Hjälp de bråkar
Aldrig skrivit här förut, men läst mycket och nu har jag lite smått panik.
Jag har två gerbilbrorsor, haft de sen i somrsa och allt har funkat bra. I förra veckan hade jag de ute på en ny plats (inte köket där de i vanliga fall brukar få springa av sig) och efter det började de tjafsa rätt ordentligt i buren. Jaga varandra, pipa osv. Jag avvaktade några timmar medan jag hade koll och det gick över.
Sen dess har det varit lugnt till idag. Jag gjorde rent buren, släppte in båda samtidigt precis som vanligt - efter 5 minuter springer de återigen runt och jagar varandra. Det är den ena, Faith, som verkar trigga igång det hela och den andra, Hope, sitter för det mesta och trycker i ett hörn. Det verkar vara värre än vad det var häromveckan: nu hoppar Faith verkligen på Hope ordentligt. Jag läste att man skulle hålla koll så att de inte rullar ihop sig till en boll och det har de inte gjort än, men det har inte varit långt ifrån.
Jag vet inte vad jag ska göra. Jag är rädd att de ska skada varandra på riktigt, men hoppas på något sätt att de ska lösa det själva. Jag vill inte dela de om det inte är absolut nödfall, dels för att de har funkat så bra hittills och dels för att jag inte skulle kunna ha kvar båda pga. platsbrist.
Snälla, hjälp mig, vad ska jag göra?
Har du kvar smutsigt burströ? Isåfall lägg in lite i den nystädade buren. Om du kan, så se till att de smutsar ner ett sandbad och rullar sig i det, äckligt måhända men de behöver få varandras doft igen innan det är helt kört. Någonting har förvirrat dem så de inte kan känna igen varandras lukt, ena gerbilen verkar lukta främmande för den andra.
Det är dock stor risk för att det inte går att lugna dem. 😕