Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 1804 ggr
loas27
2

Skaffa gerbiler. Råd och tips?

Hej!

Jag har funderat på ett husdjur ett tag nu, men inte riktigt klurat ut vad. Men så såg jag några gerbiler i en djuraffär och tyckte de verkade hur coola som helst.

Men jag vill inte skaffa djur bara för att de är coola, så jag tänkte kolla med er vad som krävs och vad jag borde tänka på.

Så det jag undrar är:

-Hur lättskötta är de, med städning, ev. vård och sånt?

-Hur stort måste de ha, och hur många måste man ha? Jag hade tänkt mig två.

-Hur tama kan de bli och kan man ha dem ute i lägenheten?

-Vad ligger månadskostnaden på ungefär med allt inräknat?

-Vad kan de äta, och vad kan de inte äta?

Har säkert glömt nåt, så nämn gärna annat som är bra att veta utöver det jag skrivit.

Sen vill jag helst köpa från uppfödare, men jag hittade inga i närheten, jag kollade inte så noga dock så jag kan ha missat bara.

Jag bor i Värmland, några mil utanför Karlstad, så känner ni till någon uppfödare i närheten vore det jättebra. : )

GerbilenDino
0

Jag har lite bråttom, men har du kollat uppfödare listan till vänster? :D Gerbiler ska inte få citrusfrukter, stenfrukter osv.. Bara lite snabb start på tråden ;)

Med vänliga hälsningar, Dino & Honi.

:3

[GerbilLooover]
0

Det är rätt "dött" har uppe med uppfödare (bor i Karlstad) men närmsta uppfödarna finns runt Västerås, och transport kan ju fixas :) Kan ge dig svar på dina frågor senare,sitter inte vid datorn nu.

GerbilenDino
0

^Im back. Jo, jag kör då på en samla låda just nu. Jag köper 2 säckar kutterspån, vilket blir 100 kr här.. Möjligtvis 1 påse med mat (stor, gerbil nature) och det blir lite per månad. Har du dålig ventilation så kan det bli oftare att du måste städa. Jag skulle skaffat 2-3 stycken, beroende på hur mycket tid du ägnar åt dom… Då du bör rasta dom en i taget ifall du inte har alla springandes samtidigt. Som en "starter" så kan du köpa en såkallad Samla-låda, från Ikea- 130 liter för 150 kr. Sedan kan du hålla koll på blocket osv ifall det kommer upp ett stort billigt akvarium, jag säger minst 80 l, men mer. Tycker lagen ligger för lågt.

GerbilenDino
0

Det är inte jättestor chans att dom blir såpass tama så att de kommer sitta stilla i din hand, som t.ex dvärghamstrar. Dessa är mer sprattiga, om du har ett gerbilsäkrat rum(inga sladdat och annat farligt) så kan du låta dom springa där.

[GerbilLooover]
0

**-Hur lättskötta är de, med städning, ev. vård och sånt?
**Ja, de är lättskötta, till exempel behöver du bara städa buren en gång i månaden eftersom man har så mycket spån i.

**-Hur stort måste de ha, och hur många måste man ha? Jag hade tänkt mig två.
**Kan inte måtten i huvudet, men helst ska man ha minst 100 liters akvarium, eller en 130 liters samla låda från ikea, men ju större desto bättre, och då behöver man inte städa lika ofta heller. Gerbilerna ska bo minst 2 och 2 då de är flockdjur, honor ska helst inte vara mer än 3 men hanar trivs i grupp.

**-Hur tama kan de bli och kan man ha dem ute i lägenheten?
**De kan bli olika tama, det varierar från individ till individ. En del blir knappt tama alls men andra kan till och med somna i handen. 🙂

**-Vad ligger månadskostnaden på ungefär med allt inräknat?
**Vet inte riktigt, men inte mer än 100 kr skulle jag tro.

**-Vad kan de äta, och vad kan de inte äta?
**Finns en hel del, Här finns en bra artikel om vad de kan äta. Tänk också på att gerbiler har känslig mage och inte ska ha färskmat mer än 2-3 gånger i veckan.

Hoppas du fick svar på dina frågor, lycka till med dina framtida gerbiler 🙂

loas27
0

#3.

Okej, tack! : )

Jag har en kompis som kanske kunde sälja ett akvarium till mig, är dock osäker på storleken. Men Samlalådan låter ju bra som en början iaf om den är lite liten.

#4.

Förstod nästan det, tänkte bara så att man iaf kan ta upp dem utan att de blir livrädda och biter handen av en. : )

Hur reagerar de på ljud och sånt? Tänkte så att man kan dammsuga, lyssna på musik utan att de blir rädda.

[GerbilLooover]
0

Glömde skriva att man kan ha gerbilerna i lägenheten bara man tagit bort sladdar och andra saker de kan skada sig på, eventuellt köpt/gjort en lekhage åt dem. Jag har en hamsterhage till mina och de hoppar inte över kanten, fast gerbiler kan det. Jag brukar också ha mina gerbiler på sängen, fast man får titta till dom då också, min ena gerbil brukar alltid hoppa ner på golvet men min andra stannar på sängen. :)

#6 Mina blir mest nyfikna på damsugaren när jag dammsuger, och musik klarar de bara man inte har för hög volym.

loas27
0

#5 Tack så mycket.  : )

Låter faktiskt väldigt bra alltihop. Gerbiler verkar passa mig perfekt. : )

loas27
0

#7.

Okej. Jag har faktiskt ett litet rum i lägenheten som just nu agerar som ett slags förråd. Kan ju rensa ut där och ha de lösa där inne. : )

Det låter bra med dammsugaren. Och musiken håller jag såklart på en vettig volym.

BettaSplendens
3

-Hur lättskötta är de, med städning, ev. vård och sånt? 

Väldigt lättskötta får jag faktiskt säga! Jag städar buren (290 l) ca var 6-8 vecka och då luktar det inte ens. Vård är det inte så mycket av men man måste ha lite extra koll för att gerbiler är väldigt duktiga på att dölja skador/sjukdomar)

-Hur stort måste de ha, och hur många måste man ha? Jag hade tänkt mig två. 

100 l tycker jag är lagom till två gerbiler, men desto större desto bättre! Jag tycker två stycken är ganska lagom att börja med.

-Hur tama kan de bli och kan man ha dem ute i lägenheten?

Väldigt tama får jag säga. Tränar man mycket brukar dom klättra på armarna och kan sitta still i handen (dock olika från gerbil till gerbil). Jag brukar släppa mina i mitt rum med uppsikt så får dom skutta runt. Ett tips när man gerbilsäkrar rum är att lägga sig ner i den nivå en gerbil har sin synvinkel ifrån så kan du få en bra uppfattning om vad som kan vara farligt eller extra intressant för en gerbil.

-Vad ligger månadskostnaden på ungefär med allt inräknat?

Månadskostnaden är inte så mycket men inköpen i början är det som kan kosta lite mer, dock inga hemska kostnader direkt 🙂

Spån från granngården (25 kg), 69 kr. Räcker väldigt länge! Dock är det bäst om man har någonstans att förvara det eftersom "klossen" är stor, ful och otymplig :P Mat (gerbil nature) kostar runt 50-70 kr i djuraffären men är billigare på internet, http://www.zooplus.dk/. Finns massa andra billiga saker där också, kolla! ;) Trähus/leksaker är mer en smakfråga så finns inget pris där direkt.. Jag köpte ett trähus till dom och det nobbades totalt. Nu köper jag inga mer träsaker utan dom får bara kartong, är roligare att gnaga på! :) 

-Vad kan de äta, och vad kan de inte äta?

Gerbil nature är ett väldigt bra grundfoder, men man ska helst komplettera med lite färskmat 2-3 gånger i veckan så listar upp lite saker som funkar bra :)

Extra proteinrikt

Kokt kött

Kokt ägg

Barnmat

"vardagsmat"

Morötter

Broccoli

Majs

Ärtor 

Pasta

Potatis

Banan (med måtta, väldigt sött)

Äpple (med måtta, väldigt sött)

Sallad och gurka dock innehåller det i princip bara vatten

Godis

Solrosfrön

Pumpafrön

Hirs

Finns en del mer men orkar inte rada upp allting ;)

Du ska undvika sura saker såsom clementin och citron, stenfrukter som körsbär, kryddade saker. När man ger gerbiler färskmat är det också viktigt att tänka med lite sunt förnuft om dom verkligen kan äta det och är man osäker är det bara att fråga här på forumet 🙂

Hmm nu ska jag sluta skriva för det här blev långt! :O Lycka till i alla fall!

ks.gerbil
2

Vill du ha extra tips kan du titta kika på min hemsida om gerbiler, den är lite död just nu men det finns gamla tips som kan vara roliga för nyblivna gerbilägare, annars finns det massa bra tips här oxå, titta under artiklarna! hemsida: solrosfron.weebly.com

Gerbil-hemsidan hittar du R

loas27
0

#10. Tack så jättemycket! Massa bra tips, och jag kommer komma tillbaka och kolla fler gånger under vägen. Känner iaf att jag har lite bättre koll nu. Så nu är det i stort sett bara gerbiler som saknas. : )

#11. Tackar! Ska kika in där kolla runt lite. : )

Och tack igen alla för all hjälp! : )

[postmortum91]
0

loas27 - Jag tror mitt akvarium blir för litet för gerbilerna, det är ju bara 54 liter, och med tanke på hur energiska de är så kräver de nog rätt så mycket större, men jag kan hålla utkik efter bra burar åt dig på blocket. :)

GerbilenDino
0

^ Somsagt ifall man inte kan vänta på pälsiga sötnosarna så kan man alltid börja med SAMLA LÅDAN - 130 L kostar bara 150..

Anne.K
0

Du har fått jätte bra svar redan och tänkte bara tillägga att ska du köpa gerbiler så försök hitta en seriös uppfödare som du trivs med och som har bra djur som blivit hanterade :) då ger du dig själv en bättre försäkring till att du får härliga individer som du kommer trivas med några år fram över :)

edit: såg nu i efterhand att du visst skrivit i trådstarten att du helst vill köpa ifrån uppfödare, så slarvigt jag läser ibland, hehe :P

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

loas27
0

#14. Tror det har fixat sig med buren faktiskt. En vän kom på en smart idé som verkar funka. : )

#15. Det är inte så lätt alla gånger att få med sig allt. ; )                       Men tack ändå. : )

[postmortum91]
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#16 Jag vet att jag är smart ;)
Vi ska bygga en bur till gerbilerna, loas27 har hjälp mig bygga två stycken hemmabyggen, och nu är det min tur att hjälpa honom. 
Första buren byggde vi till mina 4 råttor som jag hade, sedan byggde vi en bur till min hamster. lägger upp två bilder på burarna vi byggt :)

[postmortum91]
2

en till bild på hamsterburen

[postmortum91]
2

Och här är en bild på råttburen!