Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etiketthälsa-sjukdomar
Läst 639 ggr
julia96girl
0

Skadat båda bakbenen

Min ena hongerbil är 3 och ett halvt och igår hoppade hon ner från sitt akvarium till golvet och hon skadade bakbenen, hon gick inte mycket på dom. Först tänkte jag att hon bara hade stukat dom för efter en stund gick hon som vanligt igen. 

Men idag går hon knappt på dom igen, särskilt ena benet, andra benet går hon ändå ganska bra med. Men när hon äter så måste hon äta med ena framtassen och hålla sig uppe med andra. Hon kan inte hålla sig uppe med bakbenen. 

Jag kände på benen och det känns inte som att något är brutet.

Så kan man försöka göra lite sjukgymnastik varje dag så dom kanske blir bättre eller vad ska man göra? 

Hon verkar ändå glad och nyfiken och så.

Annette
1

Låt en veterinär kolla, det låter inte bra.

BettaSplendens
4

Låter som hon har brutit dom. Inget att göra utan man får bara låta det självläka. 

Det du kan göra är att sätta dom i en mindre bur med mindre spån så hon inte börjar och röra sig för mycket nu när hon är skadad. Jag skulle nog inte hålla på med någon sjukgymnastik till ett sånt litet djur, kan nog bli värre då.

Lycka till! 🙂

Tsunamis
4

Som andra sagt så sätt henne i en minde bur med en matskål med låga kanter eller bara sprida ut maten i spånet + sätt vattenflaskan lågt så hon når den. Det är bara att vänta på att det läker. En vetrinär kan inte göra något annat än avliva i värsta fall eller bara konstatera om det är brutet eller inte. Även om det inte är brutet och bara stukat så är det bäst att låta henne vara. Om ca 2 veckor bör hon vara helt återställd igen.

MvH  Tsunamis

julia96girl
0

ja det är mycket bättre redan faktiskt, hon kan röra ena benet nu, andra rör hon välidigt lite bara. Och hon äter ju och sånt så det är ju bra