Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbeteende-temperament
Läst 1902 ggr
[Raquel.asplund]
0

2 eller 3 gerbilhonor?

Hej! Jag har en äldre gerbil hemma vars kompis dog för 1.5 vecka sen. Jag försökte ge henne en ny kompis så fort hennes gamla gick bort men hon ville inte alls acceptera henne. Hon har en ganska stark temperament och den nya gerbilen var nog lite för gammal så hon accepterade inte den och jag fick lämna tillbaka den. Nu har hon varit ensam sen dess och det märks att hon saknar sällskap. Hon är bara ute för att dricka och äta men det är inget jag kan göra, jag väntar på att djurbutiken ska ta hem några/beställa in åt mig. Så jag hoppas att hon har lättare att acceptera en ny nu när hon vet hur hemskt det är att vara ensam. Så när jag ändå ska köpa en ny gerbil så undrar jag hur pass bra det vore om jag köpte två till istället?

Jag har läst att gerbiler funkar bäst i par men även i trio och jag vill helst ha tre gerbiler i en och samma bur. Så jag undrar, funkar gerbilhonor bra i en grupp av tre? Är det passande till min gamla gerbil?

Vad är bäst?

[Raquel.asplund]
0

Om det redan finns en liknande tråd som kan svara på min fråga så får ni gärna länka! Har googlat lite men har inte fått något bra svar.

GerbilenDino
0

Det kan framstå mycket bråk…

Men vissa har lyckats..

Lämnar över detta till någon annan..

Hur stor bur har du?

Med vänliga hälsningar, Dino & Honi.

:3

[Raquel.asplund]
0

har ett akvarium på 75*40*40 cm

[Raquel.asplund]
0

120 liter alltså

Anne.K
4

Honor är mer revirhävdande än hanar vilket kan försvåra att ha fler än 2 honor tillsammans. Till din hona skulle kag vilja rekommendera att du bara skaffar en kompis om det är så att hon är lite svår att få samman med andra då skulle jag se det som större risk för konflikter ifall du försöker ha henne i en trio. Så jag skulle nog bara satsa på en kompis till en sådan gerbil.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

[Raquel.asplund]
0

Okej, tack för tipset! Du kör vi på med bara en kompis =)

moawi
1

Yes, håller med. Personligen säljer jag inte tre honor tillsammans. Det som är så lurigt är att de kan hålla ihop som bästa vänner hur länge som helst, och sen en dag kan de helt plötsligt ryka ihop… Jag har själv haft burar med tre honor, eftersom jag har lätt för att se tecken på bråk och även kan fixa nya kompisar och burar till dem utan problem om det skulle uppstå bråk. Men jag skulle aldrig sälja tre honor till sällskapshem, då vill man ju som ägare självklart inte vara med om några bråk. Jag säger inte att det är dödsdömt med tre honor, men eftersom det blir betydligt större risk för bråk än med enbart två honor så tycker jag att man ska ta det säkra före det osäkra om man får välja :)

Ungen du köper bör vara ca 6 veckor för enklast ihopsättning med den äldre honan. Om djuraffären inte har ungar inne kan jag rekommendera att höra med uppfödare omkring där du bor ifall de har ungar på gång. Inte nog med att du stödjer seriösa uppfödare istället för djuraffärer som ändå tjänar pengar på annat, så är chansen betydligt större att du får en frisk, snäll gerbil och dessutom får du alltid bra hjälp från uppfödare. Kolla in uppfödarlistan vetja :)

[Raquel.asplund]
0

jo, jag har försökt få tag på uppfödare men jag bor i umeå och det finns inga i iFokus eller om man söker via google, tyvärr. Så jag har inget annat val än att ta djuraffärens gerbiler =/

Asa-S
1

Jag vet flera som har tre och fyra honor ihop MEN då är det oftast mor och döttrar/syskonbarn… Sen har de gott om utrymme-stort akvarium. Du gör rätt som bara tar en liten,det skulle jag oxå ha gjort 🙂Sätta ihop vuxen med bebis brukar gå bra. Kan tillägga att jag har haft tre gerbilkillar som oxå helt plötsligt inte kom överens så det händer även bland hanar.