Hjälp med färger
För tre veckor sedan fick jag hem två gerbilhonor och två veckor senare vart det bebisar i buren. Skulle vilja veta vad det är för färger, och har förstått att ni är många här som är grymma på detta. Mamman har samma teckning som de tre svarta men hur pappan till dessa små underverk ser ut har jag ingen aning om.
De tre svarta ungarna är iaf Black Patched… Den ljusa ungen är jag osäker på då jag inte är så duktig på just de ljusa gerbilfärgerna… Kan de kanske vara Dark Eyed Honey?
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Det ser helt klart ut som en dark eyed honey ja. :)
Jag har hoppats på dark eyed honey så jag blir väldigt glad över att ni tror det. Tack för era svar!
En till fråga bara: Vad är det för skillnad på patched och pied?
#4 pied är en annan benämning på vittecknat bara om jag minns rätt medans patched är benämning på hur själva teckningen ser ut.
Var det från djuraffär dom kom ifrån så får du nog kolla upp så den andra *honan* inte är hane. Annars får du nog förvänta dig mer ungar! Men det kanske du redan kollat?;)
Ja, jag kollade de med en gång men båda är honor så alltså blev hon "på tjocken" innan hon kom hem till mig. Men vad jag oroar mig för är att det är inavelsbarn. Är de nånting jag ska vara orolig för?
#7 Det bör inte vara någon större fara men risken för att ungarna får defekter ökar så klart vid inavel. Dock brukar det gå bra när det "bara" är inavel i ett steg. 🙂
Ok, de var sex st från början men de första två dagarna försvann två av dessa spårlöst. Nu är de fyra som blev kvar 12 dagar gamla och verkar pigga och krya (vad jag ser) och mamman är väldigt mån om sina små. Undrar om de två andra var något fel på och mamman åt upp dem. Eller är jag helt knäpp nu? :S
Om det skulle vara något fel på dessa fyra borde jag väl ha sett lr märkt det vid det här laget?
Jag är lite nojjig och orolig. Vill bara att allt ska gå bra och att alla ska ha det så bra de kan. Djuraffären erbjöd sig att ta emot ungarna när de kan klara sig själva men jag väljer hellre att behålla de. Då vet jag säkert att de får de bra. Jag har både plats och tid och har ENORM passion :)
#9 mamman kan äta ungar som hon känner har fel. Mamman kan också äta ungar pga att hon får för lite protein i maten för att nära ungarna via mjölken och äter då sina ungar för att få i sig protein. Sedan kan ungarna också varit svaga och självdött och då har mamman eventuellt städat upp dom för att instinktivt inte locka till sig rovdjur till boet.
Ok, tack för ett bra svar!
Hoppas det går bra med de resterande ungarna och se till att mamma gerbil får mycket och bra mat med näring i :)
Tack, ska jag göra :)