor och hanar i par och dom har juckat mot varandra. Jag tror det är ganska normalt =P