Varför köpte ni just gerbiler
Den här tråden kommer att handla om varför man just köpte gerbiler och inget annat djur, jag kan börja med att berätta varför jag köpte mina två små bebisar.
Jag har haft hamstrar förut, Bamse som var min senaste hamster dog i september (3 år och en dvärghamster) och jag var jätte ledsen. Men iallafall, jag var på väg hem från min farmor och satt i bilen och grät, pappa frågade om jag ville ha en till hamster. Svaret var kort och ärligt=NEJ. jag ville pröva på med något annat djur. Det var då pappa frågade mig vad en gerbil var? jag sa att jag inte visste och jag gick in på internet och sökte fakta. när jag visste ganska mycket om gerbiler, åkte vi till djuraffären bara för att titta på gerbilerna, jag frågade dem i djuraffären lite frågor och så. Min pappa fråga mig om jag verkligen ville ha gerbiler, då sa jag att jag skulle fundera på det, till slut så bestämde jag mig jag köpte mina två gerbiler Molly och Vanilj och jag vill tacka min pappa för att han kom på Idén.
Vila i frid Vanilj & Molly

fick mina första gerbiler när jag var runt 10 i julklapp. Var djurtokig & mor ville överraska mig :) Egentligen skulle dem köpa hamster men hon som ägde affären rekommenderade Gerbiler istället.
Dom levde i ca 5 år skulle jag tippa men under denna tiden hade jag även skaffat ett gäng råttor från porlamarkens. Gerbil intresset dog något år innan dem gick bort, men vi hade självklart kvar dem.
Jag började sedan att inrikta mig på kaniner som står mig varmt om hjärtat än idag! Men blev hastigt allergisk efter att ha bott på internat & inte haft samma kontakt med dem så fick lägga dem på hyllan. Blev även gravid 1 år senare & efter att jag separerade från sonens far dec 2011 beslöt jag mig för att bli smådjurs ägare igen, denna gången blev det gerbiler. Fick ta över en gammal herre från min kusin & kort därefter flyttade det in fler & fler. Intresset var väckt på nytt & kunde inte vara mer nöjd med mitt "djur val" om man nu kan säga så. Perfekta djur med tanke på sonen som tar mycket tid.
20 årig djurgalen moder*
Www.windsoropalm.weebly.com
Kul tråd :)
Jag hade (har) två undulater och efter att jag sett bilder på andras gnagare blev jag mer och mer intresserad av gnagare och ville gärna testa att ha någon gnagare, och läste lite om hamstrar. Några veckor senare hittade bilder på en tjejs gerbiler och gud vad söta dom var… Googlade direkt efter fakta och läste jättemycket, och jag upptäckte att gerbil verkade som ett perfekt djur! Jag blev bara mer och mer intresserad av gerbiler och en gång i slutet av Juli 2012 så tittade jag på blocket ifall jag skulle kunna övertala mina föräldrar om att skaffa gerbiler, och då såg jag 3 små underbara ungar! Pappa kom och tittade, och han sa att om jag kunde hålla rent mitt rum tills vi kom hem från Italien (någon gång i september) och jag blev jätteglad, jag damsög varje dag (nästan då 😇), när man har fåglar blir det mycket fröskal och fjäderdamm utanför buren, men jag lyckades hålla det rent i mitt rum och nu har jag två små gerbiler - Nalle och Merry!
det var så att jag och min syster ville ha råttor, men då jag sa det till mormor blev hon tokig😂så vi kollade på blocket och då hittade hon något som hette gerbiler. hon läste hur stora de blev och tyckte att de hade mer lämplig storlek. så nån dag efter for vi på djurmagazinet (jag vet att man inte ska köpa därifrån men det visste jag inte då😇)och det blev mina första gerbisar! men då de dog sa mamma att jag kunde tänka på dem ett tag och sen köpa nya. så det blev tre små tjejer. och då kunde inte mamma hålla sig så hon köpte två till(självklärt inte i samma bur)🙂
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
Min kompis hade (har) gerbiler. första gången jag såg dom så tänkte jag såna vill jag också ha😍.Alla i familjen ville egentligen ha hund men vi hade inte tid. Så jag sa att jag tyckte att vi kunde ha gerbiler istället, men mamma gillar inte råttor😕.Det tog ett halv år innan de gav med sig.Då kollade vi hos olika uppfödare.Vi fick vi ett akvarium av min mosters man som hade en djuraffär.Sen köpte vi gerbiler av en djuraffär som hade kontakt med en uppfödare som skickade gerbilerna till djuraffären så att vi kunde hämta dom😃.I torsdags köpte våran andra kompis också gerbiler så nu är vi ett gerbilgäng🙂.
Ps1.Vi kollade upp fakta och sånt innan vi skaffade gerbilerna så klart.
Ps2.Pappa är galen i gerbilerna nu och säger att det var det bästa vi kunde skaffa så nu är allt bra
Jo, det var så.
Jag hade en hamster, men var i djuraffären, och såg på små gerbiler.
Ett år senare ville jag ha några, för dom verkade så underbara, jag var redo att ta ansvaret..
Nu har jag 2 stycken..
Med vänliga hälsningar, Dino & Honi.
:3
roliga historier🙂.
egentligen är min mamma inte (heller) så förtjust i råttor,
och då menar jag att hon satt på en stol hela kvällen om en hamster rymt ;)
men jag berättade allt bra med gterbilerna och sa gerbiler och inte ökenråttor så hon gav sig och vi skaffade dem!!!
men egentligen är väl gerbiler inte så populära, ´
för när vi skulla ha en liten "redovisning" så valde jag gerbiler, men ingen visste vad en gerbil vad, jag sa att de även kallades för ökenråttor och då förstod några att det var en gnagare…..
Vila i frid Vanilj & Molly
Jadu.. Håller med. Personer som inte är så inriktade på smådjur som gerbiler vet ju inte direkt. Mullvads råttor har inga heller sett förr heller, inte alls förvånad..
Många missar det väl som en mus, ifall de bara sett fotton och inte vet ett smack om dom..
Jag älskar de flesta gnagare och har ett litet gäng möss, råttor och chillor hemma. Har ett tag gått och funderat över gebiler. Min väninna hade tre st och jag tyckte dom var så söta. Jag har suttit i flera dagar och läst på om gerbiler ifall jag skulle hitta en seriös uppfödare i närheten av mig.
Så bar det sig inte bättre att jag fyllde år i onsdags och hade vänner över för lite fika. Tror ni inte dom överraskade mig med både akvarie och gerbiler. 3 st jättefina tjejer. Jag bleeev så glad. Är så otroligt skoj att titta på dom när dom gräver sina gångar och oredar hela buren. Är riktigt fäst vid mina första gerbiler
Köpte mina första gerbiler 2012, alltså förra året! 🙂
Det började väl med att jag googlade "allergivänliga husdjur", eftersom jag alltid velat ha husdjur, speciellt marsvin, men kan inte ha de för att jag är allergisk mot pollen och sånt.
Då kom i alla fall ordet "gerbil" upp och jag började söka lite om dom. Sen letade jag efter en uppfödare i närheten där vi bor och hittade en som dessutom hade fått en kull ungar för bara några dar sedan. Tillslut tingade vi två små pojkar, Cola och Milo (Raspberry brownie)! 😃
När jag hade sommarlov satt jag som fast klistrad vid min iPad och läste om allt möjligt om gerbiler, hittade väldigt mycket fakta här på GiF! Sen kom äntligen den dagen vi hämtade små killarna och jag har inte ångrat att vi köpte dom en enda gång sen dess! ❤️
En liten rolig extra grej var att jag gjorde ett test i en tidning när jag kanske var ca 11 år (13, nästan 14 nu) som handlade om vilket husdjur som skulle passa än bäst. Då fick jag gerbil, och jag måste faktiskt säga att det där testen hade konstigt nog rätt! 👍