Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 2636 ggr
marike
0

Första gerbilerna - FRÅGOR

Hejsan!

Har skrivit två andra trådar här på GiF och fått bra, så tänkte göra en tredje med lite fler frågor. Vill vara så påläst som möjligt när jag skaffar mina första gerbiler (två hanar har jag tänkt) om ungefär 2-3 månader.
Har läst de flesta artiklar och många trådar, men har fortfarande en del frågetecken.

1. Ungefärlig månadskostad för 2 st? (tänker mest på mat då man inte köper spån och sånt varje månad)
Jag köper finkornig sand (17kg) från biltema. Kommer köpa spån och hö från en lokal bonde, det är 141kr för 400 liter packat spån och 18kg hö. Hur länge räcker egentligen det här? Akvariuemet är 100x40x40 och jag tänker ha ungeför 20cm spån.

2. Egen foderblandning, hur mycket av varje?
Jag har tänkt att blanda mitt foder själv med AXA Grynblandning som bas eftersom det innehåller alla 4 sädeslagen. Men sedan så är det ju alla tillägg med t.ex. pumpakärnor, solrosfrön, torkad frukt osv. Hur mycket av varje ska de ha egentligen? Blir ju inge bra ifall jag råkar ge dom alldeles för lite/mycket av något.

4. Är gerbiler ljudkänsliga?
Jag bor hos min pojkvän, och vi har kommit överens om att det bästa rummet att ha gerbilerna i är vardagsrummet. Men det händer ibland att han har film/spelkväll med kompisar och då kan ljudnivån bli lite hög då och då. De här kvällarna händer väl kanske inte så jätte ofta men vill ändå kolla upp det.

**5. Resa bort över en helg?
**Oftast är antingen jag eller pojkvännen hemma, men ifall vi båda vill åka bort över en helg (fredag-söndag) skulle det fungera? Har läst att det går om man lämnar tillräckligt med mat och vatten åt dom, är det sant?

ALLA tips uppskattas!

ks.gerbil
0

1. 100kr. I månaden kanske? Mat kommer du inte hellre behöva köpa varje månad. Gissning på hur mycke spånet kommer räcka i 4månader kanske? Hö ska du vara lite böriktigt med frys den före användning så kan du vara säker :-) 2. Jag blandar inte själv men jag kan tipsa om gerbilnature! Jätte bra :-) om man vill kan man blanda ut med musli men annars funkar den fint själv. Pumpa solrosfröm eller annat fettigt ska man ge som godis så det ska inte vara en del av blandningen du ger som bas (så gör jag iaf) 3. Ja ganska deras hörsel är väldigt svilupperad men jag tror inte det är något problem men annars kan ni flytta dem till ett annat rum? 4. Japp inga problem om man inte är borta mer än 2 da :-)

Gerbil-hemsidan hittar du R

marike
0

#2 Tack för svar! :)

Hur mycket kostar gerbil nature? Får för mig att det är ganska dyrt i och med att det är en djuraffärsprodukt. Kan jag blanda ut den med grynblandningen eller är det bättre att köpa musli?

Tyvärr så finns det bara ett annat rum med tillräcklig plats, och det är främst det rummet de använder när de spelar (och då blir högt av olika anledningar). De får helt enkelt se till att hålla sig enbart i det rummet eller sänka volymen om de ska vara i vardagsrummet!

gothic_eve
0

Ja, gerbil nature är ganska dyrt - jag använder det som basfödan till mina gerbiler och lägger runt 500:- i månaden på enbart mat. (nu har jag ganska många gerbiler ioförsig) men en påse i Djuraffären hos oss kostar 79:- och du gör av med ca 2 på en månad till dina två gerbiler. Sen ska du ju ha sand, spån och också inredning som trähus osv. (eftersom gerbiler är flitiga gnagare så är det en förbrukningsvara). Skulle säga mellan tummen och pekfingret 200-300:- i månaden.

[Jessica_91]
0

#2 GB kostar lite olika beroende på vart man är men runt 60-70 kr ungefär. Då får man 750 g och det räcker ganska länge (en gerbil äter på ett ungefär en matsked mat varje dag).
Finns flera här som kan berätta om vad de har i sina egna foderblandningar men inte lika många som kan berätta exakta mått. De flesta går på känslan helt enkelt.

Om din pojkvän inte har helt galet hög ljudnivå när han kollar film/spelar så ska det nog inte vara någon fara. Men väldigt högt ljud länge är så klart inte att föredra (t.ex om man har fest).

När ni åker bort båda samtidigt så kan det vara en bra idé att ha två vattenflaskor i buren eftersom att det händer att flaskorna går sönder eller att det fastnar en bit spån (eller vad man nu har som strö i buren) i pipen och då kommer det inget vatten.
Om ni har möjlighet att se till att någon kommer och kikar till gerbilerna under t.ex lördagen (om ni drar på fred. och kommer hem på sönd.) så är det ännu bättre. Gerbiler är bra på att dölja att de är sjuka så när de väl visar det så har det ofta gått ganska långt. Alltså kan de om man har otur bli riktigt sjuka och hinna dö under de dygn man är borta. Men rent generellt sett så är de friska djur och det bör inte vara några större problem att åka ifrån dem en helg någon gång ibland.

moawi
0

Vad roligt att ni snart ska skaffa era första gerbiler och vad bra att ni läser på i förväg Glad

1. Ungefärlig månadskostad för 2 st? (tänker mest på mat då man inte köper spån och sånt varje månad)
Jag köper finkornig sand (17kg) från biltema. Kommer köpa spån och hö från en lokal bonde, det är 141kr för 400 liter packat spån och 18kg hö. Hur länge räcker egentligen det här? Akvariuemet är 100x40x40 och jag tänker ha ungeför 20cm spån.

Oj det kommer räcka lääänge :) På två gerbiler räcker sanden kanske 3-4 månader, för att säga nåt ungefärligt. Varje gång du fyller akvariet så blir det ju 10x4x2=80 liter. Låt säga att du städar… en gång i månaden så räcker det i 4 månader.

Hö är inget måste att ge men de tycker det är roligt och det stadgar upp gångarna fint :) 18 kg räcker länge det med.

Mat är svårt att säga, men kanske en knapp femtiolapp i månaden. Går egentligen inte riktigt att svara på dock eftersom det beror på vilken sorts mat man köper och så varierar det från gerbil till gerbil hur mycket de äter. Kan säkert bli mycket billigare, mitt prisexempel var väl kanske i dyraste laget för två gerbiler :)

2. Egen foderblandning, hur mycket av varje?
Jag har tänkt att blanda mitt foder själv med AXA Grynblandning som bas eftersom det innehåller alla 4 sädeslagen. Men sedan så är det ju alla tillägg med t.ex. pumpakärnor, solrosfrön, torkad frukt osv. Hur mycket av varje ska de ha egentligen? Blir ju inge bra ifall jag råkar ge dom alldeles för lite/mycket av något.

Går egentligen inte att svara på. Jag brukar rekommendera nybörjare ett färdigblandat foder eftersom det är ganska svårt att få till en bra blandning själv. Kan man så är det klart att man kan sitta och räkna ut näringsvärden och så vidare, men själv går jag mest på känn när det gäller det. Gerbil nature, Gerri Gerbil och Bunny… dream (?) nånting (finns på zooplus.dk) är exempel på bra gerbilanpassade foder.

4. Är gerbiler ljudkänsliga?
Jag bor hos min pojkvän, och vi har kommit överens om att det bästa rummet att ha gerbilerna i är vardagsrummet. Men det händer ibland att han har film/spelkväll med kompisar och då kan ljudnivån bli lite hög då och då. De här kvällarna händer väl kanske inte så jätte ofta men vill ändå kolla upp det.

Nej det är nog ingen fara. Jag har mina gerbiler i mitt rum och jag spelar musik, dammsuger o.s.v. utan att de verkar bry sig särskilt mycket. Sen behöver man ju inte stå med en gastuta över buren precis men det händer väl inte så ofta ;)

**5. Resa bort över en helg? **Oftast är antingen jag eller pojkvännen hemma, men ifall vi båda vill åka bort över en helg (fredag-söndag) skulle det fungera? Har läst att det går om man lämnar tillräckligt med mat och vatten åt dom, är det sant?

Stämmer bra det :)

För att svara på dina frågor i #2:

Omkring 60 kr för 750 gram, går att få både billigare och dyrare. I min närmsta djuraffär tar de saftiga 72 kr men det är i dyraste laget, där köper jag inte ;) Jag handlar från zooplus (obs danska kronor): http://www.zooplus.dk/shop/smaadyr/gnaver_smaadyr_foder/mus_gerbil_foder/prestige/260455

Det går toppenbra att blanda ut ett färdigköpt foder med grynblandningen, eller en naturell müsli, men grynblandningen är nästan bättre än müsli enligt mig :)

moawi
0

Hoppsan, ser att du redan fått bra svar. Så kan det gå när man pysslar med annat innan man skickar iväg det :P Nåja, nu får du lite mer att läsa igenom hehe ^^

JesFre
1

Jag tänker bara svara på en av frågorna nämligen nr 4

våra killar står i vårat vardagsrum, där vi har spel/film kvällar. I början lyfte vi ut dem ur rummet och in i köket. Lite bökigt att flytta hela akvariet och de blev mer stressade av att flyttas än de gånger de får vara med och titta. Nu vet jag inte om våra pojkar är helt hundra på att de är gerblirer.. Men de gillar att titta på våran stora duk. De är framför allt framme och tittar när vi ser på gamla Morden i midsomer avsnitt Glad Annars bryr de sig inte. Vist sen eftersom att man har grannar så är det aldrig "bio" högt när vi ser på film men killarna verkar nöjda Glad

[Tassy]
0

Många bra svar här, men jag tänker gå emot strömmen och säga att gerbiler är extremt ljudkänsliga, sen om dom visar det är en anna femma.

Gerbiler har dålig syn naturligt, och detta kompenseras bland annat med extremt välutvecklad hörsel (ett måste för att överleva i mörka gångar under jord, tillsammans med bra luktsinne). Det är inte särskilt svårt att hålla ljudet på en acceptabel nivå vid alla tillfällen, även i samband med fest.

marike
0

Tack för så många bra svar!

Får se till att hålla en inte allt för hög ljudnivå i vardagsrummet helt enkelt!

Tar en till fråga när jag ändå har en tråd igång, hade tänkt åka till ikea nästa vecka. Tips på saker man kan köpa där till gerbilerna?

Är denna lagom stor till att ha badsand i? http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40064702/?query=RAJTAN+Kryddburk

BettaSplendens
0

#9 Dom ser lite små ut tycker jag, men http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00030262/ rekomderas av många gerbil människor, har själv en sån och den funkar super! :)

marike
0

#10 Okej, men då tar jag nog en sådan istället! :)

ks.gerbil
0

9# dem är riktigt små gerbilen får inte plats (eller för att få plats måste den trycka sig själv in) så köp den 10# säger :) dem små som du visade använder jag till godiset :)

marike
0

#12 På vilket sätt använder du dom då? (de små till godiset) :)

BettaSplendens
0

#13 Jag tror hon menade att hon förvarade godiset där ;)

ks.gerbil
0

13# a jag förvarar godiset i dem ;D

Sherlock-Watson
0

Jag köper gerbil Nature på Bromma Blocks Zoo Marknad Jätte billigt 49kr!

marike
0

Hur stora förpackningar? Det närmsta stället det går att köpa gerbil Nature för mig är på djurmagasinet och de tar 77 kr för en 750g påse :o

Minoth
0

Jag har 3 gerbiler och en påse gerbil nature håller långt över en månad för mig :O ?? HUR MYCKET äter era gerbiler egentligen… 

Mina gerbiler bor i samma rum som papegojor och dom bryr sig inte om höga ljud överhuvudtaget. Dom brukar sitta brevid gojorna även när dom skriker, av egen vilja

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

panini
0

#18 Jag har mina gebiler i samma rum som mina undulater och de älskar att skrika! ;P Men mina gerbiler värkar inte häller bry sig om undulaterna skriker men jag brukar endån säga till de för ja tycker inte om när de skriker, de skriker oftast på mig när ja pratar men de ;)

[Tassy]
1

Det finns en anledning att djuraffärer inte får ha fåglar och smådjur i samma rum enligt lag…

panini
0

#20 På Arken Zoo i Ystad så har de det, det har jag sett i andra djuraffärer också men man ska inte lita på djuraffärer det vet jag och jag vet att man inte ska ha fåglar och gerbiler i samma rum men jag har ingen annanstans att ha fåglarna på än mitt rum och gerbilerna är inte så nära fåglarna heller. Jag fick reda på det efter jag skaffade mina gerbiler också :/

ks.gerbil
0

21# men gerbiler är som sagt väldigt ljudkänsliga så det kan skada dem om de får höra skrik hela dagen  hela tiden,är det bara att dammsuga en gång sådär gör det ju inget men…

panini
0

#22 Ja jag vet :/ Men vet inte riktigt var jag ska ha fåglarna då vi har 6 inne katter som vill äta upp både fåglarna och gerbilerna så vi kan bara ha de på mitt rum :(

ks.gerbil
0

går det inte att ha gerbilerna på  en hylla da?

panini
0

#24 Nej tyvärr, pappa vill inte ha de nere och katterna är experter på att hoppa upp på höga höjder. :(

Annzing
0

Jag är inte alls nån expert och när jag skaffade mina gerbiler visste jag inte någonting egentligen om deras hörsel. Men jag visste ju att djur har betydligt bättre hörsel än oss. Vi pratade om vart vi skulle ha akvariet och vi bestämde att det ska stå i sovrummet för där är det lugnast. Vi är inte särskilt högljudda av oss, men när vi ser på dvd´n har vi ett litet minibiosystem så ljudet höjs ju lite just då. Av högt ljud/musik blir det vibrationer som man kan känna i bla golvet. Hur upplevs dessa vibrationer och dunkande inne i ett akvarium för små gerbilöron? Det är ju jättesvårt att säga, men det var så vi tänkte och det var därför vi inte satte tjejerna i vardagsrummet.

När jag dammsuger i sovrummet sänker jag styrkan och därmed också ljudet, för att det inte ska bli för högt för dem. Jag kanske är överförsiktig, men jag kan inte avgöra när mina gerbiler lider av höga ljud så jag är hellre lite försiktig.

Ja,det här var lite tankar som jag hade när jag skaffade mina gerbiler :)

Denna kommentar har tagits bort.
Inlägget är låst för nya kommentarer